Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller faktiskt med om att räkor är godare. Kräftor är mer som en rolig grej nån gång så här års.

Sen är jag förtjust i krabba, men det smakar ju mycket annorlunda.

Åh, ja, krabba... när jag var liten fiskade "vi" (läs: gubbarna) helt enorma mängder krabbor på somrarna. Halva släkten stod på rad i trädgården med olika verktyg för att peta loss dem ur garnen - helst utan att bli nypta! Numera lägger mamma och pappa tinor då och då, men det är inte riktigt samma kvantitet ;)

Jag åt underbar krabba i Cornwall, likaså hummer. Räkorna var som vi tidigare diskuterat en stor besvikelse. Undrar om det är vattentempen, eller om de helt enkelt inte vet hur man ska koka dem så de blir goda?

Åh, ja, krabba... när jag var liten fiskade "vi" (läs: gubbarna) helt enorma mängder krabbor på somrarna. Halva släkten stod på rad i trädgården med olika verktyg för att peta loss dem ur garnen - helst utan att bli nypta! Numera lägger mamma och pappa tinor då och då, men det är inte riktigt samma kvantitet ;)

Jag åt underbar krabba i Cornwall, likaså hummer. Räkorna var som vi tidigare diskuterat en stor besvikelse. Undrar om det är vattentempen, eller om de helt enkelt inte vet hur man ska koka dem så de blir goda?
Jag har fått för mig att det är för att de växer fortare i varmare vatten.

Nej, det är verkligen inte synd om mig! (Dock tycker jag att färska räkor slår havskräftor varje gång. Kräftorna är knappt värda arbetet för det lilla man får i sig... :o:o)

Jag håller faktiskt med om att räkor är godare. Kräftor är mer som en rolig grej nån gång så här års.

Sen är jag förtjust i krabba, men det smakar ju mycket annorlunda.

Jaja, gnid in det bara! :arghh: Jag väljer att inte ens tänka på färska räkor :cautious:

KAMRATER!

Jag lagade tortellini med tryffel och champinjoner, fräste dem i lite vitlök och smör, på med massa små jävla gröna ärtor, lite matlagningsgrädde och parmesan, massa nymald svartpeppar och flingsalt. PARTNER fick Oppigårds Amarillo till, undertecknad bubbelvatten. Sjukt gott blev det. BARNET åt massa yoghurt, (valios citronyoghurt är populär) med tranbär, svartvinbärssylt och müsli.

The Wicked One åt äggröra nån annan stans.

Igår hade jag två vänner på middag, gjorde palak paneer med den färska osten. Blev riktigt bra! Testade att steka ostkuberna i både smör eller olja, vi tyckte smör blev bäst, och salta kuberna innan stekningen. Basmatiris, limeklyftor, turkisk yoghurt och mango chutney till, borgogno superiore i glasen för det var vad jag råkade ha hemma. Det passade absolut till indiskt :up:

Fil och müsli (egengjord, någon tröst i alla fall), några fiskpinnar vid diskbänken. Två färdiga köttbullar före läggdags. :cry:

Eftersom vi tydligen ska bli en RIKTIG familj ( :cool: :grin: ) så har jag känt ett pockande behov av att hyfsa till maten. Mer fisk och sådär.

Så ikväll ska vi äta lax (ej bestämt mig hur den ska förvandlas från rå till tillagad, ångas kanske) med ugnsstekta rotfrukter, dvs potatis morot gul lök och rödbetor. Och något såsigt till om jag orkar.

Den här ambitionen med bättre (godare mat) hoppas jag blir långvarig. Den har fått hjälp på traven av en crockpot och distansplugg på deltid (missförstånd, skulle vara heltid). Dvs inga ruskiga tre timmar i bil varje dag.

Och så matkasse varannan vecka.

Fullt ös!

KAMRATER!

Jag lagade tortellini med tryffel och champinjoner, fräste dem i lite vitlök och smör, på med massa små jävla gröna ärtor, lite matlagningsgrädde och parmesan, massa nymald svartpeppar och flingsalt. PARTNER fick Oppigårds Amarillo till, undertecknad bubbelvatten. Sjukt gott blev det. BARNET åt massa yoghurt, (valios citronyoghurt är populär) med tranbär, svartvinbärssylt och müsli.

The Wicked One åt äggröra nån annan stans.
Låter underbart alltihop!!

Igår hade jag två vänner på middag, gjorde palak paneer med den färska osten. Blev riktigt bra! Testade att steka ostkuberna i både smör eller olja, vi tyckte smör blev bäst, och salta kuberna innan stekningen. Basmatiris, limeklyftor, turkisk yoghurt och mango chutney till, borgogno superiore i glasen för det var vad jag råkade ha hemma. Det passade absolut till indiskt :up:
Alltså, vin passar till allt. Även pannkakor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 523
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 149
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar