Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grilloumi, färsk lök, röd paprika, tomat, morot och potatis, timjan och basilika, chipotle bearnaise.
Sockerdricka.

I torsdags hade vi taco-afton hemma hos mina föräldrar. Fantastiskt god fördrink på vattenmelon (och tequila för alla som inte körde). Kött som stått inne i ugnen flera timmar (som pulled pork typ men på ko), tomatsalsa, guacamole, sallad på spetskål, rädisor och dressing, riven getost (och vanlig riven ost för mig och min bortskämda bror :D) samt olika sorters lök. Nystekta, hemmagjorda tortillas till. Jag hittade kul cider men caprihinia-smak som var helt okej som så, men passade iaf bra till temat :)

Till efterrätt blev det cheesecake med smak av mojito. Dekorerad med grön och gul kiwi, ananas och plommon.

Igår var jag barnvakt vilket innebar att jag åt ihop med barnet. Fiskpinnar, makaroner och ketchup - som att vara tillbaka i skolan igen typ :D :up: Dvs rätt så smaklöst och trist, precis som jag kom ihåg det..

Idag var jag och fikade på Lilla spinneriet (igen! Vad gör en inte för att stödja sådana lokala initiativ :D). Blev dock bara en matig smörgås, men så himla god. Avokado, jordgubbar, bröd med frukt och nötter, grönt från trädgården pch någon typ örtmajonäs. Supergod äppelmust till.

Och efter flera timmar i svampskogen kom jag hem till sambon som lagar spaghetti och köttfärssås till mig. Typ fantastiskt gott efter all den friska luften.

Låter fantastiskt! @Killaloe . Cheesecake med mojito, mm :up:

Igår var jag på ölbännboll där planen var waterslidemattor med såpa och vattenspridare, stationerna var små plastpooler som man skulle lyckas stanna/halka/ramla in i. Så jäkla kul! Vaknade med träningsvärk i hela kroppen :D Älskar allt med vattenland/rutschbanor och sånt, blir som barn på nytt! Vi grillade efteråt och det blev chorizo, svamp och zucchiniskivor, serverat med köpe-coleslaw, köpepotatissallad, mohammara och senap. Aptiten var en bra krydda.

Igår blev det grillad ryggbiff och grillade kycklingvingar. Båda blev goda men vingarna var något helt extra, särbon ville ha haft flera :D Till det blev det grillad färskpotatis, färsk majs och fyllda champinjoner. Dvs det jag brukar grilla men det är ju gott :)

Idag vill jag ha rökta räkor för jag blev sugen på det igår. Vi rökte nämligen en omgång igår till de som hjälpte till med vedtransporten (jag betalade för transporten med de hjälpte till att lasta också, oombedda :up:) för att de skulle få prova hemrökta. De tyckte de var godare än de i affären :D

Men så himla himla kul det låter med sådan brännboll! Arrangerade ni det själva eller var det något företag som stod bakom? @VLMF

Alltså, ditt liv verkar för övrigt så jäkla häftigt! God mat, kul jobb, roliga vänner och kollegor, braigt landställe och massa kul händelser hela tiden! :)

Grillar du färskpotatisen rå eller förkokt? @athena_arabians

Haha det är en av mina galna kompisar som arrangerar det, samma gäng jag var i alperna med i våras @Killaloe :D Men han är som ett helt eget företag med såna idéer!
Men mitt semesterliv är mycket mer innehållsrikt/intensivt än resten av året-livet, lovar! ;)

Grillar du färskpotatisen rå eller förkokt? @athena_arabians

Haha det är en av mina galna kompisar som arrangerar det, samma gäng jag var i alperna med i våras @Killaloe :D Men han är som ett helt eget företag med såna idéer!
Men mitt semesterliv är mycket mer innehållsrikt/intensivt än resten av året-livet, lovar! ;)

Rå, vi tar inte så stora så de tar inte lång tid (max ca 4 cm som tjockast). Fast har man grill utan lock tar det nog längre tid. Vi lägger på dem först och låter dem bli nästan färdiga och grillar sedan färdigt dem med resten. Igår penslade jag dem med smält smör under grillningen och det blev jättegott.

Grillar man hel fläskfilé tar potatisen något längre tid än den.

Edit: Och det var givetvis indirekt grillning :)

Igår åt jag smörgås till middag. Det räcker gott ibland! En med milanosalami och en med någon hårt rökt skinka och så ost... som jag tror kan ha varit en gouda men den smakade liksom alldeles för mycket. Edamer? Brukar den smaka mer än gouda? Emmentaler? Jag vet inte. God var den. ;)

Är nu i Hunnebo med mamma och pappa, det är söndag och därmed köttfärssås och spaghetti. Det var väldigt gott, särskilt i ruskvädret som varit idag.

@Killaloe låter helt underbart!

@Anna fint att du håller på söndagstraditionen.

Ikväll åt jag någon slags pulled lax dvs laxsida i ugn med generöst med barbecuesås, när den var nästan färdig tog jag isär den så den blandade sig mer med såsen och körde en stund till. Basmatiris, ugnsbakad zucchini och paprika till samt bearnaise. Med i ugnen var även aubergine men jag slängde den för blev inget god. Får aldrig till aubergine.

Imorgon är första jobbdagen och ångesten är stark. På lunchen kommer jag dock att trösta mig med korvstroganoff som jag lagade igår.

Förresten, i förrgår gjorde jag en dubbel sats småkakor (på någon jättegod lite seg och knäckig deg) med dulce di leche, flingsalt och mörk choklad. Heeeelt underbara!

Jag gjorde mina favoritbiffar som består av riven squash och riven halloumi. Till detta stekte jag dagens skörd: kantareller, vaxbönor, sockerärtor, mangold, malaberspenat och diverse kryddor.

Malaberspenat är nytt för mig, men jag tror inte att det blir en vana att odla det.

@Anna fint att du håller på söndagstraditionen.

Haha, ja. Jag vet inte ens när den blev söndagstradition, det är ingenting från barndomen eller så utan har uppstått de senaste... sju-åtta åren kanske? Misstänker att det är en kombination av enkel mat att laga (som i att det går fort att förbereda det som ska i), gott om tid att puttra, och en god köttfärssås lagad med kärlek och tid känns ju lite helgfestlig utan att vara tjusig. I alla fall i jämförelse med typ fiskpinnar ;)

Misstänker att det är en kombination av enkel mat att laga (som i att det går fort att förbereda det som ska i), gott om tid att puttra, och en god köttfärssås lagad med kärlek och tid känns ju lite helgfestlig utan att vara tjusig. I alla fall i jämförelse med typ fiskpinnar ;)

Jag tänker inte säga emot! :)

Igår åt jag årets första dopp i kopp, så gott så jag kan äta tills jag rullar fram. Hade någon inlagd sill till, mest för syns skull :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 462
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 146
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar