Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är ändå tveksam, tycker alltid att det smakar lite unket av svarta vinbär när en gör det själv (och det är en av få saft-sorter jag föredrar att köpa om jag nödvändigtvis ska ha). Men det borde ju iofs finnas något recept som inte är vedervärdigt...@Killaloe svarta vinbär - gör saft!
Jag skrev ett inlägg om det, men du såg kanske aldrig det - bastard var fullt så det blev BAR istället. Vi var sådär imponerade. Det var gott men alldeles för lite mat.
Ang ekonomin - den kvällen var sommaren enda utsvävning!
Svartvinbärssylt, ganska lös och med mindre socker än vad som anges i recept, är ju fantastiskt gott!Själv har jag mycket mer problem med svarta vinbär - där pratar vi totalt oätligt
Men röda vinbär, det är en bra grund i blandsaft, i hemgjord glass, i sådana där tantkakor (typ "mormors vinbärskakor med maräng" ) och i viss män som ersättare till lingon ihop med kolasås/kolapaj.
Inte så små, faktiskt, så det blev snabbt en stor volym bär när jag plockade. De är goda att äta som de är(särskilt om de inte är alltför mogna, då börjar de smaka jolmigt). Det fanns tre sorter där jag var och bara en var riktigt god, de två andra var för söta och menlösa i smaken, men de som heter vita mullbär(bären är svarta, trädet heter vitt mullbär!) är jättegoda.Jag vet knappt ens vad mullbär är. Jag tror att jag har sett och ätit torkade. Underliga små bär?
@hagel Är det ägg och mjölkprodukter i?
Kolapaj eller kolasås med lingon är ungefär det bästa jag vet. Det känns riskabelt att ändra ett så vinnande koncept, men kanske kan jag ha en bytta med lingon och en med vinbär nästa gång?Kolapaj med röda vinbär @Petruska! I övrigt ger jag inte mycket för vinbär. Saft kan man visst göra på dem, om man nu gillar saft.
Det var ju sjuuuuukt små portioner!Jo det minns jag nu när du skriver det.
Föredrar Bastard framför BAR även om jag blev mätt även på det senare
Alltså, om vi brukade äta söndagsstek kunde ju gelé vara något. Som det nu är känns det som en måltid att laga för att bilda barnen.Röda vinbär - gelé. Ätes till vad jag länge trodde hette just gelékött eftersom man åt gelé till det, dvs porterstek
Svarta vinbär - gelé (se ovan! ) eller mammas svartvinbärssaft. Ett av mina starkaste minnen från barndomen i pulkabacken eller skidbacken, när man fick kokhet svartvinbärssaft från Mimmi-termosen
Hade glömt att du bor i Danmark. Plötsligt ser jag de små danismerna i din svenska.I den här är det . Men de ska tydligen lancera en vegan-kasse i höst (Årstiderna) . Bor dock i DK, så det kan ju vara annorlunda i Sverige .
Det var ju sjuuuuukt små portioner!
Sen är det ju de röda vinbären.
Livet på landet kostar verkligen på. Röda vinbär. Så här i fredstid, vad gör ni med dem då?