Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det händer att jag friterar lite som roliga matlagningsprojekt, faktiskt! Samt även fish & chips någon gång om året.

När det gäller panko har jag inte riktigt fattat vad det är, och inte riktigt kommit mig för att prova det.

Panko är verkligen trevligt till fritering. När jag gör chilipoppers kör jag mjölk-mjöl-mjölk-panko. Till just poppers blir det bättre om man krossar dem lite extra (absolut inte så mycket att det blir lika fint som vanligt ströbröd).

Det här med kolhydrater, eller bröd och pasta då, för att prata om kolhydrater i former som jag tycker om.

Jag är inte överviktig, men jag vill gärna bli av med 2-3 kilo efter semestern. Så är det varje år, och jag ökar då mängden grönsaker i maten och minskar något på just bröd och pasta. (Inte lchf, fortfarande inte särskilt mycket kött och inte mer fett än "normalt".)

Till frukost äter jag alltid smörgås, och det är inte ett alternativ att ändra på det.

Redan andra dagen enligt detta system, blir jag helt lycklig över mina frukostsmörgåsar, njuter verkligen av dem, tycker att bröd är om möjligt ännu godare än vanligt (det var gott bröd, Stationsbageriet har öppnat igen för säsongen, @Killaloe :) ).

Och så igår blev det pasta på kvällen, inte mycket, men pasta. Och, genast! Idag var frukostmackorna goda som alltid, men inte så att jag blev så där småeuforisk, bara vanligt goda.

Alltså, det är verkligen värt besväret att hålla igen på bröd och pasta om det lilla jag sedan äter kan få mig euforisk! (Eufori är inget jag normalt sett upplever dagligen annars.)

Fascinerande, tycker jag. Och inte alls som "sockermissbruk" och annat man hör talas om. Mina frukostsmörgåsar leder inte till frosseri, och jag älskar inte ens sötsaker.

Jag vet inte ens om det har med kolhydraterna i bröd och pasta att göra, eller om det bara är så enkelt att jag gillar bröd och pasta så pass mycket att hjärnans belöningssystem går igång ändå.

The thrills of vegetarisk festival är all god mat man testar under tiotimmarsdagarna! Currygryta med ris, myntayoghurt och naan (det sistnämnda lämnade en hel del att önska), churros med nutella och sist Max halloumiburgare. Får se vad denna dag bjuder på :d

Igår åt jag röda kräftor för första gången någonsin! Och ja, det var gott! En ostpaj fanns också på bordet, samt något gott lantbröd och cheddarost
Jag har bara fått det en gång och då blev jag besviken. Tyckte det smakade lite dy sådär som insjövatten. (Jag gillar inte ens att bada i sjöar eller bräckvatten för det smakar så konstigt.)

Men ska jag ge de röda kräftorna en chans till då?

Jag har bara fått det en gång och då blev jag besviken. Tyckte det smakade lite dy sådär som insjövatten. (Jag gillar inte ens att bada i sjöar eller bräckvatten för det smakar så konstigt.)

Det är det jag alltid har trott också - och det jag har fått höra. Gissningsvis är det sådana som fiskas här på hemmaplan just i dyiga sjöar som smakar illa. Dessa var direkt från Kina och frysdisken och smakade ytterst snarlikt havskräftor, bara mer dill och mindre salt.

Ikväll bjuder jag mamma och pappa på middag. Det blir nötbiffar fyllda med citronoliver och ädelost, bakpotatis och guacamole. Underliga komponenter kanske men det var det jag blev sugen på att laga när jag lallade omkring i affären och då är det ju bara att köra ;) Köpte en burk turkisk yoghurt också som man kan ha i potatisen om man får lust.

Det händer att jag friterar lite som roliga matlagningsprojekt, faktiskt! Samt även fish & chips någon gång om året.

När det gäller panko har jag inte riktigt fattat vad det är, och inte riktigt kommit mig för att prova det.

Panko är frasigt ströbröd. Mycket gott när man friterar, jag kan strö det på kyckling som ska in i ugnen.
Ibland använder jag det som frasighetsgivare ( :D ) på sushirullar eller om jag bakar och ska bröa en form.

Även som inbiten dalkulla (vi har kräftfiskevatten här) så säger jag nej. De är som sagt ofta dyiga i smaken (även en del importerade) och är helt enkelt inte lika goda som havskräftor. Dock kan jag erkänna att de svenskfångade direktkokade är godast av di röda.

Ett hamburgermål från ett litet, ganska oansenligt, gatukök som hette något i stil med "Göstas/Nisses/Kalles".
Men så god hamburgare!
Eller det kanske var för att gatuköket väckte gamla barndomsminnen som det smakade så bra? Jag minns från unga år, 5-7 kanske, när jag åkte med föräldrarna och de stannade vid ett gatukök och jag fick äta pommes med grillad korv eller hamburgare. Det hände 2-3 gånger/år och var lika gott och roligt varje gång.

Nåja, i morgon får det bli något lättare. Det har varit en onyttig och köttig vecka den här veckan.

Grillad älgentrecote, majs, fyllda champinjoner och färskpotatis (smörpenslad). Potatisen blev enormt smörig och oanständigt god, det hade räckt med bara den :love: Sorten var Solist, en av favoriterna när det gäller färskpotatis.

Särbon höll på att dö av lycka av potatisen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 486
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 147
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar