Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utelunch på turkisk buffé pga ösregn och 20 meter från jobbets port till restaurangen. Extremt prisvärt, mycket vegetariskt och gott. Blir nog fler besök där!

Middag blev sobanudelsoppa med böngroddar, ramslök, champinjoner, lök, okra och tomatklyftor. Massa ingefära och koriander :d Skafferidieten levererar ännu en gång! Funderar på lite glass till dessert.

Middag på restaurang idag med sambon. Fantastiskt fin utsikt över havet, medioker mat. Åt en halstrad torsk (den var iofs riktigt bra) med grillad avokado (dvs ljummen avokado med rutmönster :grin: ) surdegskrutonger (två skivor surdegsbröd som blivit skorpor), lite grillad spetskål (helt okej) samt en halv lime och en kludd creme fraiche. Någon snuvade mig på kolhydrater! :rage: :D vägde upp det med en okej chokladkaka (inte kladdkaka utan mer tryffelaktig, det hedrar dem!), en kladd kolasås på kondenserad mjölk, vispad mascarpone och karamelliserade nötter (det bästa i efterrätten). Loka till (sambon beställde öl och blev uttittad - tydligen dricker en inte öl vid havet :D samt en fiskgryta som inte riktigt levde upp till nivån "god mat" )

Avslutar dagens middag hemma i soffan (helt okej utsikt här med :D) och några rutor mörk choklad med havssalt

Det ser rätt hopplöst ut, om du frågar mig. Inte lika illa som smörgåstårta, men det försöker!
@niphredil Laxtårta och silltårta är faktiskt det enda jag kan komma på som jag helst inte äter. Smula kavring, blanda med smält smör och tryck ut i en form. Hur äckligt?? Och sen hacka ihop fisken med majonäs och lite annat samt GELATIN.

Jag gillar alla ingredienserna (förutom gelatin...) men det är väl mycket trevligare att äta en vanlig macka då och strunta i ihopkleggandet och utskulpterandet.

@niphredil @Petruska Laxtårta och silltårta är faktiskt det enda jag kan komma på som jag helst inte äter. Smula kavring, blanda med smält smör och tryck ut i en form. Hur äckligt?? Och sen hacka ihop fisken med majonäs och lite annat samt GELATIN. Hur hör gelatin hemma här?

Jag gillar alla ingredienserna (förutom gelatin...) men det är väl mycket trevligare att äta en vanlig macka då och strunta i ihopkleggandet och utskulpterandet.

Igårkväll blev det curry-veg-korv i briochebröd med massa smarriga tillbehör och kimchi, på lokal. Ölprovning till det.
Idag har jag fått både storfrukost och äepplpaj med vaniljglassfika på jobb så det blir nog någon middag light. Rosérester från midsommar blir det iaf, tack för boxtipset @Trani :up:

Ikväll gjorde jag en fiskgryta med torsk, vannamei-räkor, bläckfisk, tomatsås, vitt vin, örter etc. Till det hade jag råris och en sallad. Det blev ganska gott.

Vi har haft gäster, jag återupplivade lammet, fick påskfeeling. Till det en prefab-potatisgratäng pimpad med vitlök och pesto. Massa svamp av olika slag till, en enkel sallad och tzatziki. Alla mycket nöjda.
Efterrätt blev äpplen med mandelmjöl/ägg/råsocker-täcke och hackad sötmandel, vaniljsås till.

Färsk pasta med en enkel svampsås. Vitt vin och grädde i såsen, grädde! Och så en pesto på rucola och hasselnötter. Det blev en väldigt bra smakblandning sammantaget. Rött vin till och semestern rullar sakta in i medvetandet.

@Petruska: Gjorde du peston själv? Och i så fall, gjorde du någon mer modifiering än hasselnöt-ruccola? Jag har aldrig gjort egen pesto men det låter så gott att göra med hasselnötter.

Press-stopp!

Jag har bakat tårta! Eller, en tårta som enligt önskemål inte skulle vara en tårta.

Jag rostade en blandning av mandlar, hasselnötter och valnötter, som jag sedan hackade en del av grovt och mixade en del av fint(och sparade några till karamellisering och garnering). Rörde ihop nöthacket- och mjölet med en marängsmet med lite smält smör i. När den tunna botten bakats och svalnat bredde jag på en ricotta- och färskostkräm smaksatt med riktigt koncentrerad fläderblomssaft och sedan en väldig massa skivad frukt och bär, hackad mörk choklad och de karamelliserade nötterna. Planen var att frukt och bär skulle arrangeras med stor omsorg, men till det räckte inte tiden, men väldigt gott blev det i alla fall.

Jag blir lika förvånad varje gång något blir bra när jag bakar, eftersom jag närmast är bakningsanalfabet och i det här fallet famlade jag mig fram utan vare sig recept, exakt plan eller google(!).

Mat fick vi också: tabouleh, grillad paprika, aubergine och champinjoner, halloumi och myntayoghurtsås.

Press-stopp!

Jag har bakat tårta! Eller, en tårta som enligt önskemål inte skulle vara en tårta.

Jag rostade en blandning av mandlar, hasselnötter och valnötter, som jag sedan hackade en del av grovt och mixade en del av fint(och sparade några till karamellisering och garnering). Rörde ihop nöthacket- och mjölet med en marängsmet med lite smält smör i. När den tunna botten bakats och svalnat bredde jag på en ricotta- och färskostkräm smaksatt med riktigt koncentrerad fläderblomssaft och sedan en väldig massa skivad frukt och bär, hackad mörk choklad och de karamelliserade nötterna. Planen var att frukt och bär skulle arrangeras med stor omsorg, men till det räckte inte tiden, men väldigt gott blev det i alla fall.

Jag blir lika förvånad varje gång något blir bra när jag bakar, eftersom jag närmast är bakningsanalfabet och i det här fallet famlade jag mig fram utan vare sig recept, exakt plan eller google(!).

Mat fick vi också: tabouleh, grillad paprika, aubergine och champinjoner, halloumi och myntayoghurtsås.

Allt det där låter fullkomligt vidrigt gott!

Tack vare den här fantastiska tråden har jag 1) lagat mat 2) ätit varm, hemlagad mat tre luncher/middagar i rad.

Bolognese på belugalinser - så oväntat gott! Hade fullkornsspaghetti till i går och bönpasta fettuccine i kväll. Samt ruccola, balkongodlade körsbärstomater och vitt vin.

Jag har en portion kvar i frysen, men i morgon får jag nog ändå försöka hitta på något annat. :p

Kokt vit sparris med brynt smör med hasselnötter, sallad på melon, mango, feta och gräslök med resten av rucolapeston som dressing. Varmrökt lax (köpt, alltså). Blåbärspaj!!! med pulvervaniljsås.

@Koltrast Din tårta låter episk!
Menar du att det gått och blivit blåbärstider?

Jag plockade vilda hallon igår och njöt av hur fantastiskt mycket mer de smakar än de flesta odlade sorterna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 700
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar