Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ekologisk blåmögelost, getost, parmaskinka, tryffelsalami, marmelad med calvados, plommonchutney med chili, kex, parmesan i balsamico och chili, oliver och Louis Bouillot, ackompanjerat av mycket god vän, söt och glad tvååring samt gnällig bebis. Otippad men fantastisk kombination. Gud vad jag älskar plockmat och att prata, äta och dricka gott med goda vänner.

Idag grillade vi kyckling. Sambon gjorde världens godaste marinad.
Till det hade vi panerad, sesamfröad och stekt aubergine, äggjox stekt i paneringen med sesamfröna.
Till det en god sallad och dressing.

Efterrätt blev körsbär. Muuuums!

Jag är ändå tveksam, tycker alltid att det smakar lite unket av svarta vinbär när en gör det själv (och det är en av få saft-sorter jag föredrar att köpa om jag nödvändigtvis ska ha). Men det borde ju iofs finnas något recept som inte är vedervärdigt...

Och som en parentes, min sambo tror att svartvinbärssaft har helande egenskaper. Varje gång en sjukdom hotar runt hörnet måste vi skynda oss till affären och köpa svartvinbärssaft. Och när sambon väl är sjuk, ja då hörs det oftast ett ynkligt lidande från sängen/soffan "jag är sjuuuuuuuuk. Jag behöver saaaaaaaft" :D (Men å andra sidan är jag sjuk betydligt oftare så det kanske finns en poäng i att dricka svartvinbärssaft....)

Svarta vinbär blir magisk sylt med lite vanilj och kardemumma.

Vi hade lyxplock igår... jag hade köpt två förpackningar havskräftor (jaja, färska finns inte att uppbringa här i inlandet) dvs 1 kg och till det drack vi Pol Roger Brut (som särbon envisas med att kalla Pol Pot :D). Surdegsbröd, majonnäs, creme fraiche och rödlök till. Lite god ost som avslutning, Kvibille Jubileum och St Agur.

Jag är rädd för att särbon är på väg in i väggen :( så jag ville pyssla om honom lite extra när han kom hit igår.

Sushilunch i närbelägen småstad där det i övrigt var svårt att hitta annat än sådant som grillad köttbit/hamburgare med pommes frites (i alla fall i hanterlig prisklass). Hur står folk ut?

Helt ok sushi i alla fall och sen riktigt god blåbärssmulpaj och kaffe på ett fik. (Som dock hade "nutellakladdkaka", nog drar det ner ställets betyg?).

Plockade kantareller och blåbär på torghandeln inför middagen.

Lunch serverades av ett antal män från GMF (typ låtsasmilitärer?), hamburgare serverad i ett kaffefilter, sanslöst smart. Var skeptisk men blev överraskad, kryddad med rejält med hunger var hamburgaren och ett glas BOB-saft sommarens näst bästa lunch. I Jädraås. Otippat.

Idag har vi varit på språng.
Lunch blev toast Skagen.
Middag blev någon jättegod gös med sås på vitvin, rom, gräslök och med dillpotatis och inlagda rotfrukter.
Jag drack rose till.
Efterrätt: glass!

Idag har jag svarvat zucchini med min nya grönsakstwster och det var med min tumme som insats :down:
Dessutom hade min sambo glömt att handla typ det viktigaste, avokado och halloumi, så förutsättningarna kändes sådär alltså men ni kommer aldrig tro på vad som hände sen!

Maten blev riktigt riktigt bra :up: znooodels (alltså svarvad zucchini) med salladslök, mango, fetaost och romansallad som bas och sen en jordnötsdressing som jag verkligen kan rekommendera (senaste numret av buffé). Iom inte så mycket ost och avokado så fick jag komplettera med surdegsbröd (Buhu, synd om mig liksom :D ) vilket funkade bra till!

Jag vill tacka för alla thailändska kvinnor och deras rullande små restauranger som befolkar glesbygden.
Tack vare dem har vi ätit makalöst gott på våra obskyra utflykter. Utan dem är det typ grillkorv och pizza på läskiga vägkrogar som finns, nu kan jag äta gudomlig wok i vilken håla som helst.
Idag fick Ranee i Sandviken laga vår middag, helt fantastisk mat för tre personer, superservice och vatten till valpen för det skamligt låga priset 205 kronor. Äras dem som äras bör.

Jag vill tacka för alla thailändska kvinnor och deras rullande små restauranger som befolkar glesbygden.
Tack vare dem har vi ätit makalöst gott på våra obskyra utflykter. Utan dem är det typ grillkorv och pizza på läskiga vägkrogar som finns, nu kan jag äta gudomlig wok i vilken håla som helst.
Idag fick Ranee i Sandviken laga vår middag, helt fantastisk mat för tre personer, superservice och vatten till valpen för det skamligt låga priset 205 kronor. Äras dem som äras bör.
Thailändska kvinnor bör också tackas för den driftiga företagsamhet som innefattar att de plockar kantareller och blåbär som jag sedan kan köpa på tex torghandeln i Varberg.

Pga det moderna skogsbrukets framfart kan jag inte själv plocka dessa arter i min hemmaskog.

Här följer receptet på dagens lunch:
1. Fyll en djup tallrik med blåbär.
2. Häll på valfri yoghurt (vegant alternativ går bra, jag rekommenderar då soyghurt) och peta lite med en sked så att yoghurten rinner ner bland bären.
3. Toppa med granola. Jag har gjort egen eftersom det är Sommar På Landet.

Lättlagat och gott, på min ära.

Här följer receptet på dagens lunch:
1. Fyll en djup tallrik med blåbär.
2. Häll på valfri yoghurt (vegant alternativ går bra, jag rekommenderar då soyghurt) och peta lite med en sked så att yoghurten rinner ner bland bären.
3. Toppa med granola. Jag har gjort egen eftersom det är Sommar På Landet.

Lättlagat och gott, på min ära.

Jag har ett ännu bättre recept på lunch när det är Sommar På Landet! :)

1. Åk till sommargästtät ort och fika.
2. Lägg ut på fb var du är.
3. Vänta tills barnens lekkamraters föräldrar hör av sig, berättar att de har sommarstuga i krokarna, och frågar om ni vill komma på lunch.
4. Sätt dig vid dukat lunchbord: grillad korv med quinoasallad, med rabarber- och persikopaj med glass till efterrätt.

:love:

Här blev det kycklinggryta som kryddades med bl.a. kanel och ingefära. Råris och grillad aubergine till. Med spöregn utanför fönstret och intågande förkylning var det gott med något värmande.

Thai ja. Hämtade häromkvällen. Intill disken satt ett anslag som inte brukar sitta där. "VI har fått klagomål på vår service. Om du får dålig service, ring 07xx-xx xx xx". Fnissade åt detta, arma personal.

Sedan begrundade jag menyn, beslöt mig för att göra ett avsteg från min vanliga kycklingwok med grönsaker och cashewnötter, lite stark, och frågade:

"Du, det här med vegetariska vårrullar ... Det står att det är 14 stycken och obs inget ris, kan jag köpa färre och få dem med någon god sås och ris?"

"Nej. Det är 14."

"Men ... Menar du verkligen att jag inte kan köpa typ 5?"

"Ja. Vi har bara 14."

I det här läget var jag STARKT sugen på att hala upp mobilen och ringa 07xx-osv. :D Men jag avstod och beställde min vanliga kycklingwok med grönsaker och cashewnötter, lite stark, istället.

Håller med dig om thaiens förträfflighet. Men jag vill inte veta varifrån kycklingen jag äter kommer och framför allt inte hur den haft det. :crazy:

Thai ja. Hämtade häromkvällen. Intill disken satt ett anslag som inte brukar sitta där. "VI har fått klagomål på vår service. Om du får dålig service, ring 07xx-xx xx xx". Fnissade åt detta, arma personal.

Sedan begrundade jag menyn, beslöt mig för att göra ett avsteg från min vanliga kycklingwok med grönsaker och cashewnötter, lite stark, och frågade:

"Du, det här med vegetariska vårrullar ... Det står att det är 14 stycken och obs inget ris, kan jag köpa färre och få dem med någon god sås och ris?"

"Nej. Det är 14."

"Men ... Menar du verkligen att jag inte kan köpa typ 5?"

"Ja. Vi har bara 14."

I det här läget var jag STARKT sugen på att hala upp mobilen och ringa 07xx-osv. :D Men jag avstod och beställde min vanliga kycklingwok med grönsaker och cashewnötter, lite stark, istället.

Håller med dig om thaiens förträfflighet. Men jag vill inte veta varifrån kycklingen jag äter kommer och framför allt inte hur den haft det. :crazy:

:rofl:

Kycklingen talar vi inte om. I valet plågad kyckling från gudvetvar och grillen med dygnsgammal korv och pulvermos blundar jag för lidandet. Gillar gåslever också.
Här sitter gulliga lappar om att man kan fråga om man har allergier.
Det var spännande, vad gluten är vet inte alla, och vad som innehåller gluten... Men sanslöst trevliga!
Vi har thailändska kvinnor i närheten som plockar svamp och bär, gulligast i skogen:love: åker minibuss och vinkar, jag vinkar tillbaka och försöker bjuda på fika.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 741
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 125
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar