Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit superförkyld och rosslig i över två veckor nu och orkar inte laga mat :meh: så idag blev det t.ex. potatisbullar från frysen med rårörda lingon och strimlad spetskål.

Kan jag få bli frisk någon gång??! :arghh::arghh::arghh:

Igår var klockan mycket efter en fika i grannkommun och jag behövde varm mat... en gammal kompis hade tjatat om en fantastisk grillad kyckling tidigare under dagen och plötsligt fick jag syn på de grillade kycklingarna på Ica och det fanns bara ingen återvändo. Det var otroligt gott med varm kryddig kyckling och lite potatissallad. Tyvärr hittade jag inte citronpepparn!

Nu har jag just blivit bjuden på lunch på en restaurang på Tredje Långgatan som heter Made in China. Har gått förbi förut men aldrig ätit men jag kommer tillbaks! Åt soft buns med sticky chicken någonting, goda grönsaker och strålande sötpotatisfries. Mmm! Sällskapet åt pokébowl med lax som också såg jättegod ut.

Ändrad pga har tydligen ingen koll på mina långgator!

Senast ändrad:
Matmisären fortsätter här och igår blev det varsin uppvärmd kokt potatis, kokt morot och en halv bit matjessill var (obs låter ännu ynkligare än det var, sillbiten var inte sån där pyttebit utan sån som är en hel filé, men ändå...). Gräddfil och SMÖR räddade energiintaget, men misären gick inte att mota bort. Idag den där goda irakiska mack-grejen med halloumi, grillad paprika, tabbouleh och mynta till lunch. Mums!

Jag är ynklig och har ont i halsen och trista blåsor på tungan, som gör att allt ätande är lite smärtsamt, men i vanlig ordning gör förkylningen mig vrålhungrig. En dålig kombination.

Fruktansvärt synd om oss @Hyacinth och @Koltrast och @Petruska (men det är inte riktigt lika synd om dig, Lex Italien), och tack för medkänslan @Miran! Tänk att god mat kan göra en så glad, medan mähäig mat kan göra en så betryckt.

Idag har jag ätit väldigt god indisk lunch med min MOR, som också prånglade på mig två hallonmazariner samt två nybakta frallor från surdegsbageriet intill. Mycket trevligt och gott. Frallorna blir nog kvällsmat med brännvinsost och paprikaringar på.

I går blev det den inte helt vanliga kombinationen potatisbulle + halloumi. Och lingonsylt till potatisbullarna. Jag känner att @westernsuzie s spetskål var ett bättre tillbehör än halloumi, men det blev en kompromiss :D Kreationen blev även dagens lunchlåda.

Sitter på tåget på väg hem och ska svänga in till pizzerian i köpingen sen och köpa hem fulpizza. Dottern hoppas på en klubba också.

Just ja! I måndags åt vi också halloumi. Den hade sambon vänt i ägg och därefter i sesamfrön och sedan stekt. Jättegott! Jag minns inte alls vad vi hade till; förmodligen potatis av något slag.

Med salt och panko? Berätta mer!

Jag delar nån svindyr delikatesspotatis på tvären eller liknande, lägger i en bunke med lite olivolja och flingsalt. Sen häller jag på rikligt med panko och skakar runt, sen in i ugnen. Man kan vara generös, överflödet åker av. Bakar på 225 i 30-40-50-60 min beroende på storlek, men de ska få bra med färg.
Blir som små hasselbackspotatisar minus allt jobb. Ingefära, vitlök, chili, paprika osv är gott att krydda med också.

Både popcorn och socker bör ju räknas som grönsaker.
Jag och kompisen jag åt med funderade på den hälsomässiga aspekten i våra måltid. Vi kom fram till att ägg, mjölk, mjöl och matfett täcker in mer än halva kostcirkeln. Lägger man sedan till grönsak i form av popcorn och frukt i form av kolsyrat vatten med citron, så saknas bara rotfrukterna för Den Kompletta Kosten. Egentligen borde vi alltså av hälsoskäl ha ätit lite chips också, men det orkade vi inte.

Jag delar nån svindyr delikatesspotatis på tvären eller liknande, lägger i en bunke med lite olivolja och flingsalt. Sen häller jag på rikligt med panko och skakar runt, sen in i ugnen. Man kan vara generös, överflödet åker av. Bakar på 225 i 30-40-50-60 min beroende på storlek, men de ska få bra med färg.
Blir som små hasselbackspotatisar minus allt jobb. Ingefära, vitlök, chili, paprika osv är gott att krydda med också.
Jag anar en ny trend! Det här MÅSTE jag bara äta! Du är verkligen en INFLUENCER utöver din roll som GOD MOR! Att du hinner! :love:

Det är väl egentligen ingen macka, men det är ett jättefint irakiskt pitabröd, som fylls med en fantastisk tabbouleh, mynta, någon sorts het majonnäs, saltgurka, stekt halloumi och grillad paprika och som sen steks i olivolja. Vansinnigt gott!

Har det ett namn? :d

Jag och kompisen jag åt med funderade på den hälsomässiga aspekten i våra måltid. Vi kom fram till att ägg, mjölk, mjöl och matfett täcker in mer än halva kostcirkeln. Lägger man sedan till grönsak i form av popcorn och frukt i form av kolsyrat vatten med citron, så saknas bara rotfrukterna för Den Kompletta Kosten. Egentligen borde vi alltså av hälsoskäl ha ätit lite chips också, men det orkade vi inte.
Vid rotfrukten kommer ju sockret in! (Eller är jag felinformerad när jag tror att socker görs av sockerbetor?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
670
· Visningar
29 800
Senast: Enya
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 784
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
726
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar