Jag såg vilket län ditt sommarhus ligger i och tänkte "stackars, en så lång resa" tills jag insåg att du inte startar på västkusten.Du får åka hit på svamptur!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag såg vilket län ditt sommarhus ligger i och tänkte "stackars, en så lång resa" tills jag insåg att du inte startar på västkusten.Du får åka hit på svamptur!
Jag såg vilket län ditt sommarhus ligger i och tänkte "stackars, en så lång resa" tills jag insåg att du inte startar på västkusten.
Jag gjorde en god lasagne i lördags, med kesoröra istället för ostbéchamel som jag tycker är lite mjöligt och tråkigt. Krämigt, trevlig konsistens och proteinrikt = mättande
I fredags åt jag färska räkor som var fantastiska för under 200:- / kg. Det gäller att handla i utkanterna - i stan såg jag priser på uppåt det dubbla. Hemvispad aioli och minibaguetter till. Jag köpte en påse frysta sådana från... något danskt företag på H (?) häromdagen. Man lägger in dem frysta i kall ugn, sätter ugnen på 190° varmluft och så är de perfekta på 11 minuter.
Hittade helt underbar tryffelsalami på Hemköp i lördags förresten till ett vettigt pris. Oj, vad god den var med en bit manchego till lyxlunch igår!
Jordbruk och skogsbruk gör tillsammans sit yttersta för att dels hålla den biologiska mångfalden på mattan, dels beröva landskapet varje kulturellt värde och/eller kulturell ekosystemtjänst i mina trakter. Extremt illa valda trakter för ändamålen då de ligger så nära en stor stad.Jag upprepar mitt tidigare tips: Kantareller trivs ofta på mörkt berg (när det vittrar frigörs mycket näring, det brukar vara enormt med blåbär och hallon på sådana ställen också). SGU har en kartvisare där man kan kolla var de olika bergarterna finns.
Till lunch ska jag testa mattrådens paradrätt, belugabolognesen!
Älskar också delikatessen på Hemköp! Men tjatar varje gång jag står där om fler ekologiska produkter, mest i chark men vore trevligt med ostar också. Fisk- och skaldjursutbudet är riktigt bra.
Minst sagt! fast mer spännande för min sambo tror jag som fick första samtalet och inte var hemma@Killaloe låter som att du fick en spännande kväll!
Plötsligt händer det liksom (jag pendlar ju mellan matmisär och otroligt inspirerad så just nu är jag på gång)Alltså @Killaloe
Här blev det svampsoppa på skafferi-ingredienser och knäckemackor till Men har ätit fina älgchilirester med tillbehör till lunch både igår och idag så ska inte klaga!