Tips för ledarskapsövningar

Sv: Tips för ledarskapsövningar

HUr menar du med tyst inkallning, va ska jag göra?
Bara sätta mig på huk och då ska hon komma eller vad?

Jag brukar köpa schmackos (stavn?) på vilken affär som helst. Platta mjuka godisband på påse som jag kan bryta sönder till valfri storlek. Väldigt enkelt att stoppa i fickan, mycket populärt hos hunden och inget kladd! :)

Faktiskt, ja.

Om du är hemma och bara sätter dig på huk nån meter ifrån din hund, så brukar de flesta komma fram till en. Det är ju en tyst inkallning vi lärt dem, vi tänker bara inte på det. Eller när vi tar i ytterkläderna och råkar röra vid hundens koppel, så kommer den sättandes. Också nåt vi lärt den.

Om du gör så plus att du gör det extra trevligt att vara vid matte, en godbit eller lite kel förstärker situationen. PROVA!

Du kan också lära hunden target.

Sätt dig mitt emot din hund, som också ska sitta. Du har händerna bakom ryggen, i höger hand har du en godis.
Nu sträcker du fram vänster hand nära din hunds högra öra. Hunden undrar vad handen vill och vänder sig mot handen, plus om du känner en nos mot handen. Vips så åker vänsterhanden bort och fram kommer höger som har en godis.
Samma sak igen, vänster hand åker fram, om hunden duttar nosen mot handen, så vips borta, höger fram med godis.
Gör samma sak men byt händer.

Ganska snabbt så har du en hund som duttar med nosen i ena handen för att få en godis.
Steg 2
Sträck nu fram handflatan mot hunden, stanna med din hand snett framför hunden. Har du gjort rätt så kommer hunden att sträcka sig efter handen. Samma sak, gotta i den andra.
Steg 3
Nu står ni båda två, du står lite uppsträckt och visar hunden att nu händer nåt kul- häng med!
Fram med vänsterhanden, hunden går fram och duttar=godis från höger.
Efter några gånger så kastar du godiset du har i din motsatta hand bakom hunden så hunden får gå och leta.
Under tiden hinner du byta godis/vishand bakom ryggen.
Snabbt fram med en hand igen, hunden springer fram, duttar, du kastar, hunden springer ifrån. Snabbt både händerna bakom ryggen. Gör om.

Det här tar bara ett par minuter att lära en normalbegåvad hund. Nästa gång ni är ute, hunden bara ett par meter ifrån dig. Så ställer du upp som innan, uppsträckt med händerna bakom ryggen, så fort hunden vänder sin uppmärksamhet mot dig, tjong ena handen åker fram. Hunden springer fram och duttar.

Tadaaa= en helt tyst inlärd inkallning.

Hoppas du orkar läsa och hajar, för det är en askul övning både för hund och matte som ni båda har nytta av.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 081
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 193
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 898
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka