Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lustigt att du nämner just respektlöst, för jag känner tvärtom att det är respektfullt att visa upp att man lagar till hela djuret, tar vara på det. Nu innebär det visserligen inte att man nödvändigtvis äter exakt hela djuret men man äter väldigt mycket av det. Och det har jag alltid uppfattat som respektfullt mot råvaran. Fast jag är dålig på att förklara varför.
Fast så är det inte med de där storfiskarbilderna, tycker jag. De visar snarare en trofé.

Ikväll kom jag in efter stalljox till gudomlig mat. Lyx!
Vi fick någon paellaliknande sak fast utan saffran och med tomat. Mer italiano och lite risotto med kanske.. Men det var räkor, kyckling, bläckfisk, starka korvar, ris etc. Det var nog vitt vin i med.
Vansinnigt gott!

Jag är hos föräldrarna ett par dagar. Samlat mängder God Dotter-poäng med en heldags segling igår. Aldrig smakar väl pastasallad med ägg, tonfisk och färdigdressing så bra som på sjön! Fikat var riktig sommarklass på, mammas jordgubbs-rabarberbullar och rulltårta med rårörd sylt av smultron, körsbär och svarta vinbär. Allt från trädgården!

Till middag torsk- och fänkålsgratäng med kokt potatis (jag tog med mig två kg fänkål hem, ett internskämt), sallad och nya zeeländskt vin. Chokladpraliner från Dessertmästarnakillen till efterrätt, också från Malmö.

Idag ska jag plocka kantareller och blåbär!

Jag anlände London alldeles för sent igår kväll. Funderade på att skippa middag men vet att jag sover dåligt då så jag traska ut. Tyvärr var favoritrestaurangen fullbelagd men kag hittade en liten turkisk meze/grill där jag fick goda röror och kycklingspett.

Nu kan jag inte komma på vad den där underbara lilla medelhavska tomat/chilisåsen heter. Som är lite som en salsa fast inte direkt såsig? Brukade göra den ofta förr men det står still i huvudet pga sjuttio grader varmt. Någon?

Jag anlände London alldeles för sent igår kväll. Funderade på att skippa middag men vet att jag sover dåligt då så jag traska ut. Tyvärr var favoritrestaurangen fullbelagd men kag hittade en liten turkisk meze/grill där jag fick goda röror och kycklingspett.

Nu kan jag inte komma på vad den där underbara lilla medelhavska tomat/chilisåsen heter. Som är lite som en salsa fast inte direkt såsig? Brukade göra den ofta förr men det står still i huvudet pga sjuttio grader varmt. Någon?
Mojo rojo?

Potatisen ringde just och sa att den var klar :up:
Nu blir det inlagda strömmingsflundror och kokt potatis till middag :d

Inspirerad av @Anna s utsvävningar försöker jag i detta nu rosta päron i ugnen. Det ska bli något slags smörgås med dessa päron, roquefortost, valnötter, rucola och basilika. Jag kompletterar nog med småsmå tomater, gräslök och kanske ett par oliver. Rött vin till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 742
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 125
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar