Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens middag: jag stekte ihop en massa av mina egenodlade och vid det här laget MYCKET fiberrika bönor av olika slag med lök och egenodlad, något torr, paprika. I en annan panna egna, lätt läderartade tomater i balsamico och så saganaki till detta. Helt ok en vardag!

tills det höll ihop

Alltså, jag uttryckte mig fel här. Det höll verkligen inte ihop - jag klickade ut smeten och stekte, det gick inte att forma biffar av smeten så att säga. Men de stekte ju ihop sig efterhand!

image_57d8389f9606ee2c70973035.jpg

Det här med högsommarvärme i mitten av september och att jag badat i havet flera dagar i rad nu kan ha bidragit till begynnande halsont.. igårkväll gjorde jag en sats ingefära-citron-honung-shots som nu står i kylen och jag ska ta mig en hutt morgon och kväll. I likörglas :D Hoppas det hjälper eller i vart fall är lite preventivt för värre saker. Jag fungerar utmärkt på placebo så ingen här får för sig att säga nått annat! :rage:

Det här med högsommarvärme i mitten av september och att jag badat i havet flera dagar i rad nu kan ha bidragit till begynnande halsont.. igårkväll gjorde jag en sats ingefära-citron-honung-shots som nu står i kylen och jag ska ta mig en hutt morgon och kväll. I likörglas :D Hoppas det hjälper eller i vart fall är lite preventivt för värre saker. Jag fungerar utmärkt på placebo så ingen här får för sig att säga nått annat! :rage:

Pytsa i lite gurkmeja och whisky i kvällsshoten :up: :D

En annan bra placebogrej är Echinagard. Finns som äckliga droppar (äcklighet kan bidra till placebo) och som hyggligt uthärdliga pastiller.

Förresten blev jag bjuden på frukost på ett möte i morse. Jag har ätit frukost på samma ställe förut, och hade därför högt uppskruvade förväntningar (och har enbart medfört en minimalistisk lunchlåda idag). Tji fick jag! Frukosten bestod av en mycket luftig liten fralla och en smoothie - god smoothie för all del, men jag överlever inte på flytande föda!

Jag har ett litet viktminskningsprojekt just nu och sedan jag kom hem från München har det gått blott alltför bra på den punkten. Jag får aldrig något rejält att äta!

Förresten blev jag bjuden på frukost på ett möte i morse. Jag har ätit frukost på samma ställe förut, och hade därför högt uppskruvade förväntningar (och har enbart medfört en minimalistisk lunchlåda idag). Tji fick jag! Frukosten bestod av en mycket luftig liten fralla och en smoothie - god smoothie för all del, men jag överlever inte på flytande föda!

Jag har ett litet viktminskningsprojekt just nu och sedan jag kom hem från München har det gått blott alltför bra på den punkten. Jag får aldrig något rejält att äta!

Jag fattar heller inte det fantastiska med smoothies. Mätt blir man inte och de flesta innehåller väldigt mycket kolhydrater och lite protein (det är därför jag inte blir mätt). Dessutom föredrar jag att tugga min mat.

Jag fattar heller inte det fantastiska med smoothies. Mätt blir man inte och de flesta innehåller väldigt mycket kolhydrater och lite protein (det är därför jag inte blir mätt). Dessutom föredrar jag att tugga min mat.
Jag tror även att just det att man inte tuggar bidrar till att man inte känner sig mätt. Det går för lätt att sörpla i sig en smoothie för att den rätta mättnadsupplevelsen ska infinna sig. Dessutom är ju fibrerna söndermixade.

Gjorde min favo pastasallad igår till middag. Penne (gärna i tricolor) är basen. Koka pennen och häll lite av oljan på pastan så den inte klibbar.

Låt svalna lite, tillsätt fint skuren soltorkad tomat, rödlök och paprika (gärna gul för ytterligare färg) värmen gör att de mjuknar lite och inte löken blir så stark.

Vid rumstemperatur smula parma skinka eller någon annan lufttorkad sort till bitar med händerna och lägg i. Häll sist i rostade pinjenötter och ruccola. Allt tar femton minuter max, kan göras i förväg (om jag gör den mer än en timme så väntar jag med att lägga i ruccolan). En god baguette, färdigt! :d

Tricket är att inte ha för mycket pasta i relativt till andra ingredienser så det inte blir så tråkigt och bara smakar pasta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 513
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 147
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar