Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Slängde ihop en middag åt mig själv bestående av lite kylskåpsrens - paprika, lök - samt faktiskt lite egen skörd - rucola, sockerärter, mangold. Fyndade en burk marinerad seitan som jag köpte för ett tag sedan och glömde bort, så smaksatta med ingefära, gurkmeja, chili och liknande kunde jag dryga ut grönsakerna med seitan och lite nudlar. Helt ok och ett viss mått av självförsörjargrad. Det sistnämnda är av Största Vikt så här på Landet.

Jag bara äter och äter. Fast nu har jag snart ätit klart i St Ives för imorgon vid lunch åker jag mot London igen...

Hur som helst. Det senaste jag rapporterade var väl fredagens frukost ja.

Fredagens sena lunch, då jag hade sen bordsbokning till middagen, var något som kallades "salmon and avocado stack" - groooovt bröd med cream cheese, pocherade ägg, avokado och rökt lax lite på höjden. Så jäkla gott! Till middag, sanktepersfisk med krabbfritters, asiatisk sallad, ris och något supergod liten sås. Kass bild, det blev mörkt ;)

Igår hoppade jag över lunchen, frukosten var mer än nog. Middagen började med rostade päron, buffelmozzarella, basilika och rostade pinjenötter följt av havsforell med grapefrukts- och körvelsmör på en hög strandsläta blandat med vitt krabbkött. Alltså. Strandsläta har jag aldrig ätit förut, eller ens hört talas om (samphire på engelska) men jesus, så gott det var!

Idag har jag ätit krabbsmörgås till lunch, cream tea till eftermiddagsfika och hummersmörgås till middag. Hörde jag någon säga LCHF?! :D :D :D

Det låter underbart, @Anna !

De där rostade päronen, har du någon uppfattning om hur man hade rostat dem? Jag känner att jag vill testa det med någon god ost och valnötter.

Det låter underbart, @Anna !

De där rostade päronen, har du någon uppfattning om hur man hade rostat dem? Jag känner att jag vill testa det med någon god ost och valnötter.

Tyvärr inte - eller, det står inte på menyn i alla fall, så jag kan inte vara säker. Men jag misstänker att lite honung var inblandad!

:rofl:

Kycklingen talar vi inte om. I valet plågad kyckling från gudvetvar och grillen med dygnsgammal korv och pulvermos blundar jag för lidandet. Gillar gåslever också.
Här sitter gulliga lappar om att man kan fråga om man har allergier.
Det var spännande, vad gluten är vet inte alla, och vad som innehåller gluten... Men sanslöst trevliga!
Vi har thailändska kvinnor i närheten som plockar svamp och bär, gulligast i skogen:love: åker minibuss och vinkar, jag vinkar tillbaka och försöker bjuda på fika.
Jag är lyckligt lottad och gillar inte gåslever så jag kan ha SUPERHÖG svansföring när det gäller frågan om bojkott pga tvångsmatning. ;)

Pulvermos blev jag serverad i Grekland för ett par år sedan. Har inte kommit över det än. :cry:

Jag är lyckligt lottad och gillar inte gåslever så jag kan ha SUPERHÖG svansföring när det gäller frågan om bojkott pga tvångsmatning. ;)

Pulvermos blev jag serverad i Grekland för ett par år sedan. Har inte kommit över det än. :cry:
Ja! Det är fint när folk kallar det för bojkott när de undviker något man bör undvika, trots att de oavsett aldrig hade kommit på tanken att göra det. Tex folk som aldrig varit utanför hemkommunen som skryter om att de bojkottar alla länder med tveksam regering.

Själv bojkottar jag ål enligt samma princip som du bojkottar gåslever.

Gåslever äter jag när jag blir bjuden, vilket enbart sker hos svärfar. Jag tillgriper då en ad hoc teori som säger att det inte bara är viktigt med djurvälfärd, det är också viktigt att ha en bra relation med svärfar. (Sanningen är att min svärfar är trevlig, men ur ett miljöextremistperspektiv lämnar hans livsföring en hel del övrigt att önska. Jag ser inte att lite gåslever gör vare sig till eller från i det fallet. Det är också osäkert att alternativet skulle vara bättre.)

Ja! Det är fint när folk kallar det för bojkott när de undviker något man bör undvika, trots att de oavsett aldrig hade kommit på tanken att göra det. Tex folk som aldrig varit utanför hemkommunen som skryter om att de bojkottar alla länder med tveksam regering.

En av mina käpphästar, inte minst här ... :angel::D

Tydligen inte! Jag beställde dagens special som var någon fin långkokt kötträtt med potatismos. Jag såg fram emot det där för grekisk potatis är SÅ fin smak på. Och in kommer pulvermos ... Det smakade som när jag var barn! Dvs vidrigt. :yuck:

Vilket trauma! :( :down: Jag hoppas det serverades gott vin till iaf så du kunde återhämta dig :)

En av mina käpphästar, inte minst här ... :angel::D
Och om du undrar, så undrar jag inte om det råder perfekt demokrati, jämställdhet och mänskliga rättigheter i Georgien. (Jag väljer resmål i desperation numera, utvecklingen i världen går verkligen inte min väg när det gäller semesterplanering.)

Georgisk mat är fantastisk, av vad jag har kunnat klura ut av recept på nätet. Vi körde ett georgiskt tema hemma ett tag häromåret, men alla valnötter och all ost fick oönskade effekter.

Vilket trauma! :( :down: Jag hoppas det serverades gott vin till iaf så du kunde återhämta dig :)
Jag trodde att @mandalaki skulle skriva att pulvermoset serverades till den där brunsåsstuvade bläckfisken som vi har hört så mycket om. Men nu när jag tänker på det minns jag att det här moset har varit uppe till egen diskussion förut.

Mina grekiska livsmedelstrauman gäller uteslutande just vinet, förutom kaffet, då. Jag har hittills aldrig fått gott vin i Grekland.

Här gick gårdagens middag i köttets tecken :D Långgrillade revbensspjäll för att :heart skulle ha att ta med sig när han åkte på jobb tidigt i morse och helgrillad älgfilé. Jag kan avslöja att en halv älgfilé blir rätt mycket kött per person. Jag kommer mao att äta älg till middag (men resten gick åt, särbon var hungrig! O_o).

Modifierad Memphis dust på revbensspjällen och på filén först salt och svartpeppar, sedan en finish med glaze gjord på whisky, enbär, de Arbol chili, äppelcidervinäger, senap, svartpeppar och romrussinlag. Till det grillad färskpotatis, färsk majs och fyllda champinjoner.

Jag trodde att @mandalaki skulle skriva att pulvermoset serverades till den där brunsåsstuvade bläckfisken som vi har hört så mycket om. Men nu när jag tänker på det minns jag att det här moset har varit uppe till egen diskussion förut.

Mina grekiska livsmedelstrauman gäller uteslutande just vinet, förutom kaffet, då. Jag har hittills aldrig fått gott vin i Grekland.

Ja, nu har ju jag inte varit i Grekland men de grekiska viner jag testat från Systembolaget har inte varit direkt roliga. Alls.

En stor nackdel med att befinna sig ute på landsbygden med bara små lokala butiker att tillgå. Det är grymt svårt att göra medvetna val. Igår skulle jag köpa kycklingfilé. Ville ha färsk. Fanns inte. Det fanns bara hel kyckling, och det var inte det jag hade tänkt mig. (Tänkte mig kycklingfiléer fyllda med mozzarella och soltorkade tomater). Ok, får väl bli frysta. Fanns bara dansk fryst kycklingfilé. :meh:

Tänkte om och bestämde mig för fläskfilé. Låg en kvar i facket för den hyfsat lokalt producerade. Vände på den. Dansk. Konstaterade att den hade trillat över från facket brevid. Positivt då att det facket var knökfullt och det andra tomt, dåligt för mig.

Det blev köttfärssås till middag igår...

En god vän skulle gå och äta på brunsåstavernan igår kväll, hon messade och frågade om jag visste något som var speciellt gott där. Jag rekommenderade långkokt get med bl a blekselleri men talade också om vad hon absolut borde undvika ...

Här gick gårdagens middag i köttets tecken :D Långgrillade revbensspjäll för att :heart skulle ha att ta med sig när han åkte på jobb tidigt i morse och helgrillad älgfilé. Jag kan avslöja att en halv älgfilé blir rätt mycket kött per person. Jag kommer mao att äta älg till middag (men resten gick åt, särbon var hungrig! O_o).

Modifierad Memphis dust på revbensspjällen och på filén först salt och svartpeppar, sedan en finish med glaze gjord på whisky, enbär, de Arbol chili, äppelcidervinäger, senap, svartpeppar och romrussinlag. Till det grillad färskpotatis, färsk majs och fyllda champinjoner.
Vad fyller du champinjonerna med?

En god vän skulle gå och äta på brunsåstavernan igår kväll, hon messade och frågade om jag visste något som var speciellt gott där. Jag rekommenderade långkokt get med bl a blekselleri men talade också om vad hon absolut borde undvika ...
Långkokt get! Där går nästan gränsen för vad jag vågar prova. Det är nåt med just get. Get.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 741
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 125
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar