Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår åt jag årets första dopp i kopp, så gott så jag kan äta tills jag rullar fram. Hade någon inlagd sill till, mest för syns skull :p

Vad är dopp i kopp? :confused:

......

Stekta bitar av kycklingfilé tillsammans med ruccola, vitlök och tomater som är frästa i olja står på lunchmenyn.

Hittade ett par nävar kantareller på hundpromenaden.
Vad är det godaste man kan göra?

Steka dem i en rejäl mängd smör och äta dem som de är (en doft av lite salt och EV svartpeppar men ibland behövs inte den). Viktigt är att steka dem ordentligt hårt (så de ser jättetråkiga ut) eftersom de innehåller bitterämnen som annars ger en besk smak. De ska inte vara fina, bulliga och gula när de är klara utan lite ihopskrumpna och orangeaktiga :D

Man kan göra en varm smörgås med de stekta kantarellerna också om man vill ha dem som huvudrätt och inte som tillbehör till något annat.

Ätit ugnsrostade/ångade grönsaker med kokt ris och stark ajvar i mängder de senaste dagarna. Även idag. Fransk löksallad och caprese till (älskar tomater) för att få lite protein med ;)

Imorse var jag ute i en kohage och plockade björnbär! 6 liter på 1,5 timme, sen tog mina lådor slut och jag tvingades sticka därifrån :cry: Har styckfryst 3 liter, har lite färska till morgonyoghurten och det blir nog sylt på resten, om ingen av er har någon rolig idé..?

Ätit ugnsrostade/ångade grönsaker med kokt ris och stark ajvar i mängder de senaste dagarna. Även idag. Fransk löksallad och caprese till (älskar tomater) för att få lite protein med ;)

Imorse var jag ute i en kohage och plockade björnbär! 6 liter på 1,5 timme, sen tog mina lådor slut och jag tvingades sticka därifrån :cry: Har styckfryst 3 liter, har lite färska till morgonyoghurten och det blir nog sylt på resten, om ingen av er har någon rolig idé..?
Björnbärsmarmelad med rom och valnötter i! Låt koka länge för koncentrerad smak.

Jag plockade i hästhagen idag. Underbart!

Jag gjorde mina favoritbiffar som består av riven squash och riven halloumi. Till detta stekte jag dagens skörd: kantareller, vaxbönor, sockerärtor, mangold, malaberspenat och diverse kryddor.

Malaberspenat är nytt för mig, men jag tror inte att det blir en vana att odla det.

Hur gör du de där biffarna mer exakt? Låter ju hur smaskigt som helst. :)

Karamelliserad mjölk? Det är inte sån man först ska koka nån timme i burken? Eller är den färdigkokt?
Det finns färdigkokt! Står på samma hylla i affären som den okokta. Annars kan man koka själv såklart.

Karamelliserad mjölk? Det är inte sån man först ska koka nån timme i burken? Eller är den färdigkokt?

Jag tror att den karamelliserade mjölken är färdig dulce de leche så att säga. Medan kondenserad mjölk är varianten man själv kan koka till kola.

Tack för tipset @Petruska :up: Nötterna kokar inte med från start?

Till efterrätt blev det en liten snabb portions-björnbärscheesecake i glas (socker-rårörda björnbär blandas med lika delar philadelphia och turkisk yoghurt, röran varvas sedan med två grovkrossade digestive i ett fint glas och toppas med en näve färska björnbär :d ).

Tack för tipset @Petruska :up: Nötterna kokar inte med från start?

Till efterrätt blev det en liten snabb portions-björnbärscheesecake i glas (socker-rårörda björnbär blandas med lika delar philadelphia och turkisk yoghurt, röran varvas sedan med två grovkrossade digestive i ett fint glas och toppas med en näve färska björnbär :d ).
Förra gången jag gjorde sådan marmelad kokade de med länge, i alla fall, för marmeladen var en present till någon som inte kunde svälja så bra pga sjukdom. De var JÄTTEGODA som mjuka!

Hur gör du de där biffarna mer exakt? Låter ju hur smaskigt som helst. :)
@Mulberry
Mer exakt? Jag? Hmmm, river en squash och pressar ur vätskan efter förmåga. River en halloumi. Blandar. Tillsätter ett ägg. Sen räcker egentligen lite oregano eller så. Steker som biffar i olivolja. De går sönder ibland. Man kan säkert steka i rapsolja eller smör också, men jag föredrar olivolja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 462
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 146
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar