Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bihustrun och jag lever oss in i pjäsen Svensk medelålders medelklass på semester på landet, akt 23546: Dags att grilla. Grillade majskolvar, laxkotletter samt avlånga, smala, gröna turkiska paprikor. Till det en röra på sesampasta, smör, spiskummin och lite andra kryddor till majsen och en röra på citronmeliss, basilia och creme fraiche till fisken. Mycket gott alltsammans.

Den RINGMÄRKTE är utflugen, jag är solokvist med BARN och PÄLS. Alltså äter vi märkliga ting såsom fil och flingor till middag och toppar med choklad. Nu ska jag partaja på en cigarill och choklad på trappen när PÄLSEN rastar sig på tomten.
Ack, det arma vemod som råder.
Varför vemod?

Det lät bra:D

Jag njuter så smått av dekadensen och den relativa ensamheten och Godot som ikväll var en spontan granne med lokaltidning under armen.
Man blir lätt lite vemodig på landet om sommaren, tycker jag. Livet står så stilla på något sätt. En promenad och ett glas vin på föräldrarnas altan blir dagens händelser.

Och hallonen!

Äsch vad du är tarvlig:(

Jag lever på hoppet att hitta goda risnudlar, men de är inte lika goda... Potatisnudlar var dödsläskigt, och sånadäringa lågkalorinudlar gjorda på typ vatten är ju ingen hit.

Men ska absolut testas!

Har du försökt få tag på sobanudlar utan vete? De blandar ju ut i de flesta sorter men jag har lyckats hitta några som är gjorda på 100% bovete.

Den fyllda kycklingfilén blev bra! Jag skar en rejäl bit fetaost och petade in hackade oliver och soltorkade tomater bara. Svepte om skinkan och brynte i smör samt saltade och pepprade ordentligt. Körde klart i ugnen i en halvtimme eller så och åt med en stor portion wokgrönsaker samt en kall sås på turkisk yoghurt, salt och sriracha. Alldeles lagom!

Efterätt blev en assiett halvtinade såna härninga:

101152761_577d3f1b9606ee3910b754b7.jpg

och lite mango.

Det ska tydligen göras sushi här imorgon. Jag funderar lite på om jag ska testa att göra vietnamesiska vårrullar också, eftersom det var så väldigt gott sist jag åt det. Någon som har några ovärderliga tips eller recept eller bara något annat att säga om den idén?

@jarakamandan
Citerar Lotta Lundgren: man måste göra 10 fula vårrullar, innan man gör en snygg.
På ingredienstips för både färska vårrullar och sushi säger jag frukt! Exempelvis nektarin som är i säsong är supergott att ha i. Tillsammans med de andra "vanliga" ingredienserna då :)

Här blev det stor sallad till middag med bl.a ruccola, tomater, vattenmelon, picklad rödlök, gurka, mängder fetaost samt en mynta-gräddfilsröra med citron (restfest). Toppade med pumpakärnor och åt snabbakad äppelpaj till efterrätt (äppelbitar, kanel, råsocker, smör bakas i ugn, och så lite granola och vaniljglass när de är klara).

Ikväll tänkte jag göra en sallad inspirerad av en tjej som var med i Halv åtta hos mig häromdagen - mango, avokado, räkor, färsk chili - men med ruccola och cocktailtomater som jag hittade i ett alternativt recept. Appletise - eller Appletiser som det tydligen heter numera - i glaset. Längtar! Det var koriander i hennes också, men dels är jag inte såld på koriander och dels ska jag resa bort och den dör väl på två dagar utan vatten, så jag hoppar den.

Till efterrätt, färska hallon och mörk choklad.

Jag lagar nästan inte mat längre, partnern har tagit över det nästan helt. En oväntad positiv bi-effekt av MODERSKAPET. Exempelvis har han lagat pasta med panerad zucchini, fetaost och oliv- och kaprisstinn tomatsås. Mumsigt! Jag lyckades dock laga en sparrisrisotto häromdagen som jag blev gruvligt nöjd med.

Vi har också ätit ute en hel del nu när vi är på Gotland och semestrar. Lilltösen på tre veckor är således redan en van restaurangbesökare. Igår blev det lammrostbiff, rödvinssky och primörer, idag torskrygg med vitvinssås, samt rökta räkor till frukost, allt intaget framför ljuvlig utsikt i Lickershamn. Bara det att sitta ute och äta, i solnedgång, med god mat och ett glas rött - himmelskt!

På tisdag bär det av till Stockholm så då blir det nog ännu mer restaurangmat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 729
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 121
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar