Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kyckling marinerad i spiskummin, yoghurt och gurkmeja ihop med couscous, edamerbönor, granatäpple och spenat blev det här idag. En raita med mynta till det.

Har även gjort en smulpaj på alla hallon som jag plockade på dagens promenad (i ösregn - bäst den är god!) men jag har ingen grädde eller glass hemma så jag vet inte riktigt vad jag ska äta till?! Det känns lite torftigt att äta den som den är (?) och jag har aldrig testat att göra vaniljsås utan grädde så jag är lite tveksam till det :cautious::arghh:

Jag har hört annars att rådjur uppfödd på tulpaner är extra fint att äta - frigående och allt :grin: :D
Läser du mina mess till bihustrun?

Jag skrev just att tulpanuppfött rådjur kommer ju inte på fråga då rådjurens förföräldrar åt upp tulpanerna för flera generationer sedan. Ja, de spottade så klart ut de svarta. En efter en.

Tror bannemej jag ska börja jaga. Bara viltet i trädgården hade fyllt mina behov resten av livrt och @athena_arabians får komma och lära mig ta vara på allt.

Igår åt vi grillade köttfärsbiffar med någon underbar svampkrydda(enbär, kantarell etc), lite grillsås och feta i. Till det en god sallad och grillade tomater.
Dagen innan det gjorde vi grillade spett med bläckfisk, vanammie-räkor, tigerräkor och kungsräkor. Allt vitlöks och vin-marinerat. Till det grillad gemsallad och vanlig sallad.
Dagen innan det åt vi stekt röding med skirat smör och färskpotatis.

Skönt att vara hemma från roadtrip! Här blir det god mat!

Till lunch igår åt jag tapas med kusttwist (mina ord, inte deras) på Marinan i Ystad. Heta räkor, skagenröra, silltallrik från Brantevik, lite olika mezeröror, fyllda friterade chilipepparfrukter, calamare, grekisk sallad... ja, en salig blandning helt enkelt. Jättegott var det i alla fall, vi satt länge och pratade över maten och ja, jag älskar det där umgänget över måltiden.

Trevligheter med att ännu inte gå på semester: lunchställena är mycket glesare och man kan få plats på uteserveringen trots lunchtid. Panerad rödspätta med räkor, dillsås och färskpotatis till lunch.

Här blev lunchen en tallrik vaniljyoghurt med müsli och en knäckemacka. Till middag blir det rester på högreven från igår.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 735
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar