Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
En kan ju hoppas att maten utvecklats på 10 åt och att det är anledningen! Kam bara minnas att frukosten inte var den bästa men resten av maten vet antingen riktigt bra eller bara bra - absolut inte dålig eller tråkig :)
Jag var i Shannon 2003. Då var maten god och bra, men inte det allra minsta spektakulär.
 
Avslutade kvällen med färgglad efterrätt. Jag älskar efterrätt :angel: :D Blandad frukt/bär med mandel, turkisk yoghurt och ljunghonung
7B6C7C2E-571B-427C-A2FA-5FCDC56E823F.jpeg
 
Någon som har tips på bra lchf middagar? Alla grönsaker är tillåtna men tycker att det är svårt att hitta annat än grytor med grädde och vill inte göra massa broccoli gratänger utan gärna ”vanlig mat” utan potatisen, pastan eller riset liksom :)

Fisk är redan med på listan så att säga :)
 
Någon som har tips på bra lchf middagar? Alla grönsaker är tillåtna men tycker att det är svårt att hitta annat än grytor med grädde och vill inte göra massa broccoli gratänger utan gärna ”vanlig mat” utan potatisen, pastan eller riset liksom :)

Fisk är redan med på listan så att säga :)

Tror ingen som brukar skriva i tråden äter LCHF, men det finns en helt egen LCHF-tråd, kolla i den :)
 
Jag har drabbats av sommarförkylning. Inte ok. Har dessutom en deadline på jobbet som är lite flytande men som måste göras innan jag kan gå på semester = jag blir stressad men får ändå inte tummen ur att göra den färdigt = jag kan aldrig gå på semester = jag blir sur och har ingen lust att jobba = misär.

Kom i alla fall hem till köttbullar, rårörda lingon, kokt färskpotatis och himmelsk gräddsås (som jag då visserligen gjort själv dagen innan, som en äkta husmor, men ÄNDÅ!). Gud, jag är så bra på sås. Nån grönsak hade passat väldigt bra till, kanske broccoli, men det kunde inte köket åstadkomma.
 
Jag behöver anledning att öppna den japanska ginen :D
Åh, är det Roku? Det är min favoritgin! Har bara provat den och en annan som jag tappat bort namnet på, men även jag har hört att japansk gin är ovanligt snäll och god.
(jag kan förresten också gärna ställa upp som anledning att öppna den japanska ginen nästa gång jag är i stan!)
Whisky i plastdunk bara osar kvalitet :D
När mina föräldrar anordnade ginprovning en gång för något år sedan var det faktiskt den sort som kom i en 1 liters plastdunk som vann smaktestet! Så det kan tydligen smaka bra ändå, trots tveksam förpackning :D
Jag har drabbats av sommarförkylning. Inte ok. Har dessutom en deadline på jobbet som är lite flytande men som måste göras innan jag kan gå på semester = jag blir stressad men får ändå inte tummen ur att göra den färdigt = jag kan aldrig gå på semester = jag blir sur och har ingen lust att jobba = misär.

Kom i alla fall hem till köttbullar, rårörda lingon, kokt färskpotatis och himmelsk gräddsås (som jag då visserligen gjort själv dagen innan, som en äkta husmor, men ÄNDÅ!). Gud, jag är så bra på sås. Nån grönsak hade passat väldigt bra till, kanske broccoli, men det kunde inte köket åstadkomma.
Hatar flytande deadlines, min hjärna reagerar precis likadant som din i sådana situationer! Men köttbullar på klassiskt vis är alltid trösterikt. Hoppas du kan gå på semester snart!
 
Hatar flytande deadlines, min hjärna reagerar precis likadant som din i sådana situationer! Men köttbullar på klassiskt vis är alltid trösterikt. Hoppas du kan gå på semester snart!

Ja, det är enormt frustrerande! Det blir liksom varken hackat eller malet. Det slutar väl med att jag jobbar litegrann här och där och inte känner mig ledig förrän jag faktiskt MÅSTE bli klar med eländet (innan KONFERANGS i Birmingham i slutet av juli). :meh: Och antagligen får jag det jättestressigt då eftersom jag först då inser hur mycket jag har att göra. Suck!
 
Idag har jag och MODERN grillat öring i jox på fermenterade svarta bönor, färsk vitlök, ingefära och sherry. Ris, kinesisk soja och grillad paprika till. Medan vi väntade på glöd knaprade vi salt- och vinägerchips och drack drinkar på vitt vin blandat med Camparismakande grapefrukt- och vinbärssirap som den ömma MODERN kokat ihop. Sedan plundrade vi jordgubbslandet till efterrätt.
 
Mina föräldrar hade firat midsommar i Bohuslän, vid stugan. Jordgubbarna hade kostat 55 kr/litern. Mamma VÄGRAR köpa jordgubbar om de kostar mer än 40 kr/litern. Hon och pappa hade blivit utan jordgubbar :D Dagen efter kostade de 45 kr/l, pappa tyckte att nu kunde de väl köpa men mamma vägrade fortfarande av princip :rofl: Handlar absolut inte om att de inte har råd. Själv hade jag köpt jordgubbar på midsommar vad de än kostade, men kom glatt undan på östkusten med 35 kr/l.

Du hade kunnat prata om mina föräldrar där! Mamma sms:ade på morgonen på midsommarafton för att önska glad midsommar och berätta vad jordgubbarna kostade, tror det var 55:- även där. Något år åt vi hallon istället vet jag.

Jag åt svenska jordgubbar på midsommar men handlade inte själv så vet inte vad de gick på - eftersom jag inte vågade fråga ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
24 25 26
Svar
518
· Visningar
24 236
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
347
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan hej! Nu börjar jag bli trött och orolig på alla lösa hundar som helt plötsligt finns här. Jag är en sådan person som absolut...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp