Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det gick ingen nöd på mig igår heller! :D
Inledde med Crème Ninon och bubbel. Därefter örtgratinerade havskräftor med gott vitt vin. Detta följdes upp med gravad ripa med trattkantarellmajonnäs och rårörda lingon, och avslutades med halstrade pilgrimsmusslor i sås på vitlök, schalottenlök och vin, toppat med lite cayennepeppar. Vitt bröd att suga upp såsen med.
Avslutningsvis björnbär- och hallonmoussetårta.

Jag har nog valt rätt föräldrar. :love:

Vi käkade lax- och räkgryta med kokosmjölk, lime och krossade tomater i. :d Wienerbröd som jag bakade igår och frös in värmdes i ugnen och blev efterrätt :d:d
Nu har jag bakat ohyggliga mängder cup cakes, tårtbottnar och pekanpaj till sonens kalas imorgon, återstår att se om det blir ätbart! :up:

Gahh sonen vill ha monsterkalas (3-åring :meh::angel:) och har nu i en timme försökt få ihop monstertårtan :cautious: och slitit mitt hår!! Och den ser ju inte direkt vacker och aptitretande ut... ska aldrig mer försöka med eländes sockerfondant! Då är sockerpasta femton gånger enklare. Monster-cup cakesen blev dock bättre :up:

Jag och partner skramlade igår kväll ihop vuxenpoäng så att det räcker för hela året, genom att anordna middagsbjudning som började med gin-provning och slutade med Trivial Pursuit-turnering. Med 6 vuxna, en treåring, 2 unghundar och en kattunge var det en minst sagt livlig afton, men vi hade väldigt trevligt! Och jag vann turneringen. Det var nästan det viktigaste.

Efter att ha provat oss igenom 5 olika sorters gin både med och utan tonic, och gissat på vilken vi trodde var vilken (jag fick 5 fel av 5 möjliga men blev i alla fall varse att japansk gin är min grej), åt vi färskpasta med lammfärs, citron, vitt vin, pinjenötter, fetaost, körsbärstomater och en massa vitlök. Ett gott sangiovese i glasen.

Till efterrätt blev det paj med päron och After Eight enligt @Killaloe s recept. Den blev mäkta populär, och receptet är nu översatt samt utdelat till två olika skotska hushåll! Själv tyckte jag att den var på gränsen till för söt, men tänker att jag kanske ska testa att ha yoghurt till (eller crème fraiche, som man ofta har till smulpaj i det här landet) istället för glass nästa gång.

Idag råder mat & gin-koma, och det lutar åt att det blir falafelrulle från restaurangen på hörnet till middag.

Vilken kväll ni verkar ha haft @Mineur :love: Tur du vann turneringen! Och lammfärsen lät verkligen fenomenal.

Roligt att pajen blev populär!
Det går ju att anpassa sötheten lite beroende på vas för choklad en har i - jag tycker att 70% mörk choklad brukar vara bäst för att det inte ska bli sötare än nödvändigt :)

Vilken kväll ni verkar ha haft @Mineur :love: Tur du vann turneringen! Och lammfärsen lät verkligen fenomenal.

Roligt att pajen blev populär!
Det går ju att anpassa sötheten lite beroende på vas för choklad en har i - jag tycker att 70% mörk choklad brukar vara bäst för att det inte ska bli sötare än nödvändigt :)
Ja, det var verkligen en sådan där kväll jag kommer att leva på i flera veckor! :love:

Angående pajen så hade jag i 75% mörk choklad och tyckte fortfarande att den var för söt :angel: Men jag är rätt känslig för när saker är för söta, trots att jag är en gottegris av stora mått!

Ja, det var verkligen en sådan där kväll jag kommer att leva på i flera veckor! :love:

Angående pajen så hade jag i 75% mörk choklad och tyckte fortfarande att den var för söt :angel: Men jag är rätt känslig för när saker är för söta, trots att jag är en gottegris av stora mått!
Ajdå, då är det illa! :eek:
Du får testa med ännu mörkare choklad eller någon sort som smakar mindre sött :o :D

Lite så där "dagen efter en en sen kväll med mat och alkohol" i kroppen idag. Men ska samla ihop mig och titta förbi hos mina föräldrar en stund och ta hand om min häst. Helst även rida.

Det som bromsar mig just nu är, förutom ovan nämnda tillstånd, att kaffet hos mina föräldrar är så erbarmligt tunt att jag blir olycklig när jag tänker på det. Ser det illa ut om jag tar med eget i termos?

Lite så där "dagen efter en en sen kväll med mat och alkohol" i kroppen idag. Men ska samla ihop mig och titta förbi hos mina föräldrar en stund och ta hand om min häst. Helst även rida.

Det som bromsar mig just nu är, förutom ovan nämnda tillstånd, att kaffet hos mina föräldrar är så erbarmligt tunt att jag blir olycklig när jag tänker på det. Ser det illa ut om jag tar med eget i termos?
Lite snabbkaffe i en burk att röra i när de vänder ryggen till? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
667
· Visningar
29 648
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 137
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 196
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat