Jag är i Cornwall och frossar i närproducerade godsaker. Främst från havet, men inte enbart...
Kom i onsdags och åt två middagar
nej, men den första var pytteliten -
makrillburgare med chilisylt och ruccola. Jag tänkte ju mig en tallrik med riktiga pommes frites och grönsaker och sånt, men det var liksom två små filéer i ett bröd, inte tillräckligt till middag efter en lång dags resande. Så jag åt den, tillsammans med en virgincocktail med fläder, mynta och lime, gick omkring ett tag och gick sedan in på ett annat ställe som serverar en massa fantastiska saker, bland annat små "krukor" med olika ljuvliga saker från havet. Jag tog
en kruka med räkor och en med krabba. Räkorna var menlösa, tyvärr, som alla räkor jag har ätit i det här landet. Varför kan de inte?
Nej, men jag vet verkligen inte, de är liksom mjuka och bleka och... ja, jag vet inte? Smakar gott, men inte särskilt salt och de har inte den där spänsten som jag önskar mig hos räkor. Krabban var dock
to die for på riktigt, jag lade upp den på rustikt korniskt bröd med smör och ba' njööööt. Fläder i glaset även här, en sorts lätt kolsyrad läsk.
Lunch igår blev
extremt närproducerad hamburgare på ett ställe som
@Sjalen rekommenderat, Blas Burgerworks. Kornisk biff, kornisk mögelost, korniskt bröd och
kornisk fläderläsk.
Middag, samma restaurang som i onsdags (med krukorna) men nu en riktig måltid - först
West Country-musslor i en sorts marinièresås, och
makrill med koriander, lime- och chilismör och färskpotatis. I efterhand hade jag kanske valt grönsaker istället för potatisen, men nu gjorde jag inte det och det var gott.
Till frukost idag blev det rökt lax, äggröra, svamp och rostat bröd. Laxen var nog skotsk men jag räknar ändå med att gälar och simhud kommer att börja växa ut inom kort