Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två av mina fina kinesiska kollegor tog med mig till en helt underbar vietnames till lunch idag. Pho med kyckling för min del, gudomligt! Dit går jag igen. Eller ja, vi tog bussen dit och gick tillbaks till kontoret via en second hand-affär. Lovely!

Vilken restaurang var det?
 
Karelska piroger med kokt ägg och lite smör. The joys of having semi-semester hemma. Med örtsalt en riktig delikatess. Jag lagade pasta med lite ost, ärtor, spenat, vitt vin (kokat förstås) och skinka till avkomman (extremt GOD MOR) som smakade lovande, men hon bestämde sig för att ta sin middagslur innan hon hann äta maten. Ett riktigt antiklimax.
 
Hur länge håller hemslagen hollandaise? Jag hade glömt bort att jag hade kvar sås från i lördags och tänkte passande nog äta lax idag.
 
Karelska piroger med kokt ägg och lite smör. The joys of having semi-semester hemma. Med örtsalt en riktig delikatess. Jag lagade pasta med lite ost, ärtor, spenat, vitt vin (kokat förstås) och skinka till avkomman (extremt GOD MOR) som smakade lovande, men hon bestämde sig för att ta sin middagslur innan hon hann äta maten. Ett riktigt antiklimax.

Mmmm! Karelska piroger!
 
Någon som har tips på bra lchf middagar? Alla grönsaker är tillåtna men tycker att det är svårt att hitta annat än grytor med grädde och vill inte göra massa broccoli gratänger utan gärna ”vanlig mat” utan potatisen, pastan eller riset liksom :)

Fisk är redan med på listan så att säga :)
Grillade grönsaker och grillad kyckling/lax/köttbit!
 
Vi har fortfarande för mycket kvar av förra årets kantareller här :P Igår när jag kom hem blåslagen och lätt uppskrapad från inkörningsträning med min Mycket Självsäkra ettåring (jag hade barr innanför alla kläder också...) fick jag med mig en burk upptinade svampar från min syster, för hon orkade inte göra något med dem :D Det orkade egentligen inte jag heller, men jag stekte dem iaf och tog sedan undan hälften. Resten fick samsas med lite tortellini, grädde och vin. Gott! Ikväll tog jag resten, la i stekpannan, knäckte över två ägg och hällde på lite grädde och rörde runt. Orkade inte ens vispa ihop smeten :angel: Det såg inte så himla aptitligt ut, men det var gott! Sicilianskt vitt vin till både igår och idag. Funkar ändå :)
 
I sann kamikazeanda trotsade jag matförgiftningen i måndags och tog nya tag. VI landade på Barabao och inmundigade en Skagen-BAO (himmelsk), en liten skål tonfisk/avokado/vattenmelon/alger-ish med sesamjox som var synnerligen spännande på det bra sättet och en kycklingbao som var god men inte i klass med de andra. Veteöl, sen en promenad som slutade med cava. Mycket lyckat!
 
Jag har nu införskaffat en ordentlig stash med ost från Oviken Ost (har varit på jobbresa). Jag bör klara mig några veckor iaf ;) :D

Laxen vi åt var väldigt besviksam. Den var inte tillagad av någon av oss och inte för att vi är så himla bra på att laga mat men det vi gör har iaf någon smak. Den här inkl romsåsen smakade absolut ingenting (jag hade velat krama i sådär en 20 citroner i såsen). Av integritetsskäl tänker jag inte nämna vem som gjort den (dock var det inte svärmor eller svärfar, de är duktiga)! Gott vin till, samma som jag drack på midsommar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
24 25 26
Svar
518
· Visningar
24 236
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
347
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp