Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag älskar koriander men hade en period förra/förförra sommaren då jag inte kunde äta det på flera veckor. Fick magsjuka några timmar efter att ha ätit färska vårrullar med massa koriander :cautious: men det gick över!

Scandwichs veganmacka Many Morot igår får 4 av 5 morötter men slår därmed inte kålmackan som har 5 av 5! Blev lite veganglass på Köld också när vi ändå var där.

Grillningen blev mycket lyckad med fina burgare av Helsingestintans högrevsfärs, cheddar, smörstekt briochebröd och sås/dressingsbuffé. Grillad halloumi och svamp som tillbehör, ihop med fryspommes och sallad från trädgården. Chokladkräm till efterrätt med vispad grädde och smultron. Vattenmelondrink gjorde vi också.

Angående koriander. Min partner äter alltså gärna maten och tycker om den trots att det är koriander i - bara jag inte säger nåt, eller kallar det thaibasilika. Så förslagen är jag! Antipatin verkar alltså mest handla om namnet och inte smaken. Sen är jag nog så självisk att jag skulle tycka att ett helt korianderfritt liv var väldigt trist. Och eftersom jag lagar rätt mycket av maten pga intresse så slänger jag i koriander ändå, ibland. Inte på pin kiv, men om det är den typ av rätt där man inte kan kompensera med en driva på toppen utan koriandern måste blandas med resten av maten. Hepp!

@inverterad: Så hans aversion är mer gentemot bokstavsföljden än själva smaken? :D

Det är vanligt förekommande! Min morfar tålde inte bokstavsföljderna "vitlök" eller "majonnäs" men åt glatt så länge han inte visste vad det var ;)

Jag gjorde köttfärslimpa igår. Var så dödstrött att jag inte ens orkade tänka tanken att göra biffarna jag hade tänkt, så körde ner allt i en form och fyllde med ädelost och färska champinjoner istället. Blev precis lika bra ;) Åt sallad på ruccola, vattenmelon och fetaost till.

Angående koriander. Min partner äter alltså gärna maten och tycker om den trots att det är koriander i - bara jag inte säger nåt, eller kallar det thaibasilika. Så förslagen är jag! Antipatin verkar alltså mest handla om namnet och inte smaken. Sen är jag nog så självisk att jag skulle tycka att ett helt korianderfritt liv var väldigt trist. Och eftersom jag lagar rätt mycket av maten pga intresse så slänger jag i koriander ändå, ibland. Inte på pin kiv, men om det är den typ av rätt där man inte kan kompensera med en driva på toppen utan koriandern måste blandas med resten av maten. Hepp!

Jag har inga problem med koriander i typ indisk mat, men färsk koriander är jag måttligt förtjust i. Thaibasilika gillar jag.

Jag sitter och är frukosthungrig och funderar över att göra något brunchigt. Någon som har förslag på goda grejer att göra till brunch/stadig frukost? Utöver de givna alternativen pannkakor och scones.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar