Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker att det är skillnad också på att faktiskt ha det som ett intresse och vilja utvecklas som matlagare/grillade (vilket är mitt intryck av dig). Till skillnad från de riktigt snubbiga materialsportarna som köper bästa utrustningen för att kunna brösta sig och jämföra sig med andra materialsportare den gången/år de grillar (bär folk är på besök) typ, alltså att det inte är ett intresse utan bara ett sätt att jämföra sin status.

Jo, och jag köper inte dyra märkesprylar bara för att oavsett vad det gäller. Däremot har jag märkt att det är värt det att köpa bättre briketter (Granngårdens står sig fortfarande bra och köper man två säckar är de inte mycket dyrare än skräp a la närmsta mack).

Samma med grilltänger osv, de allra billigaste kanske inte alltid har den funktionalitet jag vill ha (och som jag har lärt mig genom att prova). Däremot vänder jag mig mycket mot det vansinniga prisläget på allt som det står Weber på. Ja, det är bra grejor men som de stigit de senaste åren är de i många fall inte värda det längre. Min skorstenständare är en Weber men jag köpte den för två år sedan på extrapris. Idag hade jag inte ens övervägt den just pga priset. ICA har en nästan likadan (deras egna märke) som är minst lika bra.

Mitt filosofi är att jag vill utveckla min grillning precis som jag utvecklat min övriga matlagning. Det är suveränt när man får till den där glazen just så, precis som när man får till en mustig gryta. Att experimentera med olika sorters rökved. Att trixa med temperaturen för att få en bra bark osv.

Goda exempel på grillning som materialsport finns i TV4s program "Grillmästarna".
deltagarna_790x444.jpg

Jag bara antar att @athena_arabians inte är "sån". :D

Jag håller på och lagar mat! Det blir någon form av färsgryta med lök och morot, smaksatt med bland annat vad som smakar som någon form av chilisås*, oregano och vitlök.

*= Det stod en flaska på spisen med text på något språk jag inte kan.

Goda exempel på grillning som materialsport finns i TV4s program "Grillmästarna".
deltagarna_790x444.jpg

Jag bara antar att @athena_arabians inte är "sån". :D

Jag har tittat på ett avsnitt och blev bara trött av det :meh:

Rent allmänt tycker jag det är knepigt att tävla i mat. Det är ju så olika vad man tycker om, tex en del tycker påsbea är jättegott, andra tar inte i det med en tång ens. För mig är det svårt att objektivt bedöma mat som jag inte tycker om smaken på, oavsett om den är vällagad eller ej.

Jag har tittat på ett avsnitt och blev bara trött av det :meh:

Rent allmänt tycker jag det är knepigt att tävla i mat. Det är ju så olika vad man tycker om, tex en del tycker påsbea är jättegott, andra tar inte i det med en tång ens. För mig är det svårt att objektivt bedöma mat som jag inte tycker om smaken på, oavsett om den är vällagad eller ej.

Jag har sett två säsonger, men tyckte det var rätt pinsamt :o

Jo, det har du rätt i. Sedan brukar ju vanliga människor inte heller laga mat på tid, så jag brukar alltid undra om maten är "god" eller "god i förhållande till tiden".

Med det sagt så tycker jag väldigt mycket om Kockarnas Kamp! Kanske just för att mycket av tävlingen går ut på "hantverkskunnande" (minns exempelvis när de skulle skära så mycket bresaola som möjligt på kort tid :D).

@Andromedae: Ja, att bedöma skickligheten rent praktiskt är ju en annan sak.

Matlagning ska få ta den tid det tar. Har man tidsbrist väljer man ett recept som inte tar så lång tid. Samma om man ska ha gäster, då är det ju bra att ta något man gjort tidigare så man har en hum om hur lång tid det tar.

Matlagning ska få ta den tid det tar. Har man tidsbrist väljer man ett recept som inte tar så lång tid. Samma om man ska ha gäster, då är det ju bra att ta något man gjort tidigare så man har en hum om hur lång tid det tar.
Det är ju också en aspekt i program som typ Sveriges mästerkock, för jag kan tycka att det också är en form av skicklighet att kunna anpassa sin matlagning utefter de förutsättningar som finnd och inte envist hålls fast vid en grej oavsett om det är rimligt eller ej. Sen gillar jag just mästerkockarna eftersom juryn känns relativt flexibel (notera relativt) och amatörkockarns som går långt också verkar ha en sådan bredd i sin matlagning att jag ofta blir imponerad även om det är mat jag aldrig skulle äta i vissa fall :)

Min mamma gör fortfarande fläskfilé med curry, banan och grädde i ugn när det vankas kalas.

Åh, gudars. Det känns som när man blev tvingad att äta falukorv i ugn - lite samma 70-talsvibbar. (Säger hon som är född 1991.) :angel: Fullständigt horribelt.

Det finns en orsak till att jag aldrig mer äter falukorv och för det mesta aldrig vill acceptera ost på mat i ugn, lasagne är väl undantaget. :D

Åh, gudars. Det känns som när man blev tvingad att äta falukorv i ugn - lite samma 70-talsvibbar. (Säger hon som är född 1991.) :angel: Fullständigt horribelt.

Det finns en orsak till att jag aldrig mer äter falukorv och för det mesta aldrig vill acceptera ost på mat i ugn, lasagne är väl undantaget. :D

Då har du inte testat Melkers Original, den säljs bara i affärer häromkring. Särbon blev helt salig när han testade den första gången och jag måste medge att med tanke på att det är falukorv är den god.

Smält ost är gudarnas föda :love: ja, så länge det inte är någon smaklös hushållsost :cautious:

Min klotgrill är inte megastor men jag kan fylla på kol under grillningen via det delade gallret och jag grillar som regel alltid indirekt, under lock. Kan lägga direkt över glöden för snyggare grillmönster men sen flyttas de ut på sidan och var jag placerar det som grillas beror på vad det är. Jag vill ju få mina grönsaker, kött och eller fisk klart samtidigt utan att det bränns eller blir torrt.

Då har du inte testat Melkers Original, den säljs bara i affärer häromkring. Särbon blev helt salig när han testade den första gången och jag måste medge att med tanke på att det är falukorv är den god.

Smält ost är gudarnas föda :love: ja, så länge det inte är någon smaklös hushållsost :cautious:
Vad är hushållsost? :confused: :angel: Själv köper jag bara extralagrad ost. :d

Det känns som att det kan bli bra om det görs med fina råvaror, men här var det vanlig billig falukorv kombinerad med smält (nästan lite bränd) hushållsost/herrgårdsost. :nailbiting:

Jag älskar ost - men är den smaklös tycker jag den stjälper mer än den hjälper. :D Jag skulle hellre gå för någon mer smakrik vällagrad sak. Västerbottensost hade varit perfekt i smaken, men den kanske skulle bli väl grynig. :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
644
· Visningar
28 783
Senast: em76
·
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 131
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar