Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra mathelg!

Middag ute i fredags, blev bjuden på en riktigt bra köttrestaurang och åt fantastisk entrecote med potatisgratäng, rödvinssås, bearnaise smaksatt med oxsvans samt persilje-chimichurry.

Lunch i lördags blev crepes på bovete där fyllningsalternativen var gräddfil, varmrökt lax, rom, rödlök, hyvlad gurka och lite annat. Till kvällen färsk fettucine med sås på champinjoner, scharlottenlök, parmesan, vitt vin och grädde.

Igår rester och plockmat (verkar ha blivit veckorutin med charken nu i sommar).

Till lunch ska jag testa mattrådens paradrätt, belugabolognesen!

Jag upprepar mitt tidigare tips: Kantareller trivs ofta på mörkt berg (när det vittrar frigörs mycket näring, det brukar vara enormt med blåbär och hallon på sådana ställen också). SGU har en kartvisare där man kan kolla var de olika bergarterna finns.

Jag gjorde en god lasagne i lördags, med kesoröra istället för ostbéchamel som jag tycker är lite mjöligt och tråkigt. Krämigt, trevlig konsistens och proteinrikt = mättande :)

I fredags åt jag färska räkor som var fantastiska för under 200:- / kg. Det gäller att handla i utkanterna - i stan såg jag priser på uppåt det dubbla. Hemvispad aioli och minibaguetter till. Jag köpte en påse frysta sådana från... något danskt företag på H (?) häromdagen. Man lägger in dem frysta i kall ugn, sätter ugnen på 190° varmluft och så är de perfekta på 11 minuter.

Hittade helt underbar tryffelsalami på Hemköp i lördags förresten till ett vettigt pris. Oj, vad god den var med en bit manchego till lyxlunch igår!

Jag gjorde en god lasagne i lördags, med kesoröra istället för ostbéchamel som jag tycker är lite mjöligt och tråkigt. Krämigt, trevlig konsistens och proteinrikt = mättande :)

I fredags åt jag färska räkor som var fantastiska för under 200:- / kg. Det gäller att handla i utkanterna - i stan såg jag priser på uppåt det dubbla. Hemvispad aioli och minibaguetter till. Jag köpte en påse frysta sådana från... något danskt företag på H (?) häromdagen. Man lägger in dem frysta i kall ugn, sätter ugnen på 190° varmluft och så är de perfekta på 11 minuter.

Hittade helt underbar tryffelsalami på Hemköp i lördags förresten till ett vettigt pris. Oj, vad god den var med en bit manchego till lyxlunch igår!

Hemköp har jättebra charkisar tycker jag. Serranoskinkan är väldigt prisvärd också.

Älskar också delikatessen på Hemköp! Men tjatar varje gång jag står där om fler ekologiska produkter, mest i chark men vore trevligt med ostar också. Fisk- och skaldjursutbudet är riktigt bra.

Jag upprepar mitt tidigare tips: Kantareller trivs ofta på mörkt berg (när det vittrar frigörs mycket näring, det brukar vara enormt med blåbär och hallon på sådana ställen också). SGU har en kartvisare där man kan kolla var de olika bergarterna finns.
Jordbruk och skogsbruk gör tillsammans sit yttersta för att dels hålla den biologiska mångfalden på mattan, dels beröva landskapet varje kulturellt värde och/eller kulturell ekosystemtjänst i mina trakter. Extremt illa valda trakter för ändamålen då de ligger så nära en stor stad.

Till lunch ska jag testa mattrådens paradrätt, belugabolognesen!

Får bra betyg även av mig! Smakade fint som det var men slog i en skvätt rödvin jag hade över också.

MEN, fråga från ovan linsätare; kokade drygt 30 min och såsen kändes färdig men linserna fortfarande rätt knapriga. Hade inte tid att koka mer just idag, men ska belugalinser bli helt mjuka? Tyckte det var ganska gott med lite tuggmotstånd så det gick an ändå.

Idag blev det ostpaj med marinerade tomater. Väldigt snygg och sådär men inte särskilt god tycker jag :down:
Dock bjöd tillagningen på lite dramatik när smöret i skalet smälte och läckte ut från formen inne i ugnen. Det märkte ju inte jag så jag fick lite av en chock när jag öppnade luckan och vit rök vällde ut så att brandlarmet gick. Eftersom vi har uppringning på larmet med sambon som kontaktperson och han inte var hemma blev det lite jobbigt för larmoperatören. Han lät lite stressad när han ringde mitt i mina vädringsförsök :up: Dagens lärdomar; gör inte paj i springform när degen består av hälften smör :grin: och när köket ska renoveras, installera en fläkt :D

@Killaloe låter som att du fick en spännande kväll!

Kl
Här fortsätter vi på linstemat (ska köpa hus så sparar maniskt) , idag blev det spaghetti linsbolognese på röda linser .

Ser fram emot lördag då sommarens enda utsvävning kommer gå av stapeln genom restaurangmiddag ackompanjerat av galna mängder vin.

Älskar också delikatessen på Hemköp! Men tjatar varje gång jag står där om fler ekologiska produkter, mest i chark men vore trevligt med ostar också. Fisk- och skaldjursutbudet är riktigt bra.

Jag tror att det mesta köttet i Hemköp-delin kommer från Sydeuropa och Tyskland och jag är inte så förtjust i det mtp djurhållning och antibiotikaanvändning så det hade varit uppskattat med mer eko. Men det blir nog svårt, finns ju knappt ens nåt vanligt svenskt ekologiskt köttpålägg.

Jag fortsätter mitt matliv på temat "saker som jag kan lägga ut på instagram" :D
Idag blev det hemmagrillade burgare på älgfärs med egenbakade bröd, picklade gulbetor och picklad rödlök, prästost, inlagd gurka samt gräddfil smaksatt med pepparrot (och så sallad och tomat också). Till det så blev det ugnsrostad färskpotatis, där potatisen kom direkt från landet, med timjan.

Jag var på ICA Maxi och handlade idag... som den snå... eh, SPARSAMMA och MILJÖVÄNLIGA person jag är så kollade jag ostdisken för kort datum-varor. Till min stora sorg hittade jag två St Agur med kort datum som jag förbarmade mig över. De var perfekt ätmogna :love: så det blev plock idag med bla ost :D

Seriöst, grönmögelost med kort datum?! Det är ju då de är goda :rofl:

Alltså :love: @Killaloe

Här blev det svampsoppa på skafferi-ingredienser och knäckemackor till :D Men har ätit fina älgchilirester med tillbehör till lunch både igår och idag så ska inte klaga!

Alltså :love: @Killaloe

Här blev det svampsoppa på skafferi-ingredienser och knäckemackor till :D Men har ätit fina älgchilirester med tillbehör till lunch både igår och idag så ska inte klaga!
Plötsligt händer det liksom :D (jag pendlar ju mellan matmisär och otroligt inspirerad så just nu är jag på gång)

Tycker du är himla imponerande som kan åstadkomma så mycket av skafferivaror! Ditt skafferi måste typ vara hur stort som helst?! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 720
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar