Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Livet är rätt ok när det gäller mat. Förvisso blev dagens lunch en proteinbar på Pressbyrån, men ändå.

Till middag gjorde partner Soupe au pistou med massor av dragon (från fönsterkarmen). Samma fönsterkarm erbjöd basilika och citronmeliss, som jag improviserade ihop pistou av.

Igår lagade jag rostad persiljerot, rostad grönkål, stekta vaxbönor och renskavspanna med kantareller. Höstmat it is!

I förrgår åt jag flera underbara smårätter på Mexikanska Monarkin. Rekommenderas varmt! Funkar även för vegetarianer.

Stekte auberginskivor i lite olivolja. Rullade in hallomi i dem och grillade rulladerna. Till det rostade grönsaker (egenodlade - potatis, lök, morötter, tomater) och tzatziki med egen gurka. Blir lycklig av att kunna gå ut i trädgården och plocka ihop middagen, nåja, rätt mycket av den i alla fall. Gott var det dessutom. Jäkligt gott.

Nu är festivalandet över, hann bli mer Max, vegetarisk burrito och en till currygryta. Lunch en dag utanför området blev halstrad tonfisk på Hello Monkey, och igår dumplings på Beijing8. Bubbel-, öl- och vinkvoten är fylld för många veckor framåt ;)

Igår åt jag en dödstråkig carbonara på kafé under bokcirkelträff. Jag vet egentligen att jag borde välja hamburgaren där, som verkligen är jättegod, men av någon anledning fick jag pastasug. Det var ju söndag, trots allt! Jag tyckte att jag var generös med både salt och peppar men det smakade ändå nästan ingenting.

Efter en inte bara trevande utan faktiskt direkt kärv inledande fas på 50 år, har min relation till Kungsbacka idag förbättrats avsevärt! Jag vill varmt rekommendera alla som råkar befinna sig där att se till att äta sin lunch på Berit & Elvy, ingen annanstans.

Jag åt dagens raw: Kantarell och fröbollar, grönkålssallad med blåbär, groddar och så sesamdressing med lite mer blåbär i. Och så någon sorts fröknäcke, som alltså inte bör ha varit bakat i ugn. De hade även gott bröd - tror de kan konkurrera med Stationsbageriet - som man kan köpa med sig, och så fick jag typ rödbetshummus till brödet. Kaffe visade sig finnas, om än inte så märkvärdigt gott.

Första gången någonsin något i Kungsbacka har varit lite inspirerande!

Om jag fattar rätt är Raw Food ungefär samma sak som det som kallades Levande Föda i min ungdom. Kan det stämma?

Dessutom var inredningen den utan jämförelse trivsammaste jag hittills har stött på i fucking Kungsbacka. Bruna perstorpbord och batikduk, bara en sådan sak! Förresten, @Hyacinth , gillar du perstorp också? Jag har funderat på det ett tag. :)

Tack för tipset, @Killaloe !

Efter en inte bara trevande utan faktiskt direkt kärv inledande fas på 50 år, har min relation till Kungsbacka idag förbättrats avsevärt! Jag vill varmt rekommendera alla som råkar befinna sig där att se till att äta sin lunch på Berit & Elvy, ingen annanstans.

Jag åt dagens raw: Kantarell och fröbollar, grönkålssallad med blåbär, groddar och så sesamdressing med lite mer blåbär i. Och så någon sorts fröknäcke, som alltså inte bör ha varit bakat i ugn. De hade även gott bröd - tror de kan konkurrera med Stationsbageriet - som man kan köpa med sig, och så fick jag typ rödbetshummus till brödet. Kaffe visade sig finnas, om än inte så märkvärdigt gott.

Första gången någonsin något i Kungsbacka har varit lite inspirerande!

Om jag fattar rätt är Raw Food ungefär samma sak som det som kallades Levande Föda i min ungdom. Kan det stämma?

Dessutom var inredningen den utan jämförelse trivsammaste jag hittills har stött på i fucking Kungsbacka. Bruna perstorpbord och batikduk, bara en sådan sak! Förresten, @Hyacinth , gillar du perstorp också? Jag har funderat på det ett tag. :)

Tack för tipset, @Killaloe !

Klart jag gör! Har självklart ett perstorpsbord i lägenheten. Batik är däremot inte min grej...

Plockade björnbär imorse, lika mycket som sist. Nu blev det sylt och marmelad på nästan rubbet, testade det där med valnötter på några burkar @Petruska . Så nu är både frys och skafferi fyllda med björnbär :up:

Till lunch blev det köpemat från indiern i huset bredvid, palak paneer. Fick två jättelådor med mat så det blir lunch imorgon på jobbet. Gjorde storkok på daal på kvällen, eftersom jag tänker äta ute varenda kväll den här veckan och då åtminstone kan äta lunchlåda på jobbet varje dag som kompensation.

Livet är rätt ok när det gäller mat. Förvisso blev dagens lunch en proteinbar på Pressbyrån, men ändå.

Till middag gjorde partner Soupe au pistou med massor av dragon (från fönsterkarmen). Samma fönsterkarm erbjöd basilika och citronmeliss, som jag improviserade ihop pistou av.

Igår lagade jag rostad persiljerot, rostad grönkål, stekta vaxbönor och renskavspanna med kantareller. Höstmat it is!

I förrgår åt jag flera underbara smårätter på Mexikanska Monarkin. Rekommenderas varmt! Funkar även för vegetarianer.

Åh, jag ska till Mexikanska monarkin ikväll, vad rekommenderar du?

Igår åt jag en sådan där Felix-soppa ur kyldisken till lunch och de är verkligen goda! Jag har nu smakat fransk fisksoppa, indisk masala-någonting med linser och thaikyckling och ja, de är jättegoda. Och väldigt käcka till lunch, smidig förpackning och så kan man köpa dem på Pressbyrån om man har dålig framförhållning. Kan rekommendera dem, de är de bästa färdigrätterna jag har provat, vid sidan av Thai Cube.

Till lunch idag åt jag en räksallad från fiket här bredvid med chili- och mangodressing. Hade glömt hur himla god den är! Det finns många bra saker med att börja jobba igen, alltså.

Har ätit resterna av palak paneer till lunch idag. SÅ gott! Fick mig att fundera lite, är det någon här som har koll på alla ostsorter? Halloumi känner väl de flesta till, stekbar/grillbar osv. Paneer är tydligen också stekbar. Var köper man paneer? Vi har mest östasiatiska (inriktning kinesiskt och japanskt) butiker här, måste nog leta efter en mer indiskinriktad. Och akkawi-ost, någon som testat det? Nablusi-ost? Anari-ost? Vilka kan stekas? Rekommenderas? Finns fler sorter? Så många ostfrågor ;)

Har ätit resterna av palak paneer till lunch idag. SÅ gott! Fick mig att fundera lite, är det någon här som har koll på alla ostsorter? Halloumi känner väl de flesta till, stekbar/grillbar osv. Paneer är tydligen också stekbar. Var köper man paneer? Vi har mest östasiatiska (inriktning kinesiskt och japanskt) butiker här, måste nog leta efter en mer indiskinriktad. Och akkawi-ost, någon som testat det? Nablusi-ost? Anari-ost? Vilka kan stekas? Rekommenderas? Finns fler sorter? Så många ostfrågor ;)
Paneer kan finnas fryst på typ "India food market".

Det går också att göra paneer själv, har jag för mig.

Paneer kan finnas fryst på typ "India food market".

Det går också att göra paneer själv, har jag för mig.

Är det en butikskedja?
Jo jag såg att man kunde göra det själv, men på 1 liter mjölk får man ut en liten cirkel på 10 cm i diameter med 1 cm tjocklek så jag vet inte riktigt om det är värt besväret. Tänker mig snarare fryst/vacuumförpackad så man snabbt kan laga till det utan förberedelser.

För övrigt insåg jag att min palak paneer och daal-matlådor i parti stämmer väldigt väl överrens med Indiens självständighetsvecka! Utropar härmed helt på eget bevåg veckans tema till indiskt.

Är det en butikskedja?
Jo jag såg att man kunde göra det själv, men på 1 liter mjölk får man ut en liten cirkel på 10 cm i diameter med 1 cm tjocklek så jag vet inte riktigt om det är värt besväret. Tänker mig snarare fryst/vacuumförpackad så man snabbt kan laga till det utan förberedelser.

För övrigt insåg jag att min palak paneer och daal-matlådor i parti stämmer väldigt väl överrens med Indiens självständighetsvecka! Utropar härmed helt på eget bevåg veckans tema till indiskt.
Nej. Det var bara en benämning på vad sådana butiker kan tänkas heta. India trading och liknande. Poängen är bara att det nog måste vara som ett indisktinriktat varuhus, vanliga lite allmänt mellanönstern-sydeuropainriktade butiker brukar inte ha det.

Det jag har sett är just fryst paneer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 504
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 147
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar