Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns få saker i världen som jag tycker så illa om som att göra matlådor. I den andan så har jag idag förberett stommen till 47 (!) matlådor. Jag har pytsat ihop olika kombinationer av egenkokta bönor, linser, quinoa och bulgur. Bara att plocka fram ur frysen och kombinera med typ färska grönsaker, lite mer protein och någon sås/kräm. Middag blev därför lagom misärig med pommes och mjölkchoklad.

Det finns få saker i världen som jag tycker så illa om som att göra matlådor. I den andan så har jag idag förberett stommen till 47 (!) matlådor. Jag har pytsat ihop olika kombinationer av egenkokta bönor, linser, quinoa och bulgur. Bara att plocka fram ur frysen och kombinera med typ färska grönsaker, lite mer protein och någon sås/kräm. Middag blev därför lagom misärig med pommes och mjölkchoklad.
Herregud. Vilken insats! Hoppas du har gett dig själv en redig klapp på axeln.

Aubergine- och hirsbollar, grönsaker, hemgjort bröd och hummus med gulbeta åt vi idag. Trevlig mat om än inte speltakulär.
Speltakulär!! :)

Jag köpte en bit färdig lax- och spenatpaj på Laxbutiken idag. Samt två bitar varmrökt lax som jag inte har en aning om vad jag ska göra med. Men ätas ska de i alla fall. Har lov en vecka nu, så jag tänkte dessutom passa på att koka bisarra mängder bönor och kikärter och fylla frysen.

Tog en promenad i blötsnön i skogen och var rovdjurshungrig när jag kom hem. Blev en lammburgare från Lindströms (tror att jag har blivit tipsad om dom här i tråden någon gång och har nu alltid i frysen för nödsituationer) och lite strips. Och sriracha. Är tyvärr fortfarande väldigt hungrig, men gissar att det snart går över. När magen fattar att jag har ätit.

Igår åt vi soppa på sötpotatis, morot och ingefära. Kardemummascones med smör och ost till. Det var härligt trösterikt.

Ikväll blir det frysrensning eftersom det börjar finnas lite för många lite för oidentifierbara objekt i vår frys. Jag ser framför mig hur vi sitter med en buffé innehållandes allt från köttfärssås till fuul till kattmat.

Jag gjorde en rejäl ratatouille i lördags samt en liten hög små rara biffar med fetaost i. Fyra matlådor blev det av den och det är en ypperlig liten lunch faktiskt.

Igår rostade jag lite överblivna grönsaker samt några amandinepotatisar och åt med två Quornfiléer. Inte så inspirerande men ganska gott ändå, borde ha gjort någon liten kall sås till.

Försöker hetsa igång mitt smaksinne (jävelförkyld) och proppar i mig överbliven sushiingefära. I ugnen står min briljanta idé: grön paprika, fylld med rökt tofu, röd mangold, shiitake, lök och vitlök, innanmätet förstekt i spicy sesamolja. Strax ska jag ta ut di små (de är faktiskt inte små, inte ens i plural utan en enda enorm paprika) skrällena och lägga ost på dem. Sen får de åka en sväng till i ugnen. Hoppas det blir gott. Hoppas jag känner nån smak. Grrrrr.

Nu har jag klickat gilla på typ en miljon inlägg i den här fantastiskaste av alla buketrådar. Aj lav jo! :love:

Tyvärr har jag ingen inspirerande matlagning att bjuda på, förutom att vi häromveckan upptäckte svartrot. Jösses så gott! Först åt vi den fräst i smör (förkokt först) och resten åt vi ugnad med andra rotsaker. Båda tillagningssätten var :up:

Någon som sitter inne på bra svartrotstips?

Nu har jag klickat gilla på typ en miljon inlägg i den här fantastiskaste av alla buketrådar. Aj lav jo! :love:

Tyvärr har jag ingen inspirerande matlagning att bjuda på, förutom att vi häromveckan upptäckte svartrot. Jösses så gott! Först åt vi den fräst i smör (förkokt först) och resten åt vi ugnad med andra rotsaker. Båda tillagningssätten var :up:

Någon som sitter inne på bra svartrotstips?

Följer, har också köpt svartrot! :D

Jag kör också med inverterad frysrensning och fyller på avsevärt mer än jag tar ut i lunchlådor, dock inga 47 styck :eek: men sedvanliga portioner köttfärsröra, lasagne och köttbullar efter kvartalets nötköttleverans.

Återstår även att tänka ut några rätter med innanlår och högrev, så lär det bli ett antal lunchlådor till att frysa in sedan. Kanske jag skulle kunna plocka ut en portion lax och lite grönsaker i alla fall?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 607
Senast: Hajfisk
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 134
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 189
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka