Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag firade fredag och att min lägenhet åter är beboelig efter Den Stora Vitvarukrisen (kyl och frys gick sönder för ett par veckor sedan och det blev ett större projekt än jag trodde - längre leveranstid än vanligt pga semestrar, sedan upptäckte de att de var tvungna att riva bort en sidovägg eftersom vitvarorna var så gamla att måtten inte längre stämmer och att de behövde bygga en ny sockel, och sedan att elektrikern behövde komma och mecka med eluttaget på baksidan) med plockmat och flädersaft. Alltså, Lidl och charkuterier är en finfin kombination! Milanosalami, sådan där god kallrökt skinka, oliver, tomater, camembert och gorgonzola. Och sådana där rara, torra små chorizoskivor. Gottigott!

Köpte praliner också men upptäckte nu att jag glömde bort dem till efterrätt och nu är jag inte sugen längre. Det var ju lyckat ur dietsynpunkt åtminstone ;)

Nä;( här finns möjligen vin på tetra.
Oh no. För egen del är tid tillbringad med svärmor himmelriket (då snackar vi matmässigt). Allt hon rör vid blir till typ det godaste man någonsin ätit.

Min man skulle säga detsamma om sin svärmor dock.

Jag muntrar upp tråden med att meddela att jag tagit fram vildsvinsentrecote med en rejäl fettkappa som nu ligger och simmar i en marinad. Den ska få besöka grillen lite senare tillsammans med diverse grönsakspaket :d
Som fördrink blir det en (för oss ny) Cava :up:
Det är ju trots allt lördag... :D

[QUOTE="VLMF]Och akkawi-ost, någon som testat det? Nablusi-ost? Anari-ost? Vilka kan stekas? Rekommenderas? Finns fler sorter? Så många ostfrågor ;)

De två förstnämnda brukar jag köpa på vanlig mataffär i Malmö och använda på samma sätt som halloumi. :) Den ena är lite mjukare och nästan godare än halloumi tycker jag, den andra är galet salt. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken som är vilken. (Vilket jag blir varse om varje gång jag köper någon av dem. ....)[/QUOTE]
Hakar på om ostsorter...

Jag har köpt akkawi-ost och majdouli-ost idag. Majdouli-osten är en sådan där fläta, den brukar väl vara ettersalt. Akkawi-osten är en ny bekantskap, men jag tror att den är lite mittemellan halloumi och vanlig feta när det gäller matlagningsegenskaperna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 509
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 147
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 755
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 750
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar