Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varmaste dagen jag upplevt hittills i år tror jag. Försökte mig därför på en melonsallad med fetaost och oliver, använde dock galiamelon istället för vattenmelon (som jag inte är så förtjust i). Färsk surdegsbaguette till. Lade även några lyx-chorizos på grillen som något slags tillbehör.

Det enda som saknades var roseeeeeén vars intag förhindrades av bilkörning :down:

Både utelunch och utemiddag idag. Lammburgare med fetaost och baba ganouj intogs i gassande sol på Stortorget, vedeldsbakat pitabröd med harissa och aubergine på en svalare uteservering. Middagen intogs ihop med happy hour-öl.
Vilken bra matdag det verkar ha varit för dig!

Har haft lite dåliga matdagar det senaste (har jag hört iaf, även om det är gott med rostat bröd också iofs..) men tagit tag i matlagandet både igår och idag.

Igår; kikärtsbiffar med morotstzatziki och bulgursallad innehållandes bl.a. avokado och tomat.
Idag; köttfärs kryddat med curry, sambal, kanel och med lite förstärkning av enskilda curry-kryddor. Kokades ihop med grädde och lök samt att jag tog mig friheten att strössla över salta jordnötter på slutet. Till det ris och en mango chutney som mina föräldrar importerat åt mig från Sri Lanka. Den senare var nog middagens höjdpunkt tror jag :D

Idag åt jag lunch på ett ställe i obygden idag. Stekt spätta, kokt potatis, stekta champinjoner, skirat smör och sallad. Förvånansvärt gott på ett mycket tryggt hemlagat vis. Lite inlandsaktigt med svamp till fisken, men gott. Kaffe och blåbärspaj efteråt nådde inte riktigt samma nivå. Men jag ska absolut äta där minst en gång till i sommar.

Eftersom centralorten är så hopplös, besöker vi bara de mycket lantliga utflyktsmålen.

Vi är några som gillar att baka så när det väl bjuds på fika är det oftast väldigt fina och goda hemmagjorda bakverk :) Men det var en stackare som inte hann med fika igår utan fastnade i ett 40 min långt telefonsamtal, hen blev utan cupcake :arghh: Förstår att det är frustrerande att inte hinna fika, den där lilla stunden när man faktiskt kopplar bort hjärnan från jobbet några minuter är vad som får mig genom dagarna ibland. Det i samband med koffein då. För oftast pratar vi jobb på fikat...

Jag är i Cornwall och frossar i närproducerade godsaker. Främst från havet, men inte enbart...

Kom i onsdags och åt två middagar ;) nej, men den första var pytteliten - makrillburgare med chilisylt och ruccola. Jag tänkte ju mig en tallrik med riktiga pommes frites och grönsaker och sånt, men det var liksom två små filéer i ett bröd, inte tillräckligt till middag efter en lång dags resande. Så jag åt den, tillsammans med en virgincocktail med fläder, mynta och lime, gick omkring ett tag och gick sedan in på ett annat ställe som serverar en massa fantastiska saker, bland annat små "krukor" med olika ljuvliga saker från havet. Jag tog en kruka med räkor och en med krabba. Räkorna var menlösa, tyvärr, som alla räkor jag har ätit i det här landet. Varför kan de inte? ;) Nej, men jag vet verkligen inte, de är liksom mjuka och bleka och... ja, jag vet inte? Smakar gott, men inte särskilt salt och de har inte den där spänsten som jag önskar mig hos räkor. Krabban var dock to die for på riktigt, jag lade upp den på rustikt korniskt bröd med smör och ba' njööööt. Fläder i glaset även här, en sorts lätt kolsyrad läsk.

Lunch igår blev extremt närproducerad hamburgare på ett ställe som @Sjalen rekommenderat, Blas Burgerworks. Kornisk biff, kornisk mögelost, korniskt bröd och kornisk fläderläsk.

Middag, samma restaurang som i onsdags (med krukorna) men nu en riktig måltid - först West Country-musslor i en sorts marinièresås, och makrill med koriander, lime- och chilismör och färskpotatis. I efterhand hade jag kanske valt grönsaker istället för potatisen, men nu gjorde jag inte det och det var gott.

Till frukost idag blev det rökt lax, äggröra, svamp och rostat bröd. Laxen var nog skotsk men jag räknar ändå med att gälar och simhud kommer att börja växa ut inom kort :D

Jag är i Cornwall och frossar i närproducerade godsaker. Främst från havet, men inte enbart...

Kom i onsdags och åt två middagar ;) nej, men den första var pytteliten - makrillburgare med chilisylt och ruccola. Jag tänkte ju mig en tallrik med riktiga pommes frites och grönsaker och sånt, men det var liksom två små filéer i ett bröd, inte tillräckligt till middag efter en lång dags resande. Så jag åt den, tillsammans med en virgincocktail med fläder, mynta och lime, gick omkring ett tag och gick sedan in på ett annat ställe som serverar en massa fantastiska saker, bland annat små "krukor" med olika ljuvliga saker från havet. Jag tog en kruka med räkor och en med krabba. Räkorna var menlösa, tyvärr, som alla räkor jag har ätit i det här landet. Varför kan de inte? ;) Nej, men jag vet verkligen inte, de är liksom mjuka och bleka och... ja, jag vet inte? Smakar gott, men inte särskilt salt och de har inte den där spänsten som jag önskar mig hos räkor. Krabban var dock to die for på riktigt, jag lade upp den på rustikt korniskt bröd med smör och ba' njööööt. Fläder i glaset även här, en sorts lätt kolsyrad läsk.

Lunch igår blev extremt närproducerad hamburgare på ett ställe som @Sjalen rekommenderat, Blas Burgerworks. Kornisk biff, kornisk mögelost, korniskt bröd och kornisk fläderläsk.

Middag, samma restaurang som i onsdags (med krukorna) men nu en riktig måltid - först West Country-musslor i en sorts marinièresås, och makrill med koriander, lime- och chilismör och färskpotatis. I efterhand hade jag kanske valt grönsaker istället för potatisen, men nu gjorde jag inte det och det var gott.

Till frukost idag blev det rökt lax, äggröra, svamp och rostat bröd. Laxen var nog skotsk men jag räknar ändå med att gälar och simhud kommer att börja växa ut inom kort :D
Låter underbart, @Anna . Men just räkor. Jag lutar åt att de bästa i världen finns på den svenska västkusten. Jag är för övrigt inte särskilt nationalistiskt lagd och jag skattar inte det svenska köket särskilt högt för övrigt. Men räkorna. Det är ju inte köket, det är havet, men ändå.

Låter underbart, @Anna . Men just räkor. Jag lutar åt att de bästa i världen finns på den svenska västkusten. Jag är för övrigt inte särskilt nationalistiskt lagd och jag skattar inte det svenska köket särskilt högt för övrigt. Men räkorna. Det är ju inte köket, det är havet, men ändå.

Jamen visst är det så? Och jag måste säga att jag tycker att detsamma gäller havskräftor. Åt slika på Malta för ett antal år sedan och förväntade mig verkligen något i hästväg - salt hav osv., men de var ganska tråkiga, faktiskt.

En vän till familjen var i Maine (tror jag, någonstans i New England i alla fall) och skulle bli bjuden på hummer och även hon väntade sig något helt otroligt - men den var visst också blek och smaklös. (Alltså, hummern var säkert inte blek på utsidan och hummerkött är ju blekt, men ni fattar vad jag menar ;))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 739
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 125
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar