Tips för att öka framåtbjudningen?

O

Oliiivia

Hästen jag rider just nu är en halvblodsvalack, kraftigt byggd.
Problemet när jag jobbar honom i dressyren är framåtbjudningen, han saktar av så fort jag slutar driva och har ingen som helst energi i steget. Han är likadan vid hoppning, går inte fram ordentligt.

Enda gången man märker att han blir piggare är vid uteritt, är det smart att rida ut oftare? Just nu gör jag det 2-3 dagar i veckan, och gör det helst inte oftare då jag tycker det är roligare att jobba på banan.

Jag som inte är van att rida sånna här hästar har problem med att rida ihop honom och jag är rädd att han blir okänslig om jag driver honom med benen för mycket. :confused:

Tacksam för svar!

Sv: Tips för att öka framåtbjudningen?

Ehm nu kanske många kommer se mig som en mycket okänslig ryttare men när jag rider sega hästar gör jag såhär:
Lätt tryck med skänkeln = framåt!
om inget händer smäller jag till hästen med spöt ibland en gång ibland flera, effekten av det blir troligen att hästen får en chock och travar eller galloperar. Då ska hästen ha massor med beröm :laugh:
Sen är det bara att ta tillbaka hästen i halt igen och göra samma sak igen, lätt tryck med skänkeln = frammåt händer inget så fortsätter man tills hästen börjar fatta vad det går ut på. Renodla helt enkelt! Allt ska göras på lång tygel om jag inte nämnt det ;)

Sen under hela framridningen jobbar jag mycket svängar hit och dit så hästen är med och hela tiden på allerten, mycket tempoväxlingar!

Funkar för mig iaf :D

Se ovanstående svar.

Viktigt att grunden fungerar i form av start och broms. framåtdrivande, förhållande hjälper.

håller också med ovanstående. men är hästen allmänt bara less så sluta vara på banan ett tag, gör bara sådant som hästen gillar och börja sedan att rida fram och skritta av ute i skogen och gör ett "jobb" i paddocken med massor av beröm för allt han gör och lite till så det är KUL att jobba i paddocken.

Jag är ofta nere i tyskland och rider. Där brukar de säga att ridning är som en konversation. Lyssnar inte personen du pratar med höjer man rösten i stället för att säga samma sak oavbrutet i 10 min. Alltså... lyssnar icke hästen på din signal första gången så får du be den en gång till men lite tydligare.

Sen kanske du måste börja variera ridningen? Jag har aldrig varit med om att någon av mina hästar har tröttnat på att vara i ridhuset. A och O är att rida varierande ridning även när du är i ridhuset. MYCKET övergångar.

Lycka till!

Tack för tipsen, jag ska testa!

Jag har hela tiden försökt att variera träningen, så det blir kanske ordentlig dressyr ungefär 3-4 dagar i veckan och då brukar jag oftast skritta fram och skritta av utomhus.
Resten av dagarna rider vi i skogen, men jag får kanske ta ännu fler dagar till det eftersom det är det enda jag upplever att han tycker är roligt. Men jag ska fösöka rida mycket tempoväxlingar också, när jag väl gör det så hjälper det faktiskt.
Men det brukar bli mkt skritt eftersom han är så krävande att hålla igång och inte minst rida ihop, jag brukar bli dödstrött efter ett varv i trav!

Jag kan iofs förstå honom lite, innan han kom till mig så hade han inte blivit riden på ungefär ett halvår och inte ordentligt tränad på 2-3 år. Så han har väl blivit lite lat och tycker det är onödigt att jobba. Men nu när han har kommit igång tycker man att han ska anstränga sig lite mer, han får trots allt ganska mycket havre ;)

rid dressyr i skogen, på fält bara du kommer bort från banorna ett tag så kanske det löser sej.

Som friserhäst ryttare vet jag exakt hur en häst kan tappa precis all bjudning. (börja rid denna ras o man lär sig mycket) Det handlar inte om att hästen är trött på ridbanan. Oftast handlar det om att hästen inte riktigt förstår. (vilket säkerligen gäller din häst också)

En sak man lär sig väldigt fort är att ju mer drivning, ju latare blir hästen.

Rider du med både spö och sporrar? börja med att lägga bort en av sakerna. Sedan måste man lära sig rida med så lite skänkelhjälper som möjligt. Man får inte vara beroende av att hästen ska gå fram för att man sitter o driver som tusan hela tiden.
Lär in lite kommandon för rösten. Iaf för en tid tills hästen lossnar och förstår bättre. Försök sedan få dessa kommandon att gå över mera till sitsen. När det sitter så ska man lära hästen att svara framåt för skänkeln. Och skänkelhjälpen ska endast läggas på vid behov senare.

Jo, jag brukar rida honom med både spö och sporrar. Spöt vill jag gärna ha där ifall, men sporrarna kan jag faktiskt ta bort och se om det fungerar.

Rida dressyr på en äng ska jag också prova, det har jag faktiskt inte tänkt på innan, men det kanske hjälper! :idea:

Tack så mycket för alla tips! :bow:

Jag tror inte heller en häst med normal framåtbjudning (som de flesta hästar ändå har) ska just TRÖTTNA. Vad sjutton, de gör vad de vill i 23 h per dygn. Att ridas en timme per dag i ridhuset ska vara nog omväxling i sig. (att detta sen inte är lämpligt av andra orsaker är en annan tråd).

Hur som helst så är det ju så att vissa hästar är inte födda med det vi kallar god ridbarhet – dvs bland annat god framåtbjudning vid arbete. Fast alla kan ju bli bättre. Bortsett från tipsen ovan med många olika typer av övningar, hellre ofta än länge, dressyr även ute etc så gäller det ju att göra det LÄTT för hästen. Att kraven motsvarar utbildningsståndpunkt, hästen förmåga och ryttarens förmåga. Rider man illa är det klart att hästen blir less. Nu menar jag absolut inte att du rider illa, utan talar bara generellt.

Har du en tränare som kan hjälpa dig? Kanske SER det inte segt ut? Kanske »överrider« du lite så att hästen »stänger av«?

Ju mindre hälper desto bättre. Det är ju därför många dressyrryttare ofta rider med sporrar och kandar – inte för att hästarna inte går att rida på tränsbett utan sporrar – utan för att i möjligaste mån kunna inverka minimalt och ÄNDå få gensvar.

Jag håller med dig i det, de latar sig hela dagarna och då tycker man att de kan anstränga sig lite just den timman jag rider!

Jag tränar regelbundet privat. Ska prata med min tränare om det också.

Provade förresten att rida dressyr på en äng igår, det var absolut skillnad! Dessvärre fick jag då istället en häst som istället för seg och lat, var för stark för mig och även tittig :/

Driva mer med sätet fungerade också.

Hur mycket berömmer du? Jag tror det är en väldigt viktig del i att få hästen att tycka det är kul med att jobba i ridhus/på bana.

Beröm varenda sak hästen gör rätt och försök att själv vara superglad och positiv hela tiden samtidigt som du lägger in många små och korta pauser. Eventuellt skulle du kunna börja ge godis efter att hästen gjort något extra bra, så du kanske ska ha med dig fyra, fem godis/sockerbitar och ge de under passets gång och en i slutet.

Håller med AnnHam och tycker att du ska ta hjälp av instruktör.
Men lite tips kan man ju ge ändå:
Rid ut mkt (som många skrivit) och gärna på fält. Blir han stark och tittig så bara rid på som vanligt. Kan tom vara lite positivt, allt som liksom bryter den dåliga vanan är bra.
Bli själv lite "peppig" i ditt sätt att rida, dvs vara snabb och lite "elektrisk" i dina hjälper. Först en skänkel, ingen reaktion så blixtsnabb ny, starkare skänkel. Hoppar han till och akta så at du inte blir hängandes bakåt i tyglarna då blir det dubbelt budskap och beröm när han går fram
Mkt beröm så fort han gör minsta lilla rätt
Använd en annan häst som draghjälp
Kolla över foderstaten, kanske är det för lite energi?
Sist men inte minst återihen hitta en instruktör som kan hjälpa dig, en bra instruktör är guld värd och inte att underskatta!

Jag har haft samma problem med min häst. Vi har löst det på ett år ca även om han aldrig kommer vara typen som är superframåt. Här är lite tips från oss:

1. Korta intensiva pass på banan hellre än långa. Gärna inledda med skritta fram i skogen. Sen in på banan och kör på och sen ut igen. Kanske avsluta med en galopp på en äng. Då blir passet på banan avslutat med ngt kul för hästen.

2. Skippa bestraffningar och kör på beröm (överdrivet med beröm i de perioder då motivationen är seg).

3. renodla hjälper. Skava med skänklar är förbjudet. Skänkel = fram. Och inte fram om 3 sekunder utan NU! Det lönar sig i längden.

4. I perioder då motivationen för trim på banan verkar helt i botten skippa det en vecka och rid ut. Träna saker du har nytta av ute. Fattiningar t.ex. Vi hade stora problem med galoppen i ridhuset så då sket vi i den och körde det arbetet bara ute för då såg han det ju bara som lattjolajbans att få galoppera. Så lurade vi honom... och nu går det super även i ridhuset.

5. Aldrig tänka bakåt och undvik såna "övningar". Behåll framåttänket och positiv häst.

Lycka till!

Prova att rida ut före dressyrpasset, en kortare sväng bara så h*n blir pigg! jag brukar skritta/trava fram på en sandväg och i skogen, min häst blir mycket mer positiv i dressyren då! det räcker ju med 10-20 minuter säkert, behöver ju inte vara så länge! :) funkar super för mig iaf. :)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 062
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix