Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
1. Grattis Anna!

2. Var köper man den där lemonaden i Sverige?

3. Det blev levande föda för hipsters idag igen, aka raw pizza i Kungsbacka. Till middag ska jag göra lammfärsdolmar efter att ha beskurit vinet. Bra matdag, med andra ord. Tyvärr inget vin, på grund av efter-semestern-diet.

Raw-pizza :confused: O_o. Berätta mer om detta märkliga påfund :p! Hur fasen ser en sådan ut :D?

Raw-pizza :confused: O_o. Berätta mer om detta märkliga påfund :p! Hur fasen ser en sådan ut :D?
Jag hade kunnat kalla det raw smörgås, men när de kallade det pizza blev det ju mer av lunch över det. Bottnen var lite som fröknäcke fast mjukare, jag tror att man torkar degen på något sätt. Tomathack, marinerad svamp och lite av varje på. Gott, men svårt att äta på ett väluppfostrat sätt.

@Petruska

Visst är lilla spinneriet fint?! :) Hittills är jag mest imponerad av deras sallader.

Och angående lemonad så finns det på bröderna Nilsson i innerstaden om jag inte tänker fel. Ev har kvantum på kungsmässan och potatiskällaren också, eller iaf något liknande.

Tror även det finns på typ Fokus inne i den riktiga staden :D

Nu har jag hittat fryst paneer! Men det var inte helt enkelt, fick fråga i kassan och de fick hämta det i ett frysrum bakom manuella köttdisken. Kändes inte som en stapelvara trots att det var en (relativt) stor indisk-pakistansk butik. IndoPak för de som är intresserade, ligger i Dalaplan-korsningen Nobelvägen/Ystadvägen i Malmö. Kostade 54 kr för 380 gram, ganska saftigt så jag hoppas den är god! Kommer säkert testa att göra egen sedan också.

Nu har jag hittat fryst paneer! Men det var inte helt enkelt, fick fråga i kassan och de fick hämta det i ett frysrum bakom manuella köttdisken. Kändes inte som en stapelvara trots att det var en (relativt) stor indisk-pakistansk butik. IndoPak för de som är intresserade, ligger i Dalaplan-korsningen Nobelvägen/Ystadvägen i Malmö. Kostade 54 kr för 380 gram, ganska saftigt så jag hoppas den är god! Kommer säkert testa att göra egen sedan också.
Jag fattar inte varför det är så svårt att hitta paneer i affär, just av de skälen du nämner!

Är det standard att göra den själv i Indien? Alltså då även bland indier i Sverige och liknande länder och även i städer där trots allt många kvinnor har ett arbete utanför hemmet/jordbruket?

Jag fattar inte varför det är så svårt att hitta paneer i affär, just av de skälen du nämner!

Är det standard att göra den själv i Indien? Alltså då även bland indier i Sverige och liknande länder och även i städer där trots allt många kvinnor har ett arbete utanför hemmet/jordbruket?

Ingen aning faktiskt. Kanske gör man den själv pga priset på den frysta, kanske smakar den frysta inte lika bra. Googlade lite och den hemmagjorda håller några dagar i kylen, så dels kanske man inte äter det jätteofta och när man gör det så gör man stor sats själv.

Igår gjorde jag för första gången pulled pork a la Buke-recept. Jag hade grillsås, buljong, vitlök, syltlök och kantareller i. Sjuuuukt gott!
Till det blev det guacamole, sallad med bönor och majs bla, potatis eller ris/bön-blandning.
Sambon var grymt impad över att JAG lagat mat i över 5 h. Även om den mest stått själv. :p

Ikväll blir det särbons kebab (ohelig love child mellan älgkött, kebab och tacos :d). Imorgon har han önskat mina bbq-grillade revbensspjäll och kycklingvingar med glaze (jag gör mycket så han får matsäck på måndag också). Jag får nog en ryggbiff imorgon, jag gillar att ta något enstaka revbensspjäll men inte mer.

Ikväll blir det särbons kebab (ohelig love child mellan älgkött, kebab och tacos :d). Imorgon har han önskat mina bbq-grillade revbensspjäll och kycklingvingar med glaze (jag gör mycket så han får matsäck på måndag också). Jag får nog en ryggbiff imorgon, jag gillar att ta något enstaka revbensspjäll men inte mer.

Åh, revben! Kamrevben a la min sambo är vansinnigt gott!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 509
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 147
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar