Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Långkokt get! Där går nästan gränsen för vad jag vågar prova. Det är nåt med just get. Get.
Det är jättegott! Vet inte om jag skulle klara ett blindtest mellan det och lamm, om man bara går på smaken.

Just ön med brunsåstavernan har enormt mycket getter så det serveras överallt och man äter det hela tiden. Påsklammet är t ex en påskget istället.

Några gånger har jag haft otur och fått bitar med mycket fett, då är det gräsligt. Men det är ju allt kött med stora fettslamsor som inte lätt låter sig skäras bort.

Det är jättegott! Vet inte om jag skulle klara ett blindtest mellan det och lamm, om man bara går på smaken.

Just ön med brunsåstavernan har enormt mycket getter så det serveras överallt och man äter det hela tiden. Påsklammet är t ex en påskget istället.

Några gånger har jag haft otur och fått bitar med mycket fett, då är det gräsligt. Men det är ju allt kött med stora fettslamsor som inte lätt låter sig skäras bort.
Jag tror att jag har fått det i palestinska delar av Israel, om inte annat, och helt enkelt intalat mig att det var lamm. :p

Fast en grej kan vara lite jobbig, kom jag på. Det är när man vandrar i bergen och möter ett par små rara killingar och kommer på att man åt katsikaki, baby goat, igår kväll ... :cautious:

Ungefär som att äta Bambis mamma :D fast man är inte lika vänligt inställd till rådjurs:devil: fastän de är söta när de "beskurit" ens äppelträd och rosor... :cautious:

Ja! Det är fint när folk kallar det för bojkott när de undviker något man bör undvika, trots att de oavsett aldrig hade kommit på tanken att göra det. Tex folk som aldrig varit utanför hemkommunen som skryter om att de bojkottar alla länder med tveksam regering.

Själv bojkottar jag ål enligt samma princip som du bojkottar gåslever.

Gåslever äter jag när jag blir bjuden, vilket enbart sker hos svärfar. Jag tillgriper då en ad hoc teori som säger att det inte bara är viktigt med djurvälfärd, det är också viktigt att ha en bra relation med svärfar. (Sanningen är att min svärfar är trevlig, men ur ett miljöextremistperspektiv lämnar hans livsföring en hel del övrigt att önska. Jag ser inte att lite gåslever gör vare sig till eller från i det fallet. Det är också osäkert att alternativet skulle vara bättre.)

Jag bojkottar knark! Sån är jag!

Jag har en diffus minnesbild av en helgrillad get som styckades upp från för till akter och fördelades mellan gästerna. Kan ha varit i Tanzania på 70-talet.

Vi äter mycket hjort. DET känns som att äta Bambis mamma. Så vackra djur!

Kl

Igår åt vi smörstekt röding, dillkokt färskpotatis och sallad.
Jag älskar röding!

Jag har en diffus minnesbild av en helgrillad get som styckades upp från för till akter och fördelades mellan gästerna. Kan ha varit i Tanzania på 70-talet.
Så gör man med påsklammet/geten i Grekland också.

I påskas såg jag en bild från Aten där man massgrillade, det stod typ 50 grillar med ett helt lamm på spettet på varje. Länkade till den bilden på ett Greklandsforum men då tyckte folk att det var makabert ... Undrar vad de tror att de får för kött på tallriken om det är inte är något som varit ett djur :confused:

I påskas såg jag en bild från Aten där man massgrillade, det stod typ 50 grillar med ett helt lamm på spettet på varje. Länkade till den bilden på ett Greklandsforum men då tyckte folk att det var makabert ... Undrar vad de tror att de får för kött på tallriken om det är inte är något som varit ett djur :confused:

Äsch då, så länge det ligger i bit i en plastförpackning på ICA behöver man inte fundera så mycket :grin:

/slaktarens dotter som är tacksam för att ha vetat var maten kommer ifrån sedan barnsben

Det hade jag gärna sluppit att veta.

Men jag hade inte invänt mot en sådan bild. Däremot ogillar jag starkt bilder fär "storfiskare" stolt håller upp fisken efter fångst. Det tycker jag är för respektlöst mot fisken.

Min pappa växte upp som bondson och har efter det tyckt MYCKET illa om att tänka på var köttet kommer från, fullt förståeligt. Jag tog upp det draget som barn.

Bland de veganer jag känner har orepresentativt många vuxit upp i animalieproducentfamiljer, så det verkar inte vara en helt ovanlig reaktion.

Det hade jag gärna sluppit att veta.

Men jag hade inte invänt mot en sådan bild. Däremot ogillar jag starkt bilder fär "storfiskare" stolt håller upp fisken efter fångst. Det tycker jag är för respektlöst mot fisken.

Min pappa växte upp som bondson och har efter det tyckt MYCKET illa om att tänka på var köttet kommer från, fullt förståeligt. Jag tog upp det draget som barn.

Bland de veganer jag känner har orepresentativt många vuxit upp i animalieproducentfamiljer, så det verkar inte vara en helt ovanlig reaktion.
Lustigt att du nämner just respektlöst, för jag känner tvärtom att det är respektfullt att visa upp att man lagar till hela djuret, tar vara på det. Nu innebär det visserligen inte att man nödvändigtvis äter exakt hela djuret men man äter väldigt mycket av det. Och det har jag alltid uppfattat som respektfullt mot råvaran. Fast jag är dålig på att förklara varför.

Jag har ätit rökt regnbågslax med romsås, egenodlad sallad och dito persilja. Odlar rädisblad men det verkar inte bli några rädisor. Kan man äta eller röka bladen tro?

Ruccolan äts upp av något litet illasinnat djur, får ta bort den:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 742
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 125
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV