Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gårdagskvällens goda förrätter!

M3dfzAz.jpg

Rödbetor med skordalia (vitlöksröra på bröd eller potatis, grekerna strider om vilket som är rätt), fava (puré på gula ärter), bondsallad, saganaki (friterad hårdost) och gigantes (stora vita bönor i tomatsås).

Till varmrätt åt de flesta av oss långkokt get medan en åt kyckling.

(Vi var fem, bör jag nog tillägga).

Allt detta goda på brunsåstavernan! :up:

M3dfzAz.jpg

Rödbetor med skordalia (vitlöksröra på bröd eller potatis, grekerna strider om vilket som är rätt), fava (puré på gula ärter), bondsallad, saganaki (friterad hårdost) och gigantes (stora vita bönor i tomatsås).

Ser riktigt trist ut. Beklagar. :(

M3dfzAz.jpg

Suveränt när man kan välja på potatis eller bröd! Ska göra ikväll på potatis så kan HULIGANEN också äta. Som en grekisk aioli typ? Ser sanslöst gott ut, har dille på rödbetor.

Suveränt när man kan välja på potatis eller bröd! Ska göra ikväll på potatis så kan HULIGANEN också äta. Som en grekisk aioli typ? Ser sanslöst gott ut, har dille på rödbetor.
Rödbetor ÄR gott, och vitlök passar så himla bra.

Här är ett par recept med potatis, se vad du kan få ut av dem och gör som det passar. I det svenska står det att den ska vara ljummen, det har jag nog aldrig fått.

http://www.koket.se/skordalia

https://godgreskmat.wordpress.com/2010/09/19/skordalia-hvitløkspure/

Stuvade makaroner och falukorv stekt i ugn. Blev sugen på stuvade makaroner igår och tja det magen säger är det bäst man lyder så länge det är någorlunda mataktigt.

Jag ska äta laxen som blev ratad igår. Med romsås på turkisk yoghurt och en hel burk haricots verts bredvid, tror jag! Struntar i potatisen pga LCHF-hjärntvätt.

(Närå. Men ska på mitt livs första KONFERANGS torsdag-fredag och har förstått att det brukar vara exercis i övergödning på sådana. Så jag tar det lite lugnt och ser till att vara hungrig!)

Inser att jag inte klarar att koka rödbetor. Eller potatis. Jäkla skit. Det blir kall potatissallad med sockerärtor och andra kalla grönsaksrester och en bit bröd.

Jag ska äta laxen som blev ratad igår. Med romsås på turkisk yoghurt och en hel burk haricots verts bredvid, tror jag! Struntar i potatisen pga LCHF-hjärntvätt.

(Närå. Men ska på mitt livs första KONFERANGS torsdag-fredag och har förstått att det brukar vara exercis i övergödning på sådana. Så jag tar det lite lugnt och ser till att vara hungrig!)

En vän var på KONFERANGS i förra veckan där magen var snålt tilltagen. De gick till lokala pizzerian efter maten:D
Göm en chokladbit i handväskan för säkerhets skull...

BURK haricot vertes?! Konserv eller glas?
Men åh. Avis på konferangsmat. Jag har många som väntar nu fram till jul, looking forward! :d

Jag kom på att jag köpte ju en zucchini i förra veckan för att göra halloumibiffar à la @Petruska - den har blivit bortglömd. Men nu har jag stekt några rackare minsann, den hade blivit dålig annars, imorgon är jag inte hemma till middag och sedan KONFERANGS så den behövde lagas idag. De ser väldigt goda ut!

Jag rev en halloumi och en zucchini, alltså, och pressade/saltade ur den senare så mycket det gick. Blandade ner en stor riven vitlöksklyfta, två ägg och några teskedar vetemjöl tills det höll ihop. (Hade inget ströbröd eller maizena eller liknande som kanske hade varit bättre.) Stekte i olivolja och lite smör och toppade med chiliflakes. Önskar att jag hade köksfläkt för det blev rätt osigt men trots allt luktar det ju gott ;) Får väl frysa in dem helt enkelt för laxen klarar sig inte heller.

BURK haricot vertes?! Konserv eller glas?
Men åh. Avis på konferangsmat. Jag har många som väntar nu fram till jul, looking forward! :d

Konserv! Har vi träffats?! ;)

De är faktiskt goda. Jag tycker att haricots verts på konserv är överlägsna frysta, även om de förstås inte slår färska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 513
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 147
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar