Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då har jag försökt trolla ihop nått fredagsgott på det huset hade att erbjuda. Fläskfilésnutten och bacconet stektes (bacconet knaprigt) ihop med rödlök och champinjoner. Gjorde en sås med grädde, dijonsenap, kalvfond med rödvin, lite riven Västerbottensost och peppar. Kokade pasta och öste allt i en form. Rörde om och strödde över parmesan. Gatinerade en stund och garnerade med hackad salladslök.
Vin blev Trapice.
is0m7HV.jpg

HQUcRN9.jpg

Var så hungrig i stallet och fick ett blodsockerfall, så allt jag kunde tänka på var all god mat jag skulle äta när jag kom hem. Väl hemma hade jag ingen ro att äta, utan att städa köket och rensa kylen och frysen först. Så där man är skakis med har ångan uppe och kan inte pausa.
I frysen hittade jag minipiroger! De var alldeles bortglömda. Åts med sallad som var på väg att bli tråkig, burkmajs, cocktailtomater, krutonger, kultur-ketchup. En klick CH blandad med sweet chili som dipp.
Blev ganska bra trots allt.

Imorgon hoppas jag på SWACOS! :d

Vi pratade om det där med fredagsmat på lunchrasten idag. Vad de skulle laga ikväll. Klart det är godast med någon extra festlig mat, men för mig är det viktigaste med fredagar (och lördagar): snacks innan maten/medan man lagar mat (typ oliver, några tärningar god ost.. sånt man äter med tandpetare), tända ljus, lite trevlig jazz eller annan musik, vin/bubbel innan maten eller medan man lagar maten.. Det sätter stämningen lite oavsett vad jag äter :D

Åh ja, det där är det mysigaste av allt. Laga mat ihop medan man babblar, kramas, dricker vin och lyssnar på bra musik. :heart

Tilltugg brukar jag undvika om det inte är av typen morotsstavar (så där ihop med rödvin) för annars äter jag för mycket och middagen blir inte samma njutning.

Idag gjorde vi hamburgare med sötpotatispommes som blev helt sjukt bra, bästa gången helt klart. Frasiga UTAN fritering. :)

Blev bjuden på middag! Lax med massa ingefära, chili, glaserad med nån slags sky med soja och honung och hm... ngt mer? Väldigt gott var det iallafall, trots att ingefära vanligtvis inte är min favorit. Till det serverades en oerhört mumsig guacamole och ris och grönsallad.

Det blev till slut saffranssoppa med ohelig mängd chili... så gott! Mina borrare blev sena idag och kom hit med mätdata innan de åkte till sitt boende. De fick lite soppa och en bit bake-off bröd och blev vansinnigt glada :D De gillar att jag är en feeder (för det är jag :laugh:).

Åh ja, det där är det mysigaste av allt. Laga mat ihop medan man babblar, kramas, dricker vin och lyssnar på bra musik. :heart

Tilltugg brukar jag undvika om det inte är av typen morotsstavar (så där ihop med rödvin) för annars äter jag för mycket och middagen blir inte samma njutning.

Idag gjorde vi hamburgare med sötpotatispommes som blev helt sjukt bra, bästa gången helt klart. Frasiga UTAN fritering. :)

Och dansar! Köksdans!

Vi snacksade på oliver innan middagen. Äter man bara en 3-4 stycken stör det inte aptiten.
Lagade ugnsrostade rotsaker, stekt halloumi och en syrlig tomatsallad på färgglada småtomater, tunt mandolinad rödlök och dressing med vitvinsvinäger, olivolja och kryddor. en stark srirachamajonnäs till maten och rioja till.

Igår preppade min partner lite av surdegen och ställde ut den i kökstrapphuset, aka vårt nya jässkåp, och imorse gjorde jag pannkakor. Svingoda! Surdegen gör verkligen massor för smaken.

Amerikanska till min partner och vanliga tunna till mig (jag vill ha mer ägg i förhållande till mjölmängden och har lite svårt för amerikanskas degighet). Keso, tunnhyvlat päron och hasselnötter respektive blåbärssylt på mina, lönnsirap på min partners.

Vi snacksade på oliver innan middagen. Äter man bara en 3-4 stycken stör det inte aptiten.
Lagade ugnsrostade rotsaker, stekt halloumi och en syrlig tomatsallad på färgglada småtomater, tunt mandolinad rödlök och dressing med vitvinsvinäger, olivolja och kryddor. en stark srirachamajonnäs till maten och rioja till.
Här blev det några chips och nån sorts ”torr” alkoholfri cider-mousserande-ish respektive chardonnay till matlagningen. Jag hängde, dansade och tittade på medan pumpasoppa lagades och små lammkorvsslantar stektes.

Och apropå mängd på snacks - jag tror att jag åt tre chips. Hade jag varit mer begiven på chips hade jag antagligen ätit mer och haft svårare med måttfullheten före middagen:D

Tex oliver eller ost har jag nog aldrig tänkt på som snacks. Aalltså inte det ordet. Lite oliver eller tex torkad frukt eller nötter eller vindruvor till vinet, händer det att jag ställer fram. Men det är inte viktigt som mysighetsfaktor för mig, utan mest ett sätt att göra mig mindre aggressiv pga hunger. :p Mer av självmedicinering än helgstämning.

Tex oliver eller ost har jag nog aldrig tänkt på som snacks. Aalltså inte det ordet. Lite oliver eller tex torkad frukt eller nötter eller vindruvor till vinet, händer det att jag ställer fram. Men det är inte viktigt som mysighetsfaktor för mig, utan mest ett sätt att göra mig mindre aggressiv pga hunger. :p Mer av självmedicinering än helgstämning.
Jamen, det är ju hela vitsen! Något litet att tugga på för att kunna preppa middag extra länge utan att någon bryter ihop.:D

Jamen, det är ju hela vitsen! Något litet att tugga på för att kunna preppa middag extra länge utan att någon bryter ihop.:D
Jag tolkar ordet snacks som chips och jordnötter, o dyl. Feta, salta saker som jag inte tycker om riktigt. Plus att tex frukt är bättre mot blodsockerrelaterade mentala haverier.

Jag tänker absolut på sådant som snacks om det serveras som snacks. Jag är heller inte så förtjust i fettdrypande chips/nötter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
33 34 35
Svar
688
· Visningar
30 235
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 784
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
735
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar