Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ångade lite vaxbönor till middagen (som förövrigt bestod av älggryterester men med nykokt färskpotatis) och varje gång jag snoppar bönor så tänker jag på att visst var det nån i tråden vars bekant inte gillade att man skar av flera samtidigt? VEM var det? Skulle bli galen om jag gjorde dem en och en. Tänker på detta VARJE gång jag fixar bönor :D

ICAs gazpacho med surdegsbröd till lunch. Helt ok faktiskt (kanske lite för tomatig), kan rekommenderas som nödkost!

Middag: färsk majskolv rostad i ugnen, mina favoritbiffar på riven halloumi och riven squash - alltså, de är helt osannolikt goda! - och röd linspuré med mycket lime, paprikapulver, chipotle och spiskummin i plus lite andra kryddor. Gott med lite högre smaker när det blir så mycket sallader och yoghurt och frukt.

Har lagat mat, igen! Risotto, igen! Efter frukost på sängen och lunch på lokal kände jag mig inspirerad. Risotton smaksattes med rostade körsbärstomater och färsk basilika. Till detta serverades stekt pancetta och edamamebönor med vitlök och citron. Till efterrätt brie med tryffel och blåmögelost, och så en jordgubbsmazarin till efterrätt. Allt intaget i trädgården. Värdig avslutning på vår Gotlandsvistelse.

@Petruska chipotle - hur? Nån slags pasta? Var hittar du den?

Jag är fräck och svarar ;) Chipotle är rökt chili (det ska vara pekanträ som rökved) som antingen finns som hela frukter, flakes eller pasta.

Nu misstänker jag att all chipotle som säljs i Sverige inte är riktig chipotle för EU satte stopp för importen för några år sedan. De hittade ett ämne som inte ska vara i mat, förmodligen pga pekanveden som används för rökningen. Att man var tvungen att äta något kg på en gång för att komma upp i riskabla värden var inte relevant :meh: Det finns en leverantör i Europa som lyckats få fram chipotle som är ok enligt EUs regler. Jag har dock fått specialleverans direkt från @hastflicka :D

Jag har slutat använda pastan utan använder bara flakes numera som jag maler själv från de hela frukterna.

@Diskurs
Tror det är Santa Maria som har en chipotlepaste som är helt OK men inget extraordinärt. Hade en burk ett tag men använde den oftast ihop med både annan chili(flakes) och rökt paprikapulver. Annars finns hel torkad chipotle att köpa på exempelvis Hemköp. Och Garant har några roliga konserver med det också, på texmexhyllan.

@Diskurs
Tror det är Santa Maria som har en chipotlepaste som är helt OK men inget extraordinärt. Hade en burk ett tag men använde den oftast ihop med både annan chili(flakes) och rökt paprikapulver. Annars finns hel torkad chipotle att köpa på exempelvis Hemköp. Och Garant har några roliga konserver med det också, på texmexhyllan.

Pastan är Santa Maria precis som de hela torkade frukterna och de finns på de flesta affärer (men det är som sagt förmodligen inte riktig chipotle någondera). Jag tycker båda varianterna är ok men inte mer.

Jag har nog aldrig smakat riktig chipotle (möjligtvis utomlands då i någon maträtt) men för min matlagning duger de svenska varianterna (i kombination med annat) utmärkt :D

Jag är ett kinkigt chillihead, vad kan jag säga? ;) :rofl:

Sedan har jag ju en rök så det finns en viss risk att det blir experiment senare med frukter från mina jalapeñoplantor... :angel: Swedish style då, med alved. Kanske man skulle göra något vansinnesexperiment med enris också :idea:

Jag gjorde mig lite illa det sista jag gjorde på min Skånetripp, och jobbar hemifrån. Igår somnade jag efter arbetsdagens slut och sov över middagstid... så det blev turkisk yoghurt och skivad banan till kvällsmat. Hoppsan.

I eftermiddag kommer en leverans från Mat.se hem till mig. Jag gillar att gå i mataffärer men jag gillar också det där med onlinehandling, det blir lite mer genomtänkt. Bland annat får jag hem laxfärs som jag ser fram emot att göra goda biffar av, kanske med halloumi i.

@Petruska chipotle - hur? Nån slags pasta? Var hittar du den?
I pulverform i en kryddbod med indiska förtecken. Jag tror att det finns som pasta - kanske från Santa Maria - men jag tyckte inte att den var lika god, utan för skarp i smaken.

Tillägg: Ah, ser nu att frågan diskuterats vidare. Hela chipotlar har jag haft, men det blir inte att jag använder dem. Även de från kryddbutik. Jag tycker att i princip allt på texmex-hyllan på tex Hemköp är rätt oätligt, så där köper jag det inte

Lunch idag på vegansk buffé som var gott men inget särskilt, inte riktigt värt de 95 kronorna. Men sällskapet var bra!
Middag blev en röra med quinoa tricolor, belugalinser, ångad broccoli och vaxbönor, ihoprört med röd pesto. Vattenmelon/rädise/gurk/tomatsallad till, vänd i en snabbt påhittad dressing av olivolja, citron, färsk mynta, färsk dill och finhackad rödlök. Rosé i glasen.

Jag forsätter laga mig igenom senaste numret av Buffe verkar det som - idag blev det kokoslax med melonsalsa och majstortillas. Sambon hittade ny sorts melon (jimbee) i affären, som var riktigt god. Laxen var även den god men tortillasen sådär.

Dock verkar sambon ha utvecklat viss känslighet för koriander - VARFÖR ska det drabba mig?! :arghh: Dels fick jag uppleva buttert matsällskap och dels skulle det ju innebära begränsningar i mitt matlagande om han envisas med att äta samma mat som jag :meh::grin: Tror vi får börja laga separata middagar :sneaky::D

Jag forsätter laga mig igenom senaste numret av Buffe verkar det som - idag blev det kokoslax med melonsalsa och majstortillas. Sambon hittade ny sorts melon (jimbee) i affären, som var riktigt god. Laxen var även den god men tortillasen sådär.

Dock verkar sambon ha utvecklat viss känslighet för koriander - VARFÖR ska det drabba mig?! :arghh: Dels fick jag uppleva buttert matsällskap och dels skulle det ju innebära begränsningar i mitt matlagande om han envisas med att äta samma mat som jag :meh::grin: Tror vi får börja laga separata middagar :sneaky::D

Och? :confused: Det går ju ändå inte att äta tvål :yuck: ;)

Jag och särbon lagar ofta separata middagar (fast kanske med samma bas och tillbehör). Jag tål ju inte paprika och musslor och mina valkar tål inte den mängd fett han använder :D Har man tid ser jag inga problem med det plus att det behöver inte ta så mycket längre tid.

Och? :confused: Det går ju ändå inte att äta tvål :yuck: ;)

Jag och särbon lagar ofta separata middagar (fast kanske med samma bas och tillbehör). Jag tål ju inte paprika och musslor och mina valkar tål inte den mängd fett han använder :D Har man tid ser jag inga problem med det plus att det behöver inte ta så mycket längre tid.
Jag är så gnällig att jag tycker att det är mycket trevligare om alla vid bordet äter väsentligen samma mat. (Som givetvis inte bör innehålla färsk koriander.)

Ikväll stekte jag nyplockade kantareller och hade på linfröknäcke som förrätt.

Sen gjorde jag musslor. De blev fantastiskt goda! Jag är tydligen inte helt obildbar i köket trots allt. ;)

Jag tänkte ge mig själv lite bananglass med mangosmak sen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar