Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså lunch. Jag gillar ju mat, både att laga den och att äta den. Men lunch. Varför kan jag inte bara få en mättande vitamintablett och så är det bra med det?
Gud ja! Jag hatar lunch! Speciellt när jag är ledig, herreguuud vad svårt det kan vara att komma på något a) vettigt b) vettigt och c) vettigt då! Jag har inte alls lust att lägga tid & energi på sådant när jag är ledig. Oftast äter jag en större och senare frukost dessa dagar också, så hungern brukar inte smyga sig på förrän framåt 2-3 och då är det alldeles för lätt att tänka "äh, jag tar en bulle, ett äpple och en kopp kaffe så håller jag mig till middagen".

För att inte tala om STRESSEN när man är ute och reser, äter en stor lunch lite för sent och sen måste gå runt och oroa sig för att man inte ska bli hungrig i tid för middagen man bokat på FIN restaurang.

Skulle kunna starta en hel tråd om mina negativa känslor mot lunch känner jag. Jag som hade tänkt avsluta det här inlägget efter "Gud ja! Jag hatar lunch!".

Nu har jag läst igenom de senaste sidorna och måste bara berätta att jag i måndags morse hällde ut 2 liter kombucha som jag väntat på i 10 dagar, rakt ner i avloppet. Glömde nämligen den lilla detaljen att det kan vara bra att ställa en tillbringare under när man ska sila bort jästsvamparna, för att fånga upp allt det goda teet (TVÅ LITER!) som det alltså är tänkt att man ska dricka. Nu får jag vänta i 10 dagar till innan det blir något. Jag har haft bättre måndagsmorgnar, det har jag.

I mitt drömliv skulle jag äta sen och stor frukost, gärna på lokal, mackor och croissant och frukt och yogurt och nötter och grejer. Kaffe och bulle på eftermiddagen, plus gärna en frukt eller ett par. Sen och god middag med vin på kvällen. Gärna med ost efter.

Trots dessa matvanor skulle jag må bra och inte väga mer än att min ganska nätta häst fortsatt kan bära runt på mig.

I mitt drömliv skulle jag äta sen och stor frukost, gärna på lokal, mackor och croissant och frukt och yogurt och nötter och grejer. Kaffe och bulle på eftermiddagen, plus gärna en frukt eller ett par. Sen och god middag med vin på kvällen. Gärna med ost efter.

Trots dessa matvanor skulle jag må bra och inte väga mer än att min ganska nätta häst fortsatt kan bära runt på mig.
Tror det är du som är den visa kvinnan i det här gänget jag! Det där låter som mitt drömliv!

Nu har jag läst igenom de senaste sidorna och måste bara berätta att jag i måndags morse hällde ut 2 liter kombucha som jag väntat på i 10 dagar, rakt ner i avloppet. Glömde nämligen den lilla detaljen att det kan vara bra att ställa en tillbringare under när man ska sila bort jästsvamparna, för att fånga upp allt det goda teet (TVÅ LITER!) som det alltså är tänkt att man ska dricka. Nu får jag vänta i 10 dagar till innan det blir något. Jag har haft bättre måndagsmorgnar, det har jag.

Jag har lättare att vara förstående mot dig än mot partner, känner jag.

Exakt så, minus nötterna.

PS, hatar också lunch! Antingen blir det trista rester som en redan är trött på, eller köpeslunch som ALDRIG är värd priset, och antingen är det för lite så en blir hungrig redan vid 16-tiden och måste äta godis, eller så är det för mycket och en är bara lite småsugen på kvällen = äter mackor istället för middag = måste äta ännu fler mackor innan sängående plus är DÅLIG MOR som ger sitt barn mackor till middag.

Skulle kunna starta en hel tråd om mina negativa känslor mot lunch känner jag. Jag som hade tänkt avsluta det här inlägget efter "Gud ja! Jag hatar lunch!".

Tidigare lät jag helt enkelt bli att äta tills jag var så hungrig att jag inte kunde låta bli. Det brukade inträffa runt 16.00. Sen åt jag typ konstant tills jag somnade, vilket brukade inträffa 03.00.
Men sen drabbades jag av KLIMAKTERIET (ni vet det där som har blivit TV-trendigt just nu) och då kunde jag inte äta hur som helst längre utan att växa allt för mycket i sidled.

Så nu har jag infört en standardlunch som jag äter varje dag som jag jobbar hemma. Det gör att jag bara fixar och äter den utan att behöva tänka. Och håller mig mätt tills kvällen då matfixarkreativiteten brukar vara betydligt större.

Standardlunchen består av en halv bit "Min stund" knäckebröd med havssalt och shiafrön, två mosade kokta ägg. Kaffe. Plus 100 gr varma hallon till 100 gr keso. Riktigt gott, enkelt och håller mig mätt länge.

Exakt, det är ju så där livet ska vara! :bump:p.s Plus blåbärsscones till frukost utöver det där du skrev. p.p.s Plus något sött efter osten på kvällen

I går blev det Spagetti Carbonara. Sen lussekattsbak. Med saffran!!

Idag blir det älggryta. Hade lite rökt sidfläsk kvar från igår så det fick åka med i grytan tillsammans med slatten från lördagens vinflaska. Grytan har puttrat i 2 timmar nu och ska få stå i nån timme till.
Har inte bestämt mig för om det blir vanlig kokt potatis till eller mos.

Exakt så har mina föräldrar det på helgerna. Fast de äter en normal frukost, inget extravagant eller extra matigt, och hyfsat tidigt för att vara helg. Runt 8-9 tiden. Sedan kan de spendera en hel dag ute i trädgården, eller som senast, i skogen med mig och PARTNER. Vid sen lunchtid tuggade de i sig varsin bulle och kaffe, medan jag och PARTENR åt macka, bulle och kaffe. På eftermiddagen åt vi även frukt, och sedan var vi vrålhungriga igen lagom till middagen. Medan föräldrarna varken åt frukt eller var vrålhungriga utan lagom hungriga till middagen. Försvinner aptiten efter pensionsåldern?! Jag tyckte det hela var orimligt!

Exakt så har mina föräldrar det på helgerna. Fast de äter en normal frukost, inget extravagant eller extra matigt, och hyfsat tidigt för att vara helg. Runt 8-9 tiden. Sedan kan de spendera en hel dag ute i trädgården, eller som senast, i skogen med mig och PARTNER. Vid sen lunchtid tuggade de i sig varsin bulle och kaffe, medan jag och PARTENR åt macka, bulle och kaffe. På eftermiddagen åt vi även frukt, och sedan var vi vrålhungriga igen lagom till middagen. Medan föräldrarna varken åt frukt eller var vrålhungriga utan lagom hungriga till middagen. Försvinner aptiten efter pensionsåldern?! Jag tyckte det hela var orimligt!
Vansinne och fullständigt obegripligt! Jag hade avlidit! En av mina bästa vänner som barn växte upp med bara frukost och middag på helgerna, men deras frukost var sen och riklig och de åt därtill ofta någon form av söt fika på eftermiddagen, så det innebar ju inte som för dina föräldrar SVÄLT. Jag är svårt beroende av tidig frukost och hyfsat regelbundna måltider, så för mig vore dylikt upplägg katastrof.

Min mor med partner har börjat bli opålitliga med middagar, de klarar sig ibland på så lite numera och tycks emellanåt glömma att alla inte överlever på varsin räka med aioli och en stump bröd. Oftast bjuder de dock på rikliga och väl tilltagna måltider, men den där osäkerheten gör att vi har börjat stödäta lite innan middagar hos dem:p

Vansinne och fullständigt obegripligt! Jag hade avlidit! En av mina bästa vänner som barn växte upp med bara frukost och middag på helgerna, men deras frukost var sen och riklig och de åt därtill ofta någon form av söt fika på eftermiddagen, så det innebar ju inte som för dina föräldrar SVÄLT. Jag är svårt beroende av tidig frukost och hyfsat regelbundna måltider, så för mig vore dylikt upplägg katastrof.

Min mor med partner har börjat bli opålitliga med middagar, de klarar sig ibland på så lite numera och tycks emellanåt glömma att alla inte överlever på varsin räka med aioli och en stump bröd. Oftast bjuder de dock på rikliga och väl tilltagna måltider, men den där osäkerheten gör att vi har börjat stödäta lite innan middagar hos dem:p

ELLER HUR! Jag är övertygad om att det har något med deras ålder att göra... har märkt av samma tendenser när hela familjen är i stugan på sommaren, vi vanliga dödliga äter lättare lunch plus fika medan föräldrarna tar typ kaffe och en bit sockerkaka. Sedan beger sig dessutom min FAR ut och springer nästan en mil innan middag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
33 34 35
Svar
683
· Visningar
30 044
Senast: sjoberga
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 784
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
730
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar