Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom det var så stor anstormning av recept på veganska, glutenfria kladdkakor(svikare!) hittade jag på lite på egen hand. Med aquafaba, det allra vidrigaste veganska margarin, rismjöl, riven kokos och psylliumfröhusk istället för smör, ägg och mjöl ser det ut som att det blivit någon sorts brownie, typ.

Eftersom det var så stor anstormning av recept på veganska, glutenfria kladdkakor(svikare!) hittade jag på lite på egen hand. Med aquafaba, det allra vidrigaste veganska margarin, rismjöl, riven kokos och psylliumfröhusk istället för smör, ägg och mjöl ser det ut som att det blivit någon sorts brownie, typ.
Jag har en yngre släkting som laborerar mycket med glutenfria vegana bakverk. Oklart varför. Jag ska fråga hen.

Här var vi alla så trötta och griniga så det blev pizza. Jag höll på att somna stående med sjukabebisen i selen och sambon är kass men vägrar sjuka sig så han var helt slut efter jobb igår, så hade nån kommit och sagt att jag ska laga mat hade jag dämgt stekpannan i huvudet på vederbörande. Tur det finns folk som lever på att laga mat till andra :love:

Tack för alla tipsen på rödlök! Picklad hade jag helt glömt, det borde verkligen ta edgen av det starka.

Igår blev det syrisk take away, vi var 7 pers som åt middag ihop. Vi beställde blandad mat för 7 personer, inte mer specifikt än så, och herrejesus vad mycket mat vi fick! Alla åt sig proppmätta, fick varsin matlåda och ändå var det mat över. Min favorit var mohammaran :love:

Stekt falukorv med stuvade makaroner blir dagens lunch (och troligtvis middag eftersom jag gjorde så mycket att det blev en portion över). Pga nattens snöfall så kommer jag behöva skotta enorma mängder, så det kändes som rätt läge för trösterik barndomsmat.

Städar och äter risottorester.
Till efterrätt ska vi äta japanska jordnötsmochi(-sar).
Är de asäckliga har jag glass som reserv.

Mochi (餅) är en japansk maträtt gjord på mochigome (klibbigt ris) som används som ingrediens i ett flertal japanska recept, alternativt äts för sig. Mochi äts året runt i Japan, men framför allt av tradition vid det japanska nyåret. Mochi är extremt klibbigt och det rapporteras inte sällan i de japanska medierna om hur framförallt äldre personer kvävts när de ätit mochi, ofta i samband med nyår (bara i Kanto-området rapporterades 4 dödsfall kring nyårshelgen 2006[1]).

Ny omgång matlådor lagades igår - Pasta, fäskfärs, lök, syltlök, oliver, champinjoner, majs, sojabönor, färska och krossade tomater, creme fraiche och tacokryddning. Blev riktigt gott.

Näst på tur står kycklingfärs (håller på att tina den) med champinjon-cremefraiche, färska champinjoner och så lite gott och blandat - det är lite av min "go-to".

Kvar i frysen finns då: Pytt i panna, kycklingben, hamburgare (var på kampanj när jag köpte dem, men har inte blivit av att jag lagat dem), broccoli, blomkål, äppelmos (hemlagat på åkeröäpplen, 2014), blåbär, hjortron och några bananer.

Misär. Jag har levt på klementiner, bananer och bulle (krans med mandelmassa i) idag. Och kaffe.

Imorgon ska jag på mitt livs första dammiddag. Allt jag vet om menyn är att värdinnan glädjestrålande låtit meddela att hon har gott om punsch. Punsch?

Vadan denna misär?:(
Kan inte bihustrun komma och bränna fiskpinnar åt dig?

Punsch är gott i grädde om man ska äta mäktig chokladkaka. Och i varm choklad.

Åh Herregud. Inte tyfus hoppas jag.
Jag tror att @Petruska är VÄLSIGNAD och snart kommer ännu ett MIRAKEL att komma till världen. De verkar som rimligaste förklaringen.

Vi har ätit böngryta lagat efter ett recept av Per Moberg, det var inget vidare faktiskt. Så nu tycker jag ännu stämmer om den mannen eftersom han berövade mig en god middag! (Fast jag kunde äta mig mätt på nybakade surdegsfrallor så det blev inte kris och panik).

Jag tror att @Petruska är VÄLSIGNAD och snart kommer ännu ett MIRAKEL att komma till världen. De verkar som rimligaste förklaringen.

Vi har ätit böngryta lagat efter ett recept av Per Moberg, det var inget vidare faktiskt. Så nu tycker jag ännu stämmer om den mannen eftersom han berövade mig en god middag! (Fast jag kunde äta mig mätt på nybakade surdegsfrallor så det blev inte kris och panik).
Åh! Ett litet KÄRLEKSBARN! Så fint för sonen med en 29 år yngre liten bror eller syster!

Jag tycker så illa om Per Moberg att jag till och med bojkottar hans recept. Det kan han gott ha!

Åh! Ett litet KÄRLEKSBARN! Så fint för sonen med en 29 år yngre liten bror eller syster!

Jag tycker så illa om Per Moberg att jag till och med bojkottar hans recept. Det kan han gott ha!
Jag tror att sonen hade älskat ett litet KÄRLEKSBARN! Och så fint för sig att få starta om med ännu ett MIRAKEL i hemmet så du får njuta av småbarnsåren ännu en gång :love:

Bra bojkott! Jag önskar jag kunde göra detsamma men vi har nu två av hans kokböcker hemma :down: borde jag dumpa min sambo? (Eller iaf hans föräldrar som gav honom den senaste boken?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
670
· Visningar
29 794
Senast: Enya
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 147
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 197
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka