Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
@VLMF det låter som att du har varit på bastard och ätit kanin? Jag ska dit på lördag, hoppas den finns kvar då.

Älgchilin blev väldigt lyckad! Tre matlådor blev det också :d Majsbrödet blev lite kompakt bara men smaken var det inget fel på. Gästerna har redan gått för ettåringen i familjen behövde komma i säng så vi hade tidig söndagsmiddag. Nu blir det efterrätt (Djúpur) och fotboll för min del :D

Jag har en portion kvar i frysen, men i morgon får jag nog ändå försöka hitta på något annat. :p

Något annat som i amerikanska pannkakor på ett café, blev det. En med rödlök, gräddfil och rom (tänk langos - som för övrigt hade varit så mycket godare) och en med äpple, kanel och en kula vaniljglass.

Sen tänkte jag baka nutellabullar men det slutade med att jag åt nutella med sked direkt ur burken och slängde alla bullarna (som slutade som helt vidbrända klumpar snarare än som de välformade, gyllenbruna snurrorna på bilden till receptet). Har inte orkat äta något mer sen.

Bara ytterligare ett bevis på att jag inte hör hemma i ett kök (min bror - passionerad kock till yrket - fick visst allt av kockgenerna i familjen..) så jag återgår härmed till att i tysthet följa tråden och avundas allt gott ni andra äter. :up:

Dagens middag var en sådan där som blev så bra att jag bara var tvungen att lägga ut den på instagram :D

Förrätt; nyplockade kantareller (som vi stötte på under dagens promenad trots att vi inte letade aktivt) som stektes i smör samt hembakat surdegsbröd på dinkel.

Huvudrätt; morotssallad på knippmorötter som bakats i ugn med spiskummin, hel vitlök (tur jag inte jobbar imorgon :D), gulbetor, apelsin och örter samt dressing, ugnsstekt hel kyckling med örter och vitlök (anar ni ett tema?!), fetaost, bulgur och en kall creme fraiche-sås smaksatt med rostad spiskummin. Så löjligt gott!

Efterrätt; nyplockade jordgubbar från trädgården med grädde och mjölk. Jag älskar verkligen vårt jordgubbsland! Helt absurda mängder för så få plantor ändå och så himla himla goda gubbar (det är typ det enda, förutom pionerna, som förra och förrförra ägarna av huset gjort bra :grin: ) :)

Ni måste väl ha kommit längre i kantarellsäsongen hos er?! Ni är ju liksom alltid lite före med alla växtligheter :)

I vilken skog då.. :cautious: I Skåne har jag faktiskt aldrig plockat svamp, vet inga ställen. Mina första kantareller brukar jag hitta i början av augusti vid föräldrarnas stuga i Grebbestad :) Så lite avis är jag!

Svampar är inte växter, skrev hon surt och missunnsamt. Här i jordbrukslandskapet i Halland har jag på 50 år plockat en (1) kantarell. Den var falsk.
Haha du låter lite bitter ;)
Men oj, jag plockar typ massor varje år och hittar alltid svamp på de konstigaste ställena här i närheten.

@VLMF men någonstans i Skåne måste det ju finnas kantareller?! :eek: :D (om jag kommer iväg och samlar svamp så ska jag ta med mig nästa gång jag rör mig söderut :D) Jag bara chansar men runt hallandsåsen borde det ju gå att hitta om inte annat tycker jag, där finns skog :D

Haha du låter lite bitter ;)
Men oj, jag plockar typ massor varje år och hittar alltid svamp på de konstigaste ställena här i närheten.

@VLMF men någonstans i Skåne måste det ju finnas kantareller?! :eek: :D (om jag kommer iväg och samlar svamp så ska jag ta med mig nästa gång jag rör mig söderut :D) Jag bara chansar men runt hallandsåsen borde det ju gå att hitta om inte annat tycker jag, där finns skog :D
Jag hade champinjoner i trädgården i många år. Det var underbart. Men tyvärr dog trädet som champinjonerna hade symbios med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 720
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar