Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Killaloe Om man befann sig i situationen att man hade ungefär lika långt till Fjärås "centrum" som till centrala Kungsbacka - finns det då något ställe där thaimaten får godkänt? (Som inte kräver en resa till den riktiga staden.)

Jag tycker nog att The Thai är okej (framförallt dras specialare som heter the Thai Jordnötssås :D) kanske inte så mycket mer än så men det är min lokala leverantör av thaimat. (Annars är den i Lindome betydligt bättre men det är ju längre). Thaien i Åsa är på samma nivå som den i Fjärås C, dock är deras Sushi inget vidare så skippa den (sushin alltså). @Petruska

Jag är mest sur dock för att den i Björketorp har lagt ner - den var tydligen väldigt bra.

Jag har plockat björnbär. Ett sådant bärår det är!

Nu undrar jag om det finns något vettigt man skulle kunna göra av slånbär? (Saft går inte åt, likör är för sött ich gelé måste vara något alldeles extra för att tilltala mig och jag äter ju så gott som aldrig stek.)

Idag gjorde jag fyllda paprikor. Fyllningen bestod av hackad chorizo som fick fräsa med hackad rödlök och svamp och som sedan blandades ihop med kokt ris och smulad fetaost och en liten burk majskorn. Fyllningen hade kunnat ätas som den var som någon sorts rispytt, det var jättegott, men nu blev den alltså nerstoppad i paprikahalvor (som hade förrostats en kvart) och toppad med lite ost, den där som jag inte kan identifiera, före gratinering. En riktigt mustig och god tomatsås till.

Köttfärsbiffar och zucchinigratäng. :up:
ska dock se till att välja en ost med mer smak till gratineringen nästa gång.

Jag har även provbakat @Diskurs kolagömmor. Misstag nummer ett var att smaka degen :o. Det var precis vad mitt gravida jag tyckte sig behöva så jag fick jobba med självbehärskningen ;).
Misstag nummer två var att provsmaka kakorna :angel: . Riktigt goda, nu ska jag bara "glömma bort" deras existens så att sambon hinner smaka och ta med sig till sitt jobb.

@Mulberry
Mer exakt? Jag? Hmmm, river en squash och pressar ur vätskan efter förmåga. River en halloumi. Blandar. Tillsätter ett ägg. Sen räcker egentligen lite oregano eller så. Steker som biffar i olivolja. De går sönder ibland. Man kan säkert steka i rapsolja eller smör också, men jag föredrar olivolja.

Testade idag. Pressade i en vitlöksklyfta också. Serverade med champinjoner + egenodlade tomater, mangold och lök som jag fräste halvmjuka i lite olivolja + röd balsamvinäger. Blev typ väldigt gott. :) Fruktsallad till efterrätt, hade fått en ananas av grannen.

Tian eller provençalsk grönsakslåda. Alla recept är olika så jag tog dagens skörd - bondbönor, vaxbönor, paprika, tomat, squash, lök och kanske ytterligare något. Kryddade med diverse örtkryddor och blandade med några ägg och riven ost och så in i ugnen. Riktigt gott!

Lagade zuccinibiffar ikväll. Utgick från @Petruska s recept men tog mindre halloumi och panerade i panko (pankopremiär för mig!) och stekte i mycket olivolja så att de blev nästan friterade. Väldigt gott! Åt med kokt potatis och lite chilibearnaise.

Igår pulled lax (laxsida i ugn med barbecuesås på hög värme) med grönsaker, och bearnaise.

@Diskurs Kul! Min pankopremiär återstår!

Idag: färsk pasta, riven parmesan och långkokt köttfärssås med rivna rotfrukter i, förutom tomat, vin och resten av det vanliga. Gott!

Kände mig avancerad när jag gjorde lasagne idag. Någon slags roligt (röd) kryddad tofu istället för köttfärs och aubergine istället för lasagneplattor. Blev mycket godare än jag tänkt. Får se hur den står sig som matlåda i frysen, terminen börjar nästa vecka.

Kände mig avancerad när jag gjorde lasagne idag. Någon slags roligt (röd) kryddad tofu istället för köttfärs och aubergine istället för lasagneplattor. Blev mycket godare än jag tänkt. Får se hur den står sig som matlåda i frysen, terminen börjar nästa vecka.

Återkom gärna om du har några lasagne-i-frys-tips. När jag fryser in så blir den alltid så sladdrig och liksom överkoktbnär den tinat.

@Diskurs Kul! Min pankopremiär återstår!

Idag: färsk pasta, riven parmesan och långkokt köttfärssås med rivna rotfrukter i, förutom tomat, vin och resten av det vanliga. Gott!
Ja du är väl inte den friterande och panerande typen om jag har förstått saken rätt.

Nästan exakt likadan köttfärssås som din gjorde jag förresten för några veckor sen och frös in inför höstens matlåderejs, fast med mindre vin än tänkt. Hade köpt en halvflaska rioja och det blev lite väl mycket provsmakat.

Återkom gärna om du har några lasagne-i-frys-tips. När jag fryser in så blir den alltid så sladdrig och liksom överkoktbnär den tinat.

Ja alltså, det står mellan eventuellt sladdrig lasagne eller skolmatsal så jag är inte så känslig. Men jag ogillar "blöt" lasagne så kanske den blir bättre i frysen på grund av det? Jag gör aldrig så mycket bechamel som det står i recepten.

Ja du är väl inte den friterande och panerande typen om jag har förstått saken rätt.

Nästan exakt likadan köttfärssås som din gjorde jag förresten för några veckor sen och frös in inför höstens matlåderejs, fast med mindre vin än tänkt. Hade köpt en halvflaska rioja och det blev lite väl mycket provsmakat.
Det händer att jag friterar lite som roliga matlagningsprojekt, faktiskt! Samt även fish & chips någon gång om året.

När det gäller panko har jag inte riktigt fattat vad det är, och inte riktigt kommit mig för att prova det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 490
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 147
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar