Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv har jag mycket mer problem med svarta vinbär - där pratar vi totalt oätligt :down:

Men röda vinbär, det är en bra grund i blandsaft, i hemgjord glass, i sådana där tantkakor (typ "mormors vinbärskakor med maräng" ) och i viss män som ersättare till lingon ihop med kolasås/kolapaj.

@Killaloe svarta vinbär - gör saft!
Jag är ändå tveksam, tycker alltid att det smakar lite unket av svarta vinbär när en gör det själv (och det är en av få saft-sorter jag föredrar att köpa om jag nödvändigtvis ska ha). Men det borde ju iofs finnas något recept som inte är vedervärdigt...

Och som en parentes, min sambo tror att svartvinbärssaft har helande egenskaper. Varje gång en sjukdom hotar runt hörnet måste vi skynda oss till affären och köpa svartvinbärssaft. Och när sambon väl är sjuk, ja då hörs det oftast ett ynkligt lidande från sängen/soffan "jag är sjuuuuuuuuk. Jag behöver saaaaaaaft" :D (Men å andra sidan är jag sjuk betydligt oftare så det kanske finns en poäng i att dricka svartvinbärssaft....)

Jag skrev ett inlägg om det, men du såg kanske aldrig det - bastard var fullt så det blev BAR istället. Vi var sådär imponerade. Det var gott men alldeles för lite mat.

Ang ekonomin - den kvällen var sommaren enda utsvävning!

Jo det minns jag nu när du skriver det.
Föredrar Bastard framför BAR även om jag blev mätt även på det senare :)

Själv har jag mycket mer problem med svarta vinbär - där pratar vi totalt oätligt :down:

Men röda vinbär, det är en bra grund i blandsaft, i hemgjord glass, i sådana där tantkakor (typ "mormors vinbärskakor med maräng" ) och i viss män som ersättare till lingon ihop med kolasås/kolapaj.
Svartvinbärssylt, ganska lös och med mindre socker än vad som anges i recept, är ju fantastiskt gott!

Å andra sidan gillar jag ju krusbärssylt också(min mor gör en fantastiskt god med vanilj i vilken hon nog använder en hel del inte helt mogna bär, @Petruska), så jag kanske inte kan anses tillförlitlig i frågan?

Annars gillar jag att ha frysen full av både röda och svarta vinbär(och andra bär, för all del) för att kunna mixa dem till "glass"/milkshake med mjölk eller yoghurt sen när bärsäsongen är över.

Röda vinbär - gelé. Ätes till vad jag länge trodde hette just gelékött eftersom man åt gelé till det, dvs porterstek ;)
Svarta vinbär - gelé (se ovan! :D ) eller mammas svartvinbärssaft. Ett av mina starkaste minnen från barndomen i pulkabacken eller skidbacken, när man fick kokhet svartvinbärssaft från Mimmi-termosen :love:

Jag vet knappt ens vad mullbär är. Jag tror att jag har sett och ätit torkade. Underliga små bär?
Inte så små, faktiskt, så det blev snabbt en stor volym bär när jag plockade. De är goda att äta som de är(särskilt om de inte är alltför mogna, då börjar de smaka jolmigt). Det fanns tre sorter där jag var och bara en var riktigt god, de två andra var för söta och menlösa i smaken, men de som heter vita mullbär(bären är svarta, trädet heter vitt mullbär!) är jättegoda.

Utöver på utlandsresor till varmare breddgrader har jag tidigare bara sett mullbär torkade i dyr liten påse i affärens hälsokosthylla. Jag hade faktiskt ingen aning om att det fanns mullbärsträd som bar frukt i Sverige förrän jag hittade de här träden.

I dag kommer vår första levering av matkasse :up:! Vi valde den köttfria varianten och jag hoppas den ger massor av inspiration inför framtiden :idea:. Ser fram emot premiären av hemkörnings-konceptet :bump:.

Veckans måltider ser sådan här ut:
Bigoli-pasta med persiljepesto och tomatsallad
Mexi-burgare i pita med spetskål og guacamole
Rostade kikärtor och baba ganoush med spiskummin, paprika och chili
Ramensoppa med nudlar och ägg

Ibland blir jag förresten förundrad över hur mycket av min vakna tid som går åt till att tänka på mat. Idag (1h efter frukost) ser jag redan fram mot att lunchlåda. Och att till middag äta hemgjord ärtsoppa. Hittar inte veckans matlista, annars hade jag väl förmodligen redan njutit av fler tankar på framtida ätande.

Kolapaj med röda vinbär @Petruska! I övrigt ger jag inte mycket för vinbär. Saft kan man visst göra på dem, om man nu gillar saft.
Kolapaj eller kolasås med lingon är ungefär det bästa jag vet. Det känns riskabelt att ändra ett så vinnande koncept, men kanske kan jag ha en bytta med lingon och en med vinbär nästa gång?

Saft går inte åt. Oavsett vad man gör den av.

Jag är uppvuxen på vinbärssaft som geleade sig i flaskan.

Röda vinbär - gelé. Ätes till vad jag länge trodde hette just gelékött eftersom man åt gelé till det, dvs porterstek ;)
Svarta vinbär - gelé (se ovan! :D ) eller mammas svartvinbärssaft. Ett av mina starkaste minnen från barndomen i pulkabacken eller skidbacken, när man fick kokhet svartvinbärssaft från Mimmi-termosen :love:
Alltså, om vi brukade äta söndagsstek kunde ju gelé vara något. Som det nu är känns det som en måltid att laga för att bilda barnen.

Det var ju sjuuuuukt små portioner!

Ja det var faktiskt mer mellanrättsstorlek på huvudrätten. Hade dock ätit stor jobbfrukost och glassfika den dagen förutom lunch, kanske spelade in på att jag blev mätt på en veg förrätt och fiskhuvudrätt. Men, de bjöd på finfina oliver och varsina glas torr rökig päroncider (dock lagrad på calvadosfat) efter maten, sånt gillar jag när man får lite "extra" utan att be om det. Vi hade redan betalt till och med, satt bara kvar några och tjattrade med sista skvätten vin i glasen.

Sen är det ju de röda vinbären.

Livet på landet kostar verkligen på. Röda vinbär. Så här i fredstid, vad gör ni med dem då?

Har jag av någon anledning inte tillgång till rönnbär för att göra gelé till älgen så gör jag den på röda vinbär.

Dvs jag gör typ aldrig gelé på röda vinbär, jag har ca tre egna rönnar och grannarna fler än vad som går att räkna! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 123
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar