Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev en matigare lunch idag bestående av surdegsbröd (hemmabakat, såklart, sambon är någon wannabe hipster fast han påstår annorlunda :D), romansallad, kallrökt lax, salladslök, avokado, sockerärtor och rädisor direkt från trädgården och så rejält med pepparrotsvisp till det.
Gjorde även gurklemonad, som var oväntat intressant och god :)

Gjorde en variant av tabouleh och shish kebab, fast kryddat med diverse blad från trädgården vilka inte innefattar persilja. Rött vi till och nu kaffe.

I går blev det en wok från min hemstads thairestaurang, jag körde på blandade grönsaker och det var mycket gott. Resterna blev till lunch idag.
I kväll är jag bjuden på "mat och prat", nu var upplägget ändrat (knytkalas) och det skulle börjas med en träff på den lokala pizzerian så jag hoppas att deras sallader är ätbara (har inte varit där på fyra år), pizza i 30 graders värme känns ganska mäktigt.

Själv skulle jag handla pepparrot i större matbutik inne i stan idag men gissa vart den var ifrån?! Just det, Ungern, såklart! Vet att vi avhandlat detta tidigare men ändå, det är verkligen sjukt störigt att i princip bo granne med en odling och ändå hänvisas till ungersk pepparrot :down: @Petruska
Och @Petruska Jag är ju en sån rättshaverist så jag hade ringt eller mejlat butiken och påpekar det märkliga.

Och @Petruska Jag är ju en sån rättshaverist så jag hade ringt eller mejlat butiken och påpekar det märkliga.
Jag är så mycket rättshaverist i så många andra tillfällen att jag nog inte orkar i det här fallet.. Det känns enklare att handla i gårdsbutik och bojkotta färsk pepparrot på stormarknaderna även framöver istället (och så har jag lärt mig att det går utmärkt att frysa pepparrot och bara tina lite i taget så då blir det ju enklare att ha det hemma och inte behöva shoppa någonannanstans än i gårdsbutik :))

Senast ändrad:
Jag är så mycket rättshaverist i så många andra tillfällen att jag nog inte orkar under här fallet.. Det känns enklare att handla i gårdsbutik och bojkotta färsk pepparrot på stormarknaderna även framöver istället (och så har jag lärt mig att det går utmärkt att frysa pepparrot och bara tina lite i taget så då blir det ju enklare att ha det hemma och inte behöva shoppa någonannanstans än i gårdsbutik :))
Bra att det finns gårdsbutik!

Jag har för övrigt varit på lokalt lunchställe idag och det var helt jäkla fantastiskt bra! Supergod mat verkligen! Förvisso något dyrt, men hellre lite dyrt och bra mat än billigt och oätligt... Jag åt en sallad med ädelost (som jag iofs petade :o bort men mitt sällskap sa att den var god), avokado, nektariner, blåbär, mandolinad broccoli/blomkål, olika ärtor/bönor, honungsrostade hasselnötter och olika sorters betor. Otroligt vacker och ja, väldigt gott!

Passade även på att äta nektarintarte (typ) efter maten till kaffet, Muttrade lite över att kaffet inte ingick (seriöst, vanligt bryggkaffe kan väl ingå i en lunch som kostar 150+ ? Eller är det för mycket begärt) men det var en fin tarte så helt okej efter-maten-kaffe.

Bra att det finns gårdsbutik!
Pepparrotsodlingen har en gårdsbutik som är hyfsat halvnära (med landsbygdsmått mätt) belägen från den där butiken.

Jag orkar inte riktigt vara rättshaverist just där, jag tycker att det redan i förväg lyser om mig att jag är fullständigt malplacé på en lång rad sätt. :p

Jag har för övrigt varit på lokalt lunchställe idag och det var helt jäkla fantastiskt bra! Supergod mat verkligen! Förvisso något dyrt, men hellre lite dyrt och bra mat än billigt och oätligt... Jag åt en sallad med ädelost (som jag iofs petade :o bort men mitt sällskap sa att den var god), avokado, nektariner, blåbär, mandolinad broccoli/blomkål, olika ärtor/bönor, honungsrostade hasselnötter och olika sorters betor. Otroligt vacker och ja, väldigt gott!

Passade även på att äta nektarintarte (typ) efter maten till kaffet, Muttrade lite över att kaffet inte ingick (seriöst, vanligt bryggkaffe kan väl ingå i en lunch som kostar 150+ ? Eller är det för mycket begärt) men det var en fin tarte så helt okej efter-maten-kaffe.
I Kba? I så fall, var?

Jag blir desperat av bristen på vettiga kaféer snart! Desperat!

I Kba? I så fall, var?

Jag blir desperat av bristen på vettiga kaféer snart! Desperat!
Lilla spinneriet i Lindome (!) av alla ställen.

Har du varit på rawfood-ish stället i kba? (Om de nu inte har sommarstängt?)

(Och jag längtar (!!) tills de där jäklarna på stationsbageriet kommer tillbaka från semestern. Vad ska det vara bra för att gå på semester?!)

Lilla spinneriet i Lindome (!) av alla ställen.

Har du varit på rawfood-ish stället i kba? (Om de nu inte har sommarstängt?)

(Och jag längtar (!!) tills de där jäklarna på stationsbageriet kommer tillbaka från semestern. Vad ska det vara bra för att gå på semester?!)
Ah, Lilla Spinneriet dök upp i en av våra regelbundet återkommande desperata googlingar efter utflyktsmål häromdagen!

Rawfood-ish har jag inte ens lagt märke till.

Detta med stationsbageriet tar snart livet av mig! Förvisso finns det två sorters okej bröd i Fjärås, men två sorter. Två.

Jag är så tacksam för den här tråden just nu. Tack, tack, tack för att ni påminner mig om att man kan äta goda saker. Jag läser och frestas!

Dagens lunch var bland det bisarraste jag upplevt i matväg: kokt potatis med en klar, söt sås innehållande aprikoser, äpple, purjo och katrinplommon. Hur kom någon ens på tanken?

Jag är så tacksam för den här tråden just nu. Tack, tack, tack för att ni påminner mig om att man kan äta goda saker. Jag läser och frestas!

Dagens lunch var bland det bisarraste jag upplevt i matväg: kokt potatis med en klar, söt sås innehållande aprikoser, äpple, purjo och katrinplommon. Hur kom någon ens på tanken?
Jösses, var serverades detta?! Eller i vilket sammanhang? (I alla fall inte på Diabetikerförbundets årsstämma.)

Ah, Lilla Spinneriet dök upp i en av våra regelbundet återkommande desperata googlingar efter utflyktsmål häromdagen!

Rawfood-ish har jag inte ens lagt märke till.

Detta med stationsbageriet tar snart livet av mig! Förvisso finns det två sorters okej bröd i Fjärås, men två sorter. Två.
Åk dit! Otroligt bra mat! Och är ni där på en helg så tror jag att flera av de små butikerna inne i själva spinneriet är öppna också. Väl värda ett besök (har jag hört - nästan allt var stängt idag :( ).

Berit & Elvy heter stället - trevligt och rimlig mat ändå. :)

Jag vet!! Har ju lyxen med min bakande sambo annars hade det varit misär!!! (Ni får utflykta till typ kustbageriet :D)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
645
· Visningar
28 797
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 132
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar