Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag ser det lite som en materialsport ;) :D

Skämt åsido, det blir lättare och bättre resultat med bra grejor. Det är inget fel på en vanlig klotgrill men jag skulle inte vilja långgrilla något i den bara för att det blir krångligare (nu snackar vi inte en gigantisk Weber klotgrill med delbart galler). Det är superenkelt att fylla på briketter och hålla en lagom temperatur i min lokgrill.

Jag brukar också glömma salladen :o
Det ÄR ju något med grillning, helt klart. Den där genusladdningen, tex. En gång varje år grillar vi i stallet, och då dyker plötsligt allas män (utom min) upp från ingenstans och breder ut sig vid grillarna. Första gången trodde jag, min dåvarande vana trogen, att det var barnen och jag skulle stå för grillningen, men så var det inte, visade det sig.

Jag lyckas liksom inte riktigt respektera grillning som "riktig" matlagning, utan det är mer samma klass som att grilla korv över öppen eld i mitt huvud. Och så har jag så klart enklast möjliga lilla klotgrill (jag gillar inte klotgrill, har föredragit grillarna jag hade innan dess, men sådana tycks inte säljas längre?), och då blir det ju heller inte "riktig" matlagning. Och eftersom det inte är "riktig" matlagning, kan jag ju inte köpa en riktig grill. Mycket logiskt alltsammans, mycket.

Inslaget av materialsport har helt klart krånglat till det i mitt fall. Dessutom är ju mycket av de grillverktyg som finns i affärerna så stora att min man - som ändå har rätt stora händer - knappt kan hålla dem.

Det är utan tvekan också du, @athena_arabians som har gett mig någon form av tro på att grillning faktisk kan vara matlagning, med syfte att få god mat.

Inte bara som mycket av den där stöddigt maskulina grillningen som utförs av personer som uppenbarligen helt saknar kunskap om råvarorna och matlagning för övrigt, och där resultatet trots påkostade prylar i rätt hög grad liknar sotade och brända köttbitar.

Det är utan tvekan också du, @athena_arabians som har gett mig någon form av tro på att grillning faktisk kan vara matlagning, med syfte att få god mat.

Inte bara som mycket av den där stöddigt maskulina grillningen som utförs av personer som uppenbarligen helt saknar kunskap om råvarorna och matlagning för övrigt, och där resultatet trots påkostade prylar i rätt hög grad liknar sotade och brända köttbitar.

Grillat som smakar gott ÄR matlagning. Kött, styckdetalj, temperatur, tid, direkt/indirekt grillning, ev marinad, ev rub och ev glaze är inget man lär sig genom att göra det en gång om året (speciellt inte om man inte lagar mat annars ens vilket är min misstanke när det gäller många manliga grillare). Jag är absolut ingen mästare vid grillen, jag har mycket kvar att lära ännu.

Grillat som smakar gott ÄR matlagning. Kött, styckdetalj, temperatur, tid, direkt/indirekt grillning, ev marinad, ev rub och ev glaze är inget man lär sig genom att göra det en gång om året (speciellt inte om man inte lagar mat annars ens vilket är min misstanke när det gäller många manliga grillare). Jag är absolut ingen mästare vid grillen, jag har mycket kvar att lära ännu.
Alltså just det där med en gång om året. Man köper rätt dyra köttbitar, och så är det en fullständigt okunnig person som tillagar dem. Det känns feltänkt. Låt dem öva på något enklare, tex de pinnbröd man på min tid fick lära sig i scouterna.

Jag älskar grillat, den här rök/kolsmaken liksom och gärna att någon som är bra på det står för tilltagandet :D Grönsaker är extra gott, att man kan få rejäl yta på dem utan att de hinner bli för mjuka.

Det ÄR ju något med grillning, helt klart. Den där genusladdningen, tex. En gång varje år grillar vi i stallet, och då dyker plötsligt allas män (utom min) upp från ingenstans och breder ut sig vid grillarna. Första gången trodde jag, min dåvarande vana trogen, att det var barnen och jag skulle stå för grillningen, men så var det inte, visade det sig.

Jag lyckas liksom inte riktigt respektera grillning som "riktig" matlagning, utan det är mer samma klass som att grilla korv över öppen eld i mitt huvud. Och så har jag så klart enklast möjliga lilla klotgrill (jag gillar inte klotgrill, har föredragit grillarna jag hade innan dess, men sådana tycks inte säljas längre?), och då blir det ju heller inte "riktig" matlagning. Och eftersom det inte är "riktig" matlagning, kan jag ju inte köpa en riktig grill. Mycket logiskt alltsammans, mycket.

Inslaget av materialsport har helt klart krånglat till det i mitt fall. Dessutom är ju mycket av de grillverktyg som finns i affärerna så stora att min man - som ändå har rätt stora händer - knappt kan hålla dem.

Jo, det där fenomenet är vanligt, "Höhö, inte kan väl du grilla som är kvinna"? :meh:

Vad hade du för grill tidigare? Det finns grillar i många olika former att köpa även idag.

Att verktygen är stora är någon märklig följd av att de behöver vara långa (jag har ofta början till brännskador på underarmarna om jag grillar länge). De som jag tycker är bäst är Landmann även om de är rätt klumpiga också.

Du får komma hit och testa mina bbq-grillade revbensspjäll med Memphis dust ;) Garanterat grillade utan manlig inblandning :D

Nu på morgonen har jag och mamma varit i svampskogen. Inte en endaste kantarell, men väl två liter blåbär.

Jag plockade 2 l hallon på mina buskar på nolltid. Det är ett vansinnigt hallonår i år, jag sa åt grannens jäntor att de gärna fick plocka för jag kommer inte att hinna med O_o

Jag kokar en till sats hallonmarmelad med stjärnanis och lakritspulver (större den här gången, förra var ett test) :d För att få till en mer mångfacetterad lakritssmak bytte jag ut en del av sockret mot mörkt muscovadosocker. Vi får se hur det blir.

Nu känner jag mig lite manhaftig efter grilldiskussionen... :(
Jag tänker att det är skillnad också på att faktiskt ha det som ett intresse och vilja utvecklas som matlagare/grillade (vilket är mitt intryck av dig). Till skillnad från de riktigt snubbiga materialsportarna som köper bästa utrustningen för att kunna brösta sig och jämföra sig med andra materialsportare den gången/år de grillar (bär folk är på besök) typ, alltså att det inte är ett intresse utan bara ett sätt att jämföra sin status.

Detta men delar fyllningen i två. Nedersta lagret med hela, okrossade blåbär och lite citronzest (kör ca fem min i ugn och låt svalna lite innan nästa lager hälls på), mittersta och övre lagret enligt receptet :) Tog extra blåbär genom hela receptet :D

Du delar blåbärsfyllningen i två och har hela blåbär i det nedersta lagret av den eller? Fattar inte riktigt :confused: :o

Jag tänker att det är skillnad också på att faktiskt ha det som ett intresse och vilja utvecklas som matlagare/grillade (vilket är mitt intryck av dig). Till skillnad från de riktigt snubbiga materialsportarna som köper bästa utrustningen för att kunna brösta sig och jämföra sig med andra materialsportare den gången/år de grillar (bär folk är på besök) typ, alltså att det inte är ett intresse utan bara ett sätt att jämföra sin status.
Precis det jag försökte säga förut. @athena_arabians är den första som påvisar den skillnaden för mig.

Den form av grillning jag är mest bekant med, är mest som en sällskapslek, gärna med barn närvarande. Jag tycker att det är en ganska rolig lek, men det blir liksom inte "seriös" mat av det, utan snarare ätliga (ibland rätt goda) resultat av leken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
28 758
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 127
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar