Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har mina lantliga bekymmer, jag. Hallonextasen går mot sitt slut och nu är de fucking krusbären mogna. Finns det NÅGOT man kan göra med krusbär som blir gott, inte bara ätligt?

Jag har mina lantliga bekymmer, jag. Hallonextasen går mot sitt slut och nu är de fucking krusbären mogna. Finns det NÅGOT man kan göra med krusbär som blir gott, inte bara ätligt?
Utan att ha provat skulle jag tippa på chutney. Annars är krusbär bäst som de är bara tycker jag.

Ikväll fick jag två spicy korvar av ngt slag(frysrester i utan orginalförpackning) och musslor. Till det sallad.
Jag älskar musslor och skulle kunna äta det jämt. Jum!

Det blir skaldjursfrossa här: Havskräftor och väldigt fina lösviktsräkor fast de var frysta. Bröd, smör och ost till.

Imorgon vill jag grilla, jag köpte färsk majs på ICA Maxi :d

Krusbär och rom är en bra kombination, har jag för mig. Jag skulle göra chutney eller marmelad och krydda på rejält med sprit och kryddor.
Tack för förslag hörni! Jag tror att det lutar åt chutney. Möjligen även en liten burk experimentell marmelad med mycket sprit och kryddor.

Jag leker för övrigt med tanken på slibovitz i plommonmarmeladen. Om det nu hade funnits ett enda kart på plommonträden.

Igår åt jag på ett ställe som heter B.A.R. Mycket gott, åt sparris och röding. Ett väldigt speciellt (alltså gott) rosévin till, kan inte riktigt förklara smaken men det var kraftigt som ett rödvin nästan.
Till ikväll har jag tagit fram lax ur frysen, antingen blir det teriyaki eller rosépeppar, har inte bestämt vilket än.

Näpp, det blidde inget grillat idag. Särbon var så jäkla seg att bestämma sig för vilket kött det skulle bli så det hinner inte tina utan det får blir grillat imorgon istället. Dessbättre har hans smarta och planerande partner (aka jag) köpt en färsk kyckling så den står och gottar sig i ugnen nu i en stekpåse tillsammans med lite vitt vin, rom, rödlök, burmese amber nectar chilli, svartpeppar och kycklingfond. Det blir pullad pulla mao :D

Åh, bra med krusbärstips! Jag ska gå ut och kolla busken här i trädgården imorgon, hade glömt att den fanns tills pappa påminde mig förra veckan. Jag gillar dem som de är, men man tröttnar ganska snabbt.

Igår firade jag första dagen på semestern med samma sallad som förra fredagen (ruccola, räkor, avokado, mango, chili, lime) - glömde dock rödlöken men det gjorde inte så mycket.

Idag gjorde jag någon variant på "heta räkor" - jag marinerade räkor med citronsaft, lite rapsolja, finhackad vitlök och chili i ett par timmar, blandade ner lite wasabi, tomatpuré och sriracha och serverade på en stor hög ruccola. Väldigt gott och starkt.

img_3437_578a74fd2a6b220f4fd25edc.jpg

Bästa efterrätten - frukt och bär i massor till kaffet. Hade jag haft turkisk yoghurt hade jag haft på lite sådan också. En variant vore förstås att riva vit eller mörk choklad över och göra i ugnen en stund, men jag hade ingen choklad heller. Det blev bra ändå :-)

image_578a88bf2a6b226b5cdde18f.jpg

Igår nådde jag inga nämnvärda kulinariska sensationer. Idag kommer sonen på middag. Han har bett mig försöka laga någon persisk/kurdisk/irakisk kycklingrätt som han åt en gång för flera år sedan och som jag öht aldrig har sett vare sig bild på eller recept till.

Men jag har googlat runt och tror nog att jag kan få till en god måltid i alla fall. Nu ska jag gå och köpa en Krav-kyckling och en burk grekisk yoghurt, så får vi se. Desserten verkar bli vit chokladmousse med jordgubbar i. Jag hoppas på någon krydda eller en skvätt sprit av något slag också, för det låter en liten aning mesigt annars.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar