Tips på hundras

Varmblod90

Trådstartare
Min brorsdotter letar efter en hund som hon kan ha när hon börjar på hundgymnasiet till hösten. Och bad mig att hjälpa henne att hitta någon hundras som kan passa henne.
Men jag sa till henne att jag har ju bara koll på collie. Andra raser har jag mindre koll och erfarenhet av. Så då tänkte jag på buke, kanske man kan få något tips här?

Hon kommer åka mycket buss så hon vill ha en hund som är smidig att ha med sig. Den ska inte vara liten utan runt medium ras.
Hon kommer vara på många olika miljöer både under skoltid och på fritiden så hunden måste kunna anpassa sig efter detta.
Kunna gå bra med andra hundar, vänlig och passa i familj.
Arbetsvillig och aktiv, dock inte för aktiv som tex schäfer.
Hon gillar att borsta så inget problem om hunden ha päls, som tex collie. Alltså inte för mycket päls.
En hund som är lätt att lära och uppfostra.

Vad tror ni om en Labrador?

Sv: Tips på hundras

Jag har inte heller koll på vilka raser som kan passa, vinthundar passar nog inte och då är jag rätt lost :angel:

MEN jag måste ändå skriva en sak: köp inte en valp om hon ska ta med den till hundgymnasiet i höst utan satsa på en vuxen omplacering!

Jag har själv gått på hundgymnasie, där fick hundarna vara med från att de var ett halvår gamla och så var även min hund. Det var på tok för tidigt. Jag kan inte minnas att en enda av de yngre hundarna var lugna på skolan.

Hundarna skulle sitta i hundgård under många lektioner. Många av hundarna var inte vana vid sådant och blev därför stressade. Dessutom var det ofta för långa ensamhetstider för de yngre. I hundgårdshusen skälldes det nästan konstant och min hund, ja hon blev så stressad att hon började skita på sig så fort man lämnade henne...

Så oavsett vad det väljs för ras - kolla upp noga hur hunden kommer ha det på dagen. Kan den inte vara med på varenda lektion, hela tiden (vilket jag tvivlar på), så kolla efter dagmatte eller en lite äldre hund.

Dvärgschnauzer från en aktiv linje? Vet ej hur lätt det är att hitta en vuxen sådan dock.
Tyckte annars att sheltie var ett bra förslag!

Lånar min egen knapp ^^

Tack för era svar:bow:
Dock tror jag att hon kan tycka att Sheltie är för litet. Annars hade jag också det i huvudet.
Men ska ge henne dessa alternativ som ni har skrivit så får hon kolla upp vidare sen =) Inga flera som ha några tips på vilken ras som kanske kan passa?:laugh:

Red_Chili: Ja, jag tänkte också på det dära nu i efterhand, att det vore nog bäst att hon har en vuxen hund.
Jätte bra att du delar med dig av dina erfarenheter:bow: Ska föra detta vidare till henne.

Tack igen:laugh:

Min brorsdotter letar efter en hund som hon kan ha när hon börjar på hundgymnasiet till hösten. Och bad mig att hjälpa henne att hitta någon hundras som kan passa henne.
Men jag sa till henne att jag har ju bara koll på collie. Andra raser har jag mindre koll och erfarenhet av. Så då tänkte jag på buke, kanske man kan få något tips här?

Hon kommer åka mycket buss så hon vill ha en hund som är smidig att ha med sig. Den ska inte vara liten utan runt medium ras.
Hon kommer vara på många olika miljöer både under skoltid och på fritiden så hunden måste kunna anpassa sig efter detta.
Kunna gå bra med andra hundar, vänlig och passa i familj.
Arbetsvillig och aktiv, dock inte för aktiv som tex schäfer.
Hon gillar att borsta så inget problem om hunden ha päls, som tex collie. Alltså inte för mycket päls.
En hund som är lätt att lära och uppfostra.

Vad tror ni om en Labrador?

Eller kanske en portugisisk vattenhund? Fint temperament, arbetsvilliga, superpraktiska om man t.ex. tappar bilnycklarna i sjön (de kan dyka ner 5-6 m) och jättecharmiga:

http://www.portugisisk-vattenhund.nu

Det kanske blir svårt att hitta en omplaceringshund eftersom de inte är jättevanliga, men kennlarna har ju ibland lite äldre hundar.

Cocker spaniel?

Min är en trevlig individ, gillar att arbeta. Han följer med på det mesta och finner sig väl tillrätta med det mesta:)

Finsk Lapphund (partisk) eller Pudel (finns ju en del storlekar)?

Det är lite olika från hundgymnasie till hundgymnasie, vilken skola ska hon gå på? Själv gick jag ut förra året 2010 från ett hundgymnasie, Jag har en Lapsk Vallhund, Han har funkat bra där, är ca 52 cm i mankhöjd, jag tycker det är lagom storlek. Som sagt så har det har funkar bra, men det va någon som nämnde tidigare i forumet att de kommer vara ensamma mkt, och får sitta i hundstall, så det kan vara en ganska stressig miljö så det vill till att man har en säker hund, en hund som "tål" lite stress, Men å andra sidan lär man sig mkt, det har jag gjort med min Lapske kille, Vissa perioder har det varit superbra, ibland har han varit jättestressad så jag skickat hem honom nån vecka så han får vara hemma, Men jag har lärt mig så mkt mer vad man ska göra i de situationer också när det uppstått problem och hur man ska träna på det. Så svårt att säga det där med ras, det beror mkt på individer också

Gud va långt inlägget blev, hehe. :)

Jag har också gått på hundgymnasie, och håller med red_chili - satsa på en äldre hund. På min skola var hundarna tvugna att vara över ett år, och klara ett hanteringsprov för att få vara med. Första två åren fick hundarna sitta i hundstall när vi inte hade hundlektioner, sista året fick de vara hemma i lägenheterna om dagarna.
Stallet var visserligen bra uppbyggt, så att de hundarna som var mest lättstressade fick sitta längst bort i stallet och ha egen ingång.

Jag köpte en vuxen dalmatiner när jag började, kanske inte den rasen man tänker först på - men det gick riktigt bra. Hade väl i och för sig varit fördel med en hund med mer päls, eftersom stallet var kallt och träning utomhus i minusgrader inte var hennes cup of tea.
Jag tror också det hänger mycket på individer, och inte så mycket på ras. På min skola gick det 90 hundelever, och det var alla möjliga raser och korsningar, någon mer schäfer och BC men annars väldigt blandat.

Åter igen tack för alla era svar:bow: Ska föra vidare alla era tips och råd till min brorsdotter.

Någon som frågade vilken skola hon skulle börja på. Så ska hon gå i Alvesta här nere i Småland. Visste inte ens att dem hade ett hundgymnasie :p

Röstar också för att hon bör skaffa en redan vuxen hund. Runt 2år hade jag satsat på. Inte minst pga 1års gränsen som ofta gäller på hundarna, men en 2åring är ju vuxen och klarar sina uppgifter galant. Rasmässigt beror ju lite på vad hon är intresserad av att hålla på med när det kommer till hundsporter, aktivering osv. Kooikerhondje tänkte jag på när jag läste det första inlägget, men en vuxen sån kanske kan vara svårt att få tag i :D Springer spaniels är annars toppen *partisk* :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 654
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 571
Senast: Sel
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
770
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 449
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka