Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det känns som att det kan bli bra om det görs med fina råvaror, men här var det vanlig billig falukorv kombinerad med smält (nästan lite bränd) hushållsost/herrgårdsost. :nailbiting:

Jag älskar ost - men är den smaklös tycker jag den stjälper mer än den hjälper. :D Jag skulle hellre gå för någon mer smakrik vällagrad sak. Västerbottensost hade varit perfekt i smaken, men den kanske skulle bli väl grynig. :cautious:

Om man inte kör på för högt och för länge smälter västerbotten helt ok.

Idag ska vi grilla, jag lax och zucchini och övriga karré. Bearnaise till.

Jag hade gjort en liter lemonad men treåringen hällde precis ut den i vasken. :mad:
Laxen blev fantastisk! Jag lade en bit laxsida på folie och penslade på barbecuesås. Jag öste kontinuerligt när fettet började smälta och såsen rann av. När laxen började bli färdig delade jag laxen lite och fortsatte ösa tills klar.

Inspirerad av traktens ande lagade jag idag pepparrotssoppa. Recepten på nätet samt den pepparrotssoppa jag åt vid Tjolöholm för ett tag sedan, består i stort sett av grädde, buljong och pepparrot. Jag gjorde en något lättare variant och serverade som tillbehör rädisor, vitlöksgräs, gräslök, melonkärnor, pumpakärnor och rökt lax. Det var ganska gott.

Själv skulle jag handla pepparrot i större matbutik inne i stan idag men gissa vart den var ifrån?! Just det, Ungern, såklart! Vet att vi avhandlat detta tidigare men ändå, det är verkligen sjukt störigt att i princip bo granne med en odling och ändå hänvisas till ungersk pepparrot :down: @Petruska

Själv skulle jag handla pepparrot i större matbutik inne i stan idag men gissa vart den var ifrån?! Just det, Ungern, såklart! Vet att vi avhandlat detta tidigare men ändå, det är verkligen sjukt störigt att i princip bo granne med en odling och ändå hänvisas till ungersk pepparrot :down: @Petruska
Tempo i Fjärås, praktiskt taget inom synhåll från närmaste pepparrotsodling, hade färsk pepparrot från UNGERN idag. Jag köpte en sån där liten burk av lokalt ursprung istället.

Tempo i Fjärås, praktiskt taget inom synhåll från närmaste pepparrotsodling, hade färsk pepparrot från UNGERN idag. Jag köpte en sån där liten burk av lokalt ursprung istället.
Tja, du hade ju iaf inte blivit hjälpt av att åka till den stora staden kba :grin:

(och btw - ett hett tips från mig - hembageriets bröd i fjärås som heter typ surdeg är inget någon någonsin borde testa! Om det verkligen innehåller surdeg så äter jag upp min manchesterbasker med tofs :down: )

Åh, gudars. Det känns som när man blev tvingad att äta falukorv i ugn - lite samma 70-talsvibbar. (Säger hon som är född 1991.) :angel: Fullständigt horribelt.

Det finns en orsak till att jag aldrig mer äter falukorv och för det mesta aldrig vill acceptera ost på mat i ugn, lasagne är väl undantaget. :D

Min sambo gör ibland falukorv (svensk ekologisk, alltid) i ugn med ost och lök i skårorna. Det är väl knappast en av mina favoriträtter men jag rycker på axlarna och skyfflar in.

Tja, du hade ju iaf inte blivit hjälpt av att åka till den stora staden kba :grin:

(och btw - ett hett tips från mig - hembageriets bröd i fjärås som heter typ surdeg är inget någon någonsin borde testa! Om det verkligen innehåller surdeg så äter jag upp min manchesterbasker med tofs :down: )
Nej, det är helt värdelöst!

Jag köper det som heter levain. Det är inte levain av klass, men ett hyfsat bröd. Jag gillar även det som heter Frörika.

Cheesecaken blev jättegod! Nu har jag förflyttat mig till sommarstugan och västkusten, lite tomt och ensamt men om ett par dagar kommer ena systern med sambo hit med. Tills dess njuter jag av lugnet, har vattnat planteringarna (jordärtskockorna från Malmö verkar trivas!), dricker kaffe på trappen i solen och läser Maken :up:

Cheesecaken blev jättegod! Nu har jag förflyttat mig till sommarstugan och västkusten, lite tomt och ensamt men om ett par dagar kommer ena systern med sambo hit med. Tills dess njuter jag av lugnet, har vattnat planteringarna (jordärtskockorna från Malmö verkar trivas!), dricker kaffe på trappen i solen och läser Maken :up:
Igår lyssnade jag på ett panelsamtal om Makensom finns på Relationsinstitutets hemsida. Det var lite spännande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
644
· Visningar
28 783
Senast: em76
·
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 131
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar