Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite snabbkaffe i en burk att röra i när de vänder ryggen till? :D
Min mamma åker ingenstans i USA utan en liten burk snabbkaffe i handväskan, just för att kunna spetsa det undermåliga kaffet! Sist jag reste dit med henne blev det turbulens på flyget, vilket ledde till att burken studsade ur väskan och rullade iväg. Mamma lät bli att krypa runt för att hitta den, och vi undrar än idag vad den passagerare som plötsligt fick en burk Gevalia Millicano på tårna tänkte...

På tåget tillbaka till Hamburg. Med i väskan hat jag tre påsar dillchips och en liter julmust som hittades i en källare. Påskmusten var inte ute i butik än. Igår åt vi tacos (mjuka bröd) med två sorters Oumph! (stavning?), guacamole som jag glömde mixa. Oumphen var så god att jag nästan grät. Varför finns det inte i Tyskland? Nåväl, ytterligare en anledning att flytta hem till Svea (håller på och övertalar partnern).

Glömde! Igår fick vi semla av min ömme fader. Köpesemla, men vem bryr sig? :D Idag riktig misärmat på grund av hemresa och bakfylla; ostbågfrukost, lökchipslunch, pommes på Rødby-Puttgarden-färjan. När vi kommer hem om ett par timmar har våra roomies beställt thaimat! Från den bästa restaurangen! Tjoho, jordnötssås!

Idag hade vi (nymaken) fotokurs här hemma. Deltagarna hade beställt och tagit med "delikatessfat" från Ica för att inte vi skulle ha besvär med utfodringen. Kan inte direkt påstå att delikatessnivån var direkt hög - tunnskivad, skinka och kalkon, potatissallad, små tomater, honungsmelon och vindruvor. Plus bröd till. De hade beställt mat för 20 personer vilket var att ta i eftersom vi var 10 ... så nu har vi väldigt mycket tunnskivad kalkon här om någon är intresserad .... :D

Jag frågade min partner om hen kände för traditionella svenska tacos och fick napp, men eftersom jag följde det i tråden angivna temat noga blev det resttacos. Inte mycket som liknade den äkta varan:D

Bröden gjorde jag efter det recept @Killaloe redan postat här ovanför och så stekte jag quornfärs med liquid smoke, vitlök, spiskummin, chipotle och rökt paprika, stekte finstrimlad vitkål som jag sen dressade med balsamvinäger, stekte lite mandolinad morot och så hade vi färsk koriander, avokado, sriracha och bönhoummos i vid servering också. Det blev jättegott på ett sånt där vis som det blir ibland när det inte finns någon tydlig plan utan en bara improviserar med det som finns hemma(vinägern på vitkålen tillkom när jag insåg att det behövdes nåt sursött, tex).

Vi inleder årets stora matmisärvecka, så idag åt vi falafel, stekta champinjoner med vitlök/persilja/hasselnötter, hummus, rotfrukter som legat i ugnen och sån där trattkantarellmajo. Allt var gott, allt fick samma färg. Nu blir det typ hämtmat och mackor en vecka.
Varför är det matmisärvecka?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
667
· Visningar
29 633
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 137
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 196
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka