Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
I min frys finns för mycket bönor av olika sorter, för mycket björnbär och ett par flaskor nubbe.

Jag måste börja med att identifiera vad som egentligen finns i frysen. Just nu är det så trångt att jag får bända in grejerna och mitt ordentliga system med olika lådor för kött, fisk, grönsaker och bröd har kollapsat.

Vet att jag har enorma mängder kantareller och mixade jordgubbar. Plus en hel del kött som aldrig går åt. Hittade en älgstek igår t.ex. Sedan har jag flera liter vassle från julens äggosttillverkning. Bra som degspad, men jag kan inte baka mer bröd för det får inte plats i frysen.
Jag kanske kan byta lite vassle mot björnbär @Petruska ?

Dock har jag nu lyckats göra slut på alla blåbär och hallon jag plockade i somras. Blev goda smoothisar efter magsjukan.

Det blev gott igår. Jag gjorde salladen på (överblivna) klementiner, blodgrape, mozzarella, rödlök, pinjenötter (fortsatt sjukt billiga!) och kulturtantsketchup. Rött vin och blodgrape är en svår kombination.

Galet goda ostar och skinka från Spanien. Jag haŕ fått dem som mutgåva från partners tripp till Spanien när hens kattunge hade diarré samtidigt.

Firade jämn (eller egentligen ojämn) födelsedag igår med blandat plock i form av lokalt rökt kravkött, lika lokal kravsalami, renkorv, getostar, inte fullt lika lokal men väldigt god grottlagrad gruyère, fikon, päron, vindruvor, grönsaker, balsamvinägerinkokta smålökar, bönröra, tapenade, oliver, inlagda kronärtskockor, crostini och fröknäcke.

Eftersom jag uppenbarligen har problem med att begränsa mig när det kommer till mat kompletterades det med pizza på bästa hipstervis med soltorkade tomater, mozzarella och hemgjord pesto.

Till sist tårta med chokladbottnar, mjölkchoklad- och rostad hasselnötssmörkräm och kolamousse.

Idag laddar jag om för firande av annandag födelsedag med femrätters hos föräldrarna. Jag lär inte svälta ihjäl den här helgen.

Jag är gärna med på allmänt rens!

Det börjar ordna upp sig lite med sömn och mat här. Ännu i liten skala, men igår kväll åt jag både rostmackor med prästost och någon trevlig glass med pecannötter och kola och nu har jag just testat en liten mojäng jag fick av mamma som gör omelett i mikron! Det blev väldigt gott och så himla enkelt. Knappt nån disk! Nu hade jag inget mer spännande än lite riven ost att ha i men det var inte fy skam ändå. En skivad, blek liten avokado till.

Apropå pizza på hipstervis. Det här med pizza bianco är ju väldigt trevligt, men varför tycker alla recept att det ska var crème fraiche på, under den övriga fyllningen? Vilken funktion fyller det, förutom att göra mig fet?

Apropå pizza på hipstervis. Det här med pizza bianco är ju väldigt trevligt, men varför tycker alla recept att det ska var crème fraiche på, under den övriga fyllningen? Vilken funktion fyller det, förutom att göra mig fet?
Sakerna stannar kvar på pizzan? (Och det tillför lite trevlig snäll smak) :)

Jag är på tacotemat, om det är ok att baka eget bröd. Lovar att göra det efter recept från typ ICA, så inget hipstertrams med ambitioner på genuinitet eller nåt sånt!
Har sagt det förut och kag säger det igen - recept på vetetortillas som @Hermelin delat med sig av är fenomenalt!

Skumt? Jag har aldrig kollat ett recept, jag brukar sträcka mig till att ha lite olivolja på degen så den ska få fin färg och saker fastna.

Den där bönchilin var verkligen asgod! Min mage blir lite knäckt av bönor, men jag tänker härda den genom att äta mer istället! I övrigt har jag idag ätit en semla. Tyvärr var det vaniljsås i den och inte mandelmassa :cry:

Sakerna stannar kvar på pizzan? (Och det tillför lite trevlig snäll smak) :)

Har sagt det förut och kag säger det igen - recept på vetetortillas som @Hermelin delat med sig av är fenomenalt!
Så, eftersom jag är för lat att använda Bukes klyddiga sökverktyg: recept, please?

Ni får förresten ursäkta mitt alltmer changserande språk, men jag är omgiven av kids hela dagarna och smittas alldeles av svengelskan. Kommer snart börja säga saker som ”hashtag hungrig”, men då måste ni lova att skjuta mig.

Firar försenat nyår med goda vänner. Vi lagar detta:

Bifogade filer

• 20180210_205041.webp
    20180210_205041.webp
    186,5 KB · Visningar: 71
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
667
· Visningar
29 678
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 140
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 196
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka