Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
5019FD34-1CC5-4E3D-BBF5-21F8B8B2B79A.webp

Vi äter mandelpotatisgratäng, en bit kött, grillad sallad, nypicklade polkabetor, trattkantarellmajo och dricker Cava.
Ser rätt äckligt ut. Var helt ok.

Ätit hos grannarna i kväll.
Friterad halloumi, oliver, paprika, rödbets- och mungbönsbiff, potatis- och morotsgratäng, gurka och tomat. Pannacotta med blåbär. Potatis- och rotfruktschips. Coca-cola.

Stort kaloriintag i dag, men jag har åtminstone gått 13310 steg med telefonen.

Har en hel benfri kotlettrad i lergrytan i ugnen med en blandadeihopvadjaghadehemma- röra. Potatis och skysås till den. Sen ska vi rensa godishyllan i skåpet till efterrätt :D

Kycklingfajitas med avocado, tomat, gurka, creme fraiche och ananassalsa :d nästan såna där fredagsmys-medelsvensson-tacos som efterfrågades här i tråden (vilket vi för övrigt också käkar ibland :angel:)

12 st skålar

100 gr smör
2 msk sirap (ljus)
2 dl socker
0,5 dl vetemjöl
2 msk mjölk
100 gr mandelspån

Ugn 150 grader
smält smöret försiktigt och rör i de andra ingredienserna. Det får INTE koka.
Ta fram 3 plåtar med bakplåtspapper på. Ta ca 1,5 msk smet per blivande skål. FYRA per plåt - de flyter ut något enormt. Platta ut dem. In i ugnen cirka 10-12 min tills de blivit gyllene. Om de flyter ihop är det bara att peta i sär dem med stekspade så att det blir fyra.

Låt dem vila på plåt ca 3 min tills de stelnat så pass att de går och hantera. Lägg var och en över en uppoch nedvänd liten skål (se bilden tidigare i tråden) och forma till dem lite så att de blir en skål. När de kylts ner så är det bara att lossa dem, vända på dem och fylla med vad man nu vill ha.

Jag gjorde vaniljglass och tog var hjortronsås den här gången. Förra gången blev det mixade hallon i stället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 608
Senast: Hajfisk
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 134
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 191
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka