Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samma middag som igår här - pepparbiff och potatisgratäng. Men behövde även matlåda till imorgon då jag tänker försöka mig på att gå till jobbet, så jag gjorde en sorts... pytt, kanske, inspirerad av fyllningen till de där paprikorna jag gjorde häromveckan.

Bulgur kokt i buljong, chorizo i halvmånar, rödlök, röd chili, majs, färska champinjoner. Fräste ihop det hela i pannan och hade sedan i fetaost och gröna oliver. Jag tror att det blir gott!

Helstekt kotlettrad, gröna ärtor, någon himmelsk sås och rostade rödbetor med smulad fetaost bjöds det på under dagens lunch. (Det fanns kokt potatis för den som ville ha men jag stod över). Till kaffet fanns det små bakelser som smälte i munnen.
Jag är fortfarande mätt!

Ljum sallad på dagens skörd. Mangold, diverse bönor, tomater, paprika och lite annat. Lax i ugnen under en goja av mixade kryddor från trädgården. Gott, men allt jag odlar blir lite väl fiberrikt jämfört med sina kommersiella motsvarigheter.

I torsdags utelunch (spenat-flatbread med tzatziki och bönsallad) och till middag falafeltallrik. Igår yoghurt, kiwi och granola till lunch och middag blev tapas och cavasangria på en oprövad restaurang. Tropisk värme i Malmö kräver spansk mat och dricka :D

Idag har jag handlat ingredienser på torget till typ 5 kg ratatouille. ÄLSKAR ratatouille. Hittade även färsk paneer i en kinesisk butik så köpte ett sådant paket med, så kan jag jämföra med den frysta sen :up:

Rotfrukter i ugn, grillat kött samt smörslungade haricot verts med liite honung. Tänkte dricka alkoholfri Chill Out till :d

Till lunch blev capillini med hemgjorda köttbullar på grovmalen högrev, hemgjord tomat/paprikasås och nedan blev dagens middag
goribs_zpsbqrvtsh7.jpg

Tacosoppa. Inte så mycket glamour, inte så mycket sensommarkänsla men gott, väldigt mättande och barnet åt med god aptit.

Kantareller från torget! Jag stekte/vattnade ur dem ihop med lök och vitlök, hällde sen på en skvätt vitt vin och lite kryddor. Serverade med pasta, parmesan och för skojs skull friterade salviablad. Plommonpaj på tre sorters plommon till dessert.

Dessutom plommonorgie i köket med många små satser marmelad med plommonsorter och kryddningar i olika kombinationer. Och så har jag gjort rönnbärsketchup enligt Carina Brydlings recept.

Igår lagade jag mat åt mig och mor och far. Det blev kycklingfiléer fyllda med pesto, mozzarella, soltorkade tomater och oliver med citronsmak, insvepta i bacon och körde i ugnen. Tyvärr avgav filéerna otroligt mycket vätska trots att det var "fina" filéer som inte skulle vara fulla av vatten) så de blev mer kokta än ugnsbakade. Men det var gott ändå.

Till det, tärnad sötpotatis och palsternacka rostad med lime, vitlök och chili, och snabbmarinerade färska champinjoner. De senare var hemskt goda, jag bara skivade dem tunt och hällde över lite olivolja, japansk soja, lite vitvinsvinäger och svartpeppar. Salt också kanske, minns inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 523
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 148
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA