Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har jag av någon anledning inte tillgång till rönnbär för att göra gelé till älgen så gör jag den på röda vinbär.

Dvs jag gör typ aldrig gelé på röda vinbär, jag har ca tre egna rönnar och grannarna fler än vad som går att räkna! :D
Man kan göra gelé på lingon också. Det gjorde alltid min mamma när jag var barn. Hon påstår att det var enda sättet att få.i oss lingon på den tiden. :laugh: Numera älskar jag dock lingonsylt. Mammas lingonsylt. :d

Man kan göra gelé på lingon också. Det gjorde alltid min mamma när jag var barn. Hon påstår att det var enda sättet att få.i oss lingon på den tiden. :laugh: Numera älskar jag dock lingonsylt. Mammas lingonsylt. :d

Ja, tanken har slagit mig så jag tror jag ska göra gelé på lingon i år också :)

Har jag av någon anledning inte tillgång till rönnbär för att göra gelé till älgen så gör jag den på röda vinbär.

Dvs jag gör typ aldrig gelé på röda vinbär, jag har ca tre egna rönnar och grannarna fler än vad som går att räkna! :D
Jag gör lite olika saker på rönnbär. Det är mycket roligare med sådana något vildare och något mer uppenbart oätliga bär än röda vinbär.

Svarta vinbär gillar jag och fryser gärna in lite till desserter och så.

Jag gör lite olika saker på rönnbär. Det är mycket roligare med sådana något vildare och något mer uppenbart oätliga bär än röda vinbär.

Svarta vinbär gillar jag och fryser gärna in lite till desserter och så.

Det går att göra rönnbärslikör :D

Smakar päckel enligt mig, särbon tycker den är riktigt trevlig. Å andra sidan tycker han om Minttu också... :cautious:

När man, i ett svagt ögonblick, låter den yngste bestämma kvällens meny och upptäcker att man får välja mellan varma smörgåsar eller kall korv så kan man ångra sig...
Varma smörgåsar med ost och skinka är ganska gott i bland men tacksamheten över en ganska god lunch (kycklingwok) blir något större än andra dagar ;)

De senaste dagarna har jag ätit husmanskost i form av älgköttbullarna med tillbehör :d
Igårkväll blev det picknick i parken med en himmelsk focaccia (Ica Maxi Västra hamnens egenbakade, rekommenderas!), matig sallad med vattenmelon, fetaost, bönor och linser, massa goda ostar och frukt.

Upprepade succén med vinbladsdolmar med lammfärs igår, med annat sällskap än sist. Funderar på vad jag mer kan göra med vinblad, vinet växer närmast aggressivt. Funderar på att grilla vinbladsinlindad lax.

Här är projekt frysrensning påbörjat, inte det mest spännande att ägna sig åt under sommaren men det behövs.

Nu har jag en bit nötbog i ugnen som ska bli någon variant av pulled beef med tomater (krossade och puré) , lite vin, kryddor, fond, lök och vitlök. Fick ett tips om att klippa över färska örter innan det dras isär så att det blandas med köttet så det ska jag prova.

Ikväll åt vi grillad beer can-chicken med färska örter, citron och vitlök i utöver ölburken.
Till det grillade: tomater, gemsallad och knyte med sån där grön och spetsig blomkål m smör och kryddor.
Och bruna champinjoner marinerade i samma som kycklingen.
Mums!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 739
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 125
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar