Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll gjorde jag någon god chiliconcarne-ish med starka, köttiga chorizos också i. Hade i goda burkar med körsbärstomater.
Sambon sa igen att det var jääävligt gott och han var chockad. Haha!
En behöver han inte bli rädd när jag ska chef:a.

En veckas semester har inneburit sisådär noll matlagningstillfällen (men en större mängd fish and chips :o :D) så idag tog jag tag i matlagandet igen med en lins bolognese. Fick bli gröna linser eftersom dessa mest låg och skräpade, vilket också fungerade fint.

Tänkte även be om lite smakkombinations-hjälp. Jag vill baka tårta med höstliga smaker och har tänkt att använda plommonkompott som en av fyllningarna. Men sen då? Dekorationer blir i vit choklad och hag funderar på om kardemumma i bottnarna kan fungera ihop med plommonen. Men jag är osäker. All sprit går bort. Men annars så typ hjälp?

En veckas semester har inneburit sisådär noll matlagningstillfällen (men en större mängd fish and chips :o :D) så idag tog jag tag i matlagandet igen med en lins bolognese. Fick bli gröna linser eftersom dessa mest låg och skräpade, vilket också fungerade fint.

Tänkte även be om lite smakkombinations-hjälp. Jag vill baka tårta med höstliga smaker och har tänkt att använda plommonkompott som en av fyllningarna. Men sen då? Dekorationer blir i vit choklad och hag funderar på om kardemumma i bottnarna kan fungera ihop med plommonen. Men jag är osäker. All sprit går bort. Men annars så typ hjälp?

Äpplen är ju alltid gott! Äpplen och hasselnötter?

Nu läste jag:D

Plommon och kardemumma låter fabulöst!

Igår fyllde jag en kycklingfilé med gorgonzola, lindade in den i kallrökt skinka, brynte och sedan ugnsbakade med lite romanticatomater omkring. En stor laddning herrgårdsgrönsaker till (från frysdisken, ni vet - morötter, blomkål och brytbönor är det väl) och en liten kall sås på turkisk yoghurt, dragon, Falksalts vitlökssalt och en gnutta Aromat. (Ja, ibland blir suget efter umami ohejdligt och då blev det Aromat. Jag fick varken huvudvärk, svettningar, fosterskador eller depression. ;))

Jag fick varken huvudvärk, svettningar, fosterskador eller depression. ;))

Helt säker på det? :cautious:

:D

Särbons fiskkrydda a la Aromat får bo längst upp i kryddhyllan, så långt ifrån mig som möjligt :p :rofl: Han vet också att ska jag äta det han lagar så får den burken inte ha varit i närheten av maten. Vi har alla rätt till våra små hangups och i mitt fall betyder det att jag undviker konstgjord glutamat så långt det är möjligt. Däremot gillar jag Santa Marias Umamikrydda :up:

Helt säker på det? :cautious:

:D

Särbons fiskkrydda a la Aromat får bo längst upp i kryddhyllan, så långt ifrån mig som möjligt :p :rofl: Han vet också att ska jag äta det han lagar så får den burken inte ha varit i närheten av maten. Vi har alla rätt till våra små hangups och i mitt fall betyder det att jag undviker konstgjord glutamat så långt det är möjligt. Däremot gillar jag Santa Marias Umamikrydda :up:

Jag vet faktiskt inte riktigt var den här burken har kommit från - men det är högst troligt att den faktiskt flyttade med mig från England för fem och ett halvt år sedan...! Har nämligen inget minne av att jag har köpt den här, det är troligare att jag isåfall skulle ha köpt typ Herbamare eller något liknande. Men vad vet jag :) Visste inte att Santa Maria har en särskild, men då ska jag köpa mig en sådan.

Vad är umamismaken i umamikryddan gjord av?

Jag köpte umamibuljong från Kung Markatta. Den var INTE god, men det är inte deras vanliga grönsaksbuljong heller, så det har inte med umamin att göra.

Min partner tar lite misopasta när han vill fördjupa umamismaken. Det brukar bli gott.

Jag köper inte Aromat, men det är nog mest av någon sorts snobbiga estetiska skäl. Om jag skulle bo i Storbritanien skulle nog oestetetisk mat bli en del av projektet, tror jag. :)

Jag var på kräftskiva igår, mycket trevligt. Var inte så sugen på kräftor dock :p Åt två stycken sedan åt jag mest tillbehören och nästan en hel kronärtskocka :d

Jag vet faktiskt inte riktigt var den här burken har kommit från - men det är högst troligt att den faktiskt flyttade med mig från England för fem och ett halvt år sedan...! Har nämligen inget minne av att jag har köpt den här, det är troligare att jag isåfall skulle ha köpt typ Herbamare eller något liknande. Men vad vet jag :) Visste inte att Santa Maria har en särskild, men då ska jag köpa mig en sådan.

Jag tycker den är bra och det är som sagt naturliga umamikällor i den :)

Grillningen som skulle ha skett igår blir idag istället, särbon åker inte på jobb förrän imorgon. Igår blev det rökta räkor (ovanligt här, eller hur? ;)) med diverse plock.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 513
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 147
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar