Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så gnällig att jag tycker att det är mycket trevligare om alla vid bordet äter väsentligen samma mat. (Som givetvis inte bör innehålla färsk koriander.)
Ja men lite så tycker jag med, det är trevligt att kunna prata om maten också.

Och det är inget fel på koriander :mad: Eller ja, det kanske det är om en alltid tyckt så men det går ju inte att ändra sig bara sådär utan att säga något! :eek: :D

Ja men lite så tycker jag med, det är trevligt att kunna prata om maten också.

Och det är inget fel på koriander :mad: Eller ja, det kanske det är om en alltid tyckt så men det går ju inte att ändra sig bara sådär utan att säga något! :eek: :D
Nä, det låter ju som en unge som älskar pasta ena veckan och avskyr det nästa. :)

Idag har jag gjort galet god pasta bolognese! Låter man bara såsen koka några timmar, så blir det vansinnigt gott. Lammfärs, aubergine, lök, tomatkross kryddat med paprikapulver, rökt paprika, chipotle (eller vad det nu är då), salvia i riklig mängd, några vitlöksklyftor och på slutet svartpeppar och rätt generöst med hackad persilja. Jösses så gott det blev! Jag är proppmätt.

Jag forsätter laga mig igenom senaste numret av Buffe verkar det som - idag blev det kokoslax med melonsalsa och majstortillas. Sambon hittade ny sorts melon (jimbee) i affären, som var riktigt god. Laxen var även den god men tortillasen sådär.

Dock verkar sambon ha utvecklat viss känslighet för koriander - VARFÖR ska det drabba mig?! :arghh: Dels fick jag uppleva buttert matsällskap och dels skulle det ju innebära begränsningar i mitt matlagande om han envisas med att äta samma mat som jag :meh::grin: Tror vi får börja laga separata middagar :sneaky::D

Åh, min djupt kända empati! Min partner hatar koriander och vägrar äta det - om det inte är förklätt till "thaibasilika". :sneaky:O_o Jag lagar ändå mat med koriander i. Om han inte har vett att njuta av smaken så får han äta mackor.

Åh, min djupt kända empati! Min partner hatar koriander och vägrar äta det - om det inte är förklätt till "thaibasilika". :sneaky:O_o Jag lagar ändå mat med koriander i. Om han inte har vett att njuta av smaken så får han äta mackor.

Fast att man inte tycker om koriander (tvålsmak) har ju en genetisk förklaring. Jag klarar inte av koriander just pga tvålsmak och skulle min partner smyga ner den (eller något annat) jag inte tycker om i maten hade jag faktiskt blivit väldigt ledsen. Min partner gillar inte vitlök så därför har jag inte i vitlök när jag lagar mat åt honom. Jag vill ju faktiskt att vi båda ska tycka det är gott.

Lagar vi separata middagar, tex kött men olika såser använder jag vitlök till min sås om jag vill.

Min matvecka blir oväntat bra! Inte ur skafferisynvinkel dock. Igårkväll blev det tapasrestaurang med några vänner, vi åt bland annat gazpacho, moule mariniere, kronärtskockor, getost, kanarisk potatis med mojo rojor, kycklingspett och pata negra. Gazpachon var kvällens vinnare! Med basilikaisbitar. Det måste jag laga någon gång. Både öl och rödvin innan och till maten.

Till lunch ser jag fram emot Scandwichs nya macka och ikväll ska jag till en kompis villaträdgård för somriga drinkar, grillning och efterrätt :d

Det här med koriander. Och thaibasilika. Jag tycker att thaibasilika liknar koriander till smaken och inte är särskilt gott, det heller. Tyvärr är det lättodlat jämfört med annan basilika, i alla fall hos mig, men det hjälps inte.

Fast att man inte tycker om koriander (tvålsmak) har ju en genetisk förklaring. Jag klarar inte av koriander just pga tvålsmak och skulle min partner smyga ner den (eller något annat) jag inte tycker om i maten hade jag faktiskt blivit väldigt ledsen. Min partner gillar inte vitlök så därför har jag inte i vitlök när jag lagar mat åt honom. Jag vill ju faktiskt att vi båda ska tycka det är gott.

Lagar vi separata middagar, tex kött men olika såser använder jag vitlök till min sås om jag vill.

Genetisk orsak? Är det just bara koriander eller andra kryddor. Hur och varför?
/nyfiken

Ikväll rotade jag fram en fiskgryta med torsk, olika räkor, bläckfisk, tomat, vitt vin etc.
Till det blir det glutenfri pasta.
Jag tror det blir gott!

Jag lagade persiskt idag. :d
0647AFDF-889E-4113-BF51-5CE27D39BA79_zpsqd98vjdf.jpg

Popcorn som kvällsmat tredje kvällen i rad efter en dags intensivt kroppsarbete + ridning. Har inte tid att laga mat, ids inte åka och handla något färdigt. Och har naggat frysens köttbulle-förråd i kanten för att få någon lunch (spagetti, köttbullar och ketchup :up: :D ) Bäst att jag hakar på aw - trots semester - i morgon för att få äta någon vettig lagad mat.

Det verkar ju inte helt rimligt att all aversion mot koriander är genetisk om den, som hos min sambo, smyger sig på över en natt vid 34-års ålder :D

Han har ljugit tidigare?! :p Seriöst, jag har ingen bra förklaring. Jag har aldrig hört om någon som ändrat uppfattning om smaker så snabbt, oavsett om det är för att de börjat gilla den eller inte tycka om den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar