Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här blev det tunn spaghetti med färdig tomatsås pimpad med en massa zucchini samt feta. Helt ok.

Till lunch blev det spaghetti no7 med ugnsrostad aubergine, massa bregott, parmesan, flingsalt och svartpeppar. Behövde kolhydrater och fett pga lite många drinkar igårkväll :angel:

Till middag och matlåda för imorgon gjorde jag (vegetarisk) ugnspannkaka med egna lingonsylten och ugnsgratinerade tomater.

Vad är väl små, utsökta, vårrullar från thairestaurangen när man kan äta ugnspannkaka med lingonsylt...

Jag var lovad dessa perfekta små vegetariska vårrullar till kvällsmat. Sambon skulle köpa på väg hem från ett litet jobb han skulle utföra såhär på kvällen. Det lilla jobbet krånglade så då fick det bli rester bestående av ugnspannkaka med lingonsylt.
Inte kunde jag dricka vin för att begrava min besvikelse heller så jag tröstade mig med popcorn när Junioren somnat...

Vi åt tacos på älgfärs igår. Särbon kryddade med färdig mix, jag kryddade texmex själv eftersom de har paprika i varenda j-la kryddblandning (jaja, jag vet att paprika ingår i texmex). Han var förvånad över hur god och "texmexig" min kryddning blev :p Det var länge sedan jag åt tacos så det var riktigt trevligt.

Det blev en liten bit tårta till efterrätt också, det var kvar av den från fikat på förmiddagen.

Ibland får man ju bara sug efter sådant som ugnspannkaka @Ariane ! Tror inte jag lagat eller ätit det på tre år, senast var i förra lägenheten så jag har faktiskt ett tidsspann på det :p

Gjorde massa ratatouille i helgen också. Så jättejättegott. Åts med perfekt al dente-spaghetti och parmesan i lördags. Men, en av zucchinisarna jag köpte var helt omogen. En gul. Gick knappt att skära i. Vad gör jag med den nu? Kan man köra den i ugnen länge på låg temperatur? Går den att pickla? Ska den ligga framme i rumstemperatur istället för i kylen? Vill ju inte slänga den.

Gjorde massa ratatouille i helgen också. Så jättejättegott. Åts med perfekt al dente-spaghetti och parmesan i lördags. Men, en av zucchinisarna jag köpte var helt omogen. En gul. Gick knappt att skära i. Vad gör jag med den nu? Kan man köra den i ugnen länge på låg temperatur? Går den att pickla? Ska den ligga framme i rumstemperatur istället för i kylen? Vill ju inte slänga den.
Jag hade satsat på framme i rumstemperatur. Gärna i fönstret för den händelse solen tittar fram.

Åh, håller tummarna. Fast jag måste erkänna att färdiga köttbullar är något som jag är riktigt förtjust i. :o

Felix frysta delikatessköttbullar är helt fantastiska. Godare än typ alla hemgjorda, tro det eller ej! (Eller nej - jag älskar lite "roliga" köttbullar med chili och citronskal och sådant i, men om man snackar vanliga svenneköttbullar så.)

Ikväll testade jag Icas djupfrysta dumplings och de var mycket goda! Tillagade dem på "potsticker"-vis, i stekpanna först med olja (jag hade visst bara chiliolivolja, funkade fint), på med lite vatten, hetta upp, lock på och ånga loss på "dryg medelvärme" - så fyran på min spis - i en tio minuter eller så. Jag hade i för mycket vatten så de blev lite väl mjuka.

Fräste upp strimlad vitkål och wokgrönsaker från frysdisken (Findus original, mkt bra och generöst med vattenkastanjer) och hällde i dippsåsen som följde med i dumplingpaketet. Fräste sedan på de avrunna dumplingsarna i pannan medan den var het. Funkade sådär, de ville gärna fastna i hushållspappret som jag försökte få dem att rinna av på, så de gick sönder - men några blev snygga. Alla var goda, det är väl det viktigaste ;)

Jag provade att göra en freebasad version av zucchini- och halloumibiffar. Insåg halvvägs in att äggen var slut, så det blev en slags röstivariant med sötpotatis, lök, vitlök och sjuka mängder persilja och basilika från balkongen. Till detta en slags kompott på körsbärstomater, balsamvinäger, habanerosås, japansk soja och en gnutta honung, samt bulgur med citron och ännu mer persilja. Gott! Smaken förstärktes nog av lyckan i att jag ibland kan laga mat och inte bara behöver sitta i soffan och mata avkomman medan partnern lagar mat och annat roligt.

@Anna: Testa Menmens gyoza om du får tag på dem, de är godare än ICAs tycker jag. Jag har bara sett dem på Hemköp/Willys. De finns med kött-, kyckling- och vegetarisk fyllning och de är alla bra.

@Anna: Testa Menmens gyoza om du får tag på dem, de är godare än ICAs tycker jag. Jag har bara sett dem på Hemköp/Willys. De finns med kött-, kyckling- och vegetarisk fyllning och de är alla bra.

Åh, ja, de har jag sett på Hemköp! (Enda gången jag har sett dem skulle jag iväg på en grej och var egentligen på jakt efter glasstårta, så det var inte läge att ta med mig djupfryst och jag är nästan aldrig i den butiken.) Får göra mig ett ärende dit även om det är världens jobbigaste mataffär - mitt i Nordstan i Göteborg... :devil: ;) :D

Förresten, när jag tänker på det borde ju Saigon Food i samma galleria ha en uppsjö av dylikt i frysdisken utöver den där vulgära låtsasankan som @Petruska hittade (det var väl där?). Som sagt, ärende!

Åh, ja, de har jag sett på Hemköp! (Enda gången jag har sett dem skulle jag iväg på en grej och var egentligen på jakt efter glasstårta, så det var inte läge att ta med mig djupfryst och jag är nästan aldrig i den butiken.) Får göra mig ett ärende dit även om det är världens jobbigaste mataffär - mitt i Nordstan i Göteborg... :devil: ;) :D

Förresten, när jag tänker på det borde ju Saigon Food i samma galleria ha en uppsjö av dylikt i frysdisken utöver den där vulgära låtsasankan som @Petruska hittade (det var väl där?). Som sagt, ärende!

Jag tänker ändå inte tycka synd om dig för du har tillgång till färska skaldjur på riktigt och inte "transportfrysta" som vi har här! :mad:

;) :p :D

Seriöst, jag skulle kunna mörda för att få lite färska havskräftor just nu... :(

Jag har testat sådana storpack-dumplings från asiatisk butik. Men har bara vågat prova de vegetariska, litar inte riktigt på köttråvaran :p Annars är det ju kul att göra egna! Har läst att man kan styckfrysa sina egna också men aldrig testat det.

Jag tänker ändå inte tycka synd om dig för du har tillgång till färska skaldjur på riktigt och inte "transportfrysta" som vi har här! :mad:

;) :p :D

Seriöst, jag skulle kunna mörda för att få lite färska havskräftor just nu... :(

Nej, det är verkligen inte synd om mig! (Dock tycker jag att färska räkor slår havskräftor varje gång. Kräftorna är knappt värda arbetet för det lilla man får i sig... :o:o)

Nej, det är verkligen inte synd om mig! (Dock tycker jag att färska räkor slår havskräftor varje gång. Kräftorna är knappt värda arbetet för det lilla man får i sig... :o:o)
Jag håller faktiskt med om att räkor är godare. Kräftor är mer som en rolig grej nån gång så här års.

Sen är jag förtjust i krabba, men det smakar ju mycket annorlunda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 523
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 149
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar