Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har plockat löjligt mycket mullbär(!) är det någon som vet något jag kan göra med dem? Experimenterar med svamptorken och har ätit alldeles för många redan...

På matfronten är det lite dystert och oinspirerat här, men jag läser med nöje om allt gott ni i tråden äter!

Jag har plockat löjligt mycket mullbär(!) är det någon som vet något jag kan göra med dem? Experimenterar med svamptorken och har ätit alldeles för många redan...

På matfronten är det lite dystert och oinspirerat här, men jag läser med nöje om allt gott ni i tråden äter!
Jag vet knappt ens vad mullbär är. Jag tror att jag har sett och ätit torkade. Underliga små bär?

Dagens middag: Cannelloni med fyllning på svamp och vegansk färskost. Gratinerade med tomatsås och vegansk "mozzarella". Sallad till.

Nu till efterrätt funderar jag på att äta väldigt mycket vattenmelon, för det kan hända att vi köpte en hel i affären idag :o

Pysseldag hemma i lägenheten tack vare dåligt väder. Har målat bräder, lyssnat på typ 4 Sommar i P1, planerat inköp av nytt matbord, städat, sett på film och nu lagat till 1 kg älgfärs, hälften köttbullar och hälften biffar. Ugnsrostade röda och gula minipaprikor (SÅ goda), potatismos med 50/50 potatis och de sista jordärtskockorna, skysås med grädde, egengjord lingonsylt och sallad. Plockade en fin bukett blommor från de stora buskarna på innergården och avnjuter ett glas rött från en öppnad flaska (Borgogno heter den, bra tips, från en Barolo-gård men det är inte ett "äkta" barolo fattade jag det som). Gillar söndagar ibland alltså :love:

Måste nästan visa hur fina vildkrusbären vid vår sommarstuga är:
24zyo93.jpg

Växer 2 meter från havet! Vi gör marmelad på dem, med vanilj och whisky (inte en rökig). Bilden är inte från i år dock.

Jag läste recept idag och tänkte på den här tråden (kanske mest dig @Petruska :D ). Såg recept på marmelad med rabarber och shiraz så jag tänker att något liknande på krusbär borde gå att göra. Krusbär och Chardonnay? Krusbär och champagne? Krusbär och riesling? Eller Krusbär och rosé (pm det är rödare krusbär)?
Jan Hedh föreslår krusbär och gin. Närmare studium visade att han föreslår gin till alla oglamorösa trädgårdsbär. Men rosé i marmeladen och så reducera den jättelänge!? Tack!

Sen är det ju de röda vinbären.

Livet på landet kostar verkligen på. Röda vinbär. Så här i fredstid, vad gör ni med dem då?

Jag varvar mina måltider mellan a) paj med knipplök, spenat och massvis av trattkantareller och b) linsgryta med curry (kryddblandningen). Försöket att hålla nere matkostnaderna fortsätter.

@Petruska röda vinbär har jag aldrig förstått mig på. I min värld är de mest till för att barnen ska kunna springa och plocka. Och så är de snygga på en pavlova.
Inte ens barn gillar dem. Jag tänker att de är lättodlade och bra att ha vid krig och ransonering. Men nu? Samtidigt vore det roligt att göra åtminstone något av varje bärsort jag har tillgång till.

Igår åt jag på ett ställe som heter B.A.R. Mycket gott, åt sparris och röding. Ett väldigt speciellt (alltså gott) rosévin till, kan inte riktigt förklara smaken men det var kraftigt som ett rödvin nästan.
Till ikväll har jag tagit fram lax ur frysen, antingen blir det teriyaki eller rosépeppar, har inte bestämt vilket än.
Där åt jag ju förra veckan! Om vi snackar Malmö? Finns ett ställe med samma namn i Stockholm.

Först Bastard och nu detta? Vi har lika restaurangsmak ;)
Jag skrev ett inlägg om det, men du såg kanske aldrig det - bastard var fullt så det blev BAR istället. Vi var sådär imponerade. Det var gott men alldeles för lite mat.

Ang ekonomin - den kvällen var sommaren enda utsvävning!

Inte ens barn gillar dem. Jag tänker att de är lättodlade och bra att ha vid krig och ransonering. Men nu? Samtidigt vore det roligt att göra åtminstone något av varje bärsort jag har tillgång till.
Syrlig vinbärspaj? Bjöd kollegorna på det igår och fick klart godkänt. Jag gör den bara när vinbären är mogna och gillar att det inte är en så söt paj, sen är den ju rätt snygg med. :D

Jag gör varianten med gräddfil.

Måste nästan visa hur fina vildkrusbären vid vår sommarstuga är:
24zyo93.jpg

Växer 2 meter från havet! Vi gör marmelad på dem, med vanilj och whisky (inte en rökig). Bilden är inte från i år dock.

Så läckert det ser ut! Tänk om de hade varit lika goda som snygga, då hade det ju varit hur bra som helst. Samma med röda vinbär, deras största existensberättigande är nog att vara snygga. Men håller med om att de funkar i paj, gärna med maräng så det blir lite sött ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 124
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar