Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Laxfilé med fetaost-och olivkräm (läs: fetaost och hackade oliver blandat med ett par skedar turkisk yoghurt) samt en blanding av rostad sötpotatis, morot och palsternacka. Mycket enkelt, mycket fräscht, mycket gott.

Åker till Malta i övermorgon - tips på lokal(ish) mat som bör smakas där?

Laxfilé med fetaost-och olivkräm (läs: fetaost och hackade oliver blandat med ett par skedar turkisk yoghurt) samt en blanding av rostad sötpotatis, morot och palsternacka. Mycket enkelt, mycket fräscht, mycket gott.

Åker till Malta i övermorgon - tips på lokal(ish) mat som bör smakas där?

Inte mat men dryck, läsken Kinnie.

Lunch idag blev sallad i självförsörjarstil: mangold, rucola och gräslök. Färsk pasta och varmrökt lax. Middag: pizza på stan och för mycket rött vin.

Hemköp har jättebra charkisar tycker jag. Serranoskinkan är väldigt prisvärd också.

Tack för tipset! Jag köpte mer tryffelsalami igår, ett paket serrano och ett paket... någon annan spansk salami som jag inte för mitt liv kommer på namnet på nu . Jaja, god var den. Några skivor av varje korv och två av serranon, en bit gorgonzola och några provencalkryddade oliver och min lycka var gjord!

Ikväll ska jag äta kyckling, har tinat en filé. Funderar på att fylla den med något och linda in den i den kvarvarande serranon och köra i ugnen men jag har nog aldrig fyllt en kycklingfilé i hela mitt liv... dock ätit och gillat när den inte varit för torr. Kan man göra en röra på mosad fetaost, soltorkade tomater och oliver kanske? Eller bör jag köpa någon sorts färskost?

Lunch på thaiställe, superbt gott! Åt alldeles för mycket. Passade på att handla frukt på torget, fick provsmaka dominikansk mango och det slutade med att jag köpte nästan två kilo :rofl: den är riktigt djuporange och smakar solsken utomlands. Passar bra i det här trista vädret..

Igår tog jag åter en mexikansk vända med någon slags blandning mellan burrito och taco. Egenkryddad fläskfärs, pico de gallo och guacamole toppat med lite gräddfil och riven ost. God matlåda idag!

Är nu rätt nollad på inspiration så det blir pannkakor till middag. Nutella, vispad grädde och färsk frukt som tillbehör :D

Det blir grillat idag, jag fick tag på vad som ser ut att vara en väldigt fin ryggbiff i bit igår. Potatis, fylld svamp och diverse grönsaker till, bla den första egna salladen :up:

Den RINGMÄRKTE är utflugen, jag är solokvist med BARN och PÄLS. Alltså äter vi märkliga ting såsom fil och flingor till middag och toppar med choklad. Nu ska jag partaja på en cigarill och choklad på trappen när PÄLSEN rastar sig på tomten.
Ack, det arma vemod som råder.

Idag stod teriyakilax med kokosnudlar och stekt kål/broccoli på menyn. Oväntat gott faktiskt, eftersom jag aldrig riktigt gillat teriyakisås :o Men jag antar att även mina smaklökar blir vuxnare med åren :D

Kokosnudlar? Tell me more darling!
Var köper man? Är de glutenfria som det låter?

Kokosnudlar? Tell me more darling!
Var köper man? Är de glutenfria som det låter?
Åh nu tror jag att jag lurades :( Det är nudlar som vänds ner i kokosgrädde med limesaft/skal efter att ha kokats typ klaraoch så får de koka ihop med grädden det sista så grädden fastnar. Men det funkar säkert att göra med algnudlar

Åh nu tror jag att jag lurades :( Det är nudlar som vänds ner i kokosgrädde med limesaft/skal efter att ha kokats typ klaraoch så får de koka ihop med grädden det sista så grädden fastnar. Men det funkar säkert att göra med algnudlar

Äsch vad du är tarvlig:(

Jag lever på hoppet att hitta goda risnudlar, men de är inte lika goda... Potatisnudlar var dödsläskigt, och sånadäringa lågkalorinudlar gjorda på typ vatten är ju ingen hit.

Men ska absolut testas!

Äsch vad du är tarvlig:(
Ja fy, det var verkligen inte meningen :down:

Jag är ett stort fan av glasnudlar men det kanske är gluten i det också? Annars tycker jag att nudlarna gör sig mycket bra i wok med soja och sweet chili (så exotisk är jag).

Och jag tror på att krydda sjögräsnudlarna så blir det nog kanske bättre (?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 730
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar