Tips behövs!

Sv: Tips behövs!

Det finns för- och nackdelar med allting :)

Det jag menar är att det finns inga färdiga mallar, hästarna är precis som vi individer och det gäller att prova sig fram till vad som fungerar med just den specifika hästen vid olika tillfällen....Det som är rätt för den ene kan vara tvärfel för den andre...det gäller att lära sig att känna av när det är läge för det ena eller det andra, vilket inte alltid är det lättaste :angel:

Senast ändrad:

Håller med också, det känns alltid bättre på hästryggen,
ridturen gick bra idag också, tror jag har vunnit den lilla striden nu!

Trix skrev:
Det finns för- och nackdelar med allting :)

Det jag menar är att det finns inga färdiga mallar, hästarna är precis som vi individer och det gäller att prova sig fram till vad som fungerar med just den specifika hästen vid olika tillfällen....Det som är rätt för den ene kan vara tvärfel för den andre...

Man ska självklart inte göra något som känns farligt. Det måste ju var och en avgöra för egen del.

Men när det gäller unga hästar som är osäkra så tycker jag det är bra att gå ut mycket tidigt, men i sällskap med andra. De ska inte ha hunnit muskla sej så mycket utan gärna ha nog med att balansera upp ryttaren för då är inte viljan att hitta på dumheter lika stor förutsatt att det är en klok häst.

När vi hade unghästar tog vi dem t o m som handhästar (red en trygg häst och hade unghästen i lina) redan väldigt tidigt för att lära dem att världen är stor och det händer saker i världen. Eftersom ledarhästen vi använde var en klok och smidig herre som de repsekterade så hjälpte han till att hålla dem lugna. (Han var förstås ett fullblod, och hade löpt MYCKET) Den sista parentesen eftersom du skrev att din inte hade startat. Själv tycker jag inte det gör ett dugg skillnad, snarare att de som fötts upp hemma på nån gård, men inte startats, är sämre uppfostrade och mindre världsvana.

Sen måste ju både häst och jag vara klara över vem som är vem i sällskapet så att den lyssnar på mej.
Jag menar att jag har självklara förutsättningar för det som ska gälla.

Men om man blir vä'ldigt rädd själv så är det nog inte så lämpligt kanske att rida utan sällskap alls, för självklart känner ju hästen av det och undrar varför matte är så rädd?? Då finns säkert något farligt här att vara rädd för.:mad:

mystiquex skrev:
Håller med också, det känns alltid bättre på hästryggen,
ridturen gick bra idag också, tror jag har vunnit den lilla striden nu!

Skönt, och när ditt självförtroende växer så är risken mindre att det händer igen. Det blir en bra cirkel, där hästen känner att du har trevligt och ser fram mot ridturen och den blir tryggare. Tror jag i alla fall.

Jag tror vi pratar förbi varandra :)

Jag pratade inte om farligt eller rädsla, utan om att lösa saker utan onödigt bråk, en "kraftmätning" med oviss utgång. Är jag inte hundra på att vinna, ger jag mig inte in i fighten med henne, för då är vi helt plötsligt tillbaka på ruta ett. Därför väljer jag en alternativ väg och genom att göra det så går det lättare nästa gång och ännu lättare gången därpå...

Trix skrev:
Jag köpte ett 3-årigt fullblod, aldrig startad, importerad från England.
Hon hade aldrig någonsin satt en hov i någon skog innan jag köpte henne.

*fundersam* när du säger ”aldrig startad” menar du inte galopptränad eller att det är en häst som inte varit avsedd för galopp? Vad hade hon gjort om hon inte varit i träning och inte i närheten av en skog?

Trix skrev:
Poängen med berättelsen är att genom att hoppa av och gå själv, visade jag att det inte fanns nåt farligt, jag vann eftersom jag efter det kunde rida förbi hur lugnt som helst och grävlingar är inte längre något hon behöver oroa sig för. På det sättet har jag löst flera knutar (bla att det är helt okej att gå genom strömmande vatten),

Jag förstår precis vad du menar och vist fungerade det i detta fall, men MIN åsikt är ändå att hästen skulle kunna ha uppfattat det tvärt om. ”Oj nu hoppar Matte av också, snacka om att det är något skumt pågång… ”

Känner du din häst och vet hur den reagerar, vet du också hur du skall handla. Men siter du på en unghäst som det börjar bli olika former av ”lynnes problem” med, anser jag att hoppar du av har du förlorat. Jag vet att jag gör bättre nytta ovanpå hästen vare sig den är nervös eller riktigtjävla dum. Jag har suttit på ett gäng ”dumma” hästar så jag har testat minna ”gränser”. Alla har sitt sätt, jag kan som sagt inte dramig till minnes någon situation som jag har sätt/varit med om där det hade varit fördelaktigt för hästen (för ryttarens är en helt annan diskussion) att ha en träckare i stället för en ryttare. Det är ingen slump att det sitter ryttare på de hästar som är jobbiga i ledvolten..

Jag visar att tex rinnande vatten, älgar, traktorer osv, inte är farliga genom att med obekymrad hållning helt enkelt inte anpassa mig efter ”hindren”. Men det bör påpekas att orädda hästar kan bete sig lite oförväntat de med. :crazy: Vatten går från att vara farligt till at vara dökul att skutta i, till och med skrämmer andra genom villt plaskande. :angel: Älgen i skogen är så spännande att man vill skutta iväg efter den, inte så bra om det är en ko med kalv… Hade en förförra vintern som blev påkörd av en snöplog på vägen, plogen körde på fel sida vägen (!!!) och hästen blängde på den och ryttaren fick ner henne i diket liite för sent… :cry: Yoggi klarade sig bra, plogbladet tog i mjukdelarna på rumpan, men oj så ont hon hade.

Men nu mår hon bra, ingen respekt för stora fordon iofs, men men... ;)

Ang älgar så blev jag attackerad av en älgtjur men min tuffing som jag satt på vände upp mot älgen och spände upp sej och gick emot den. Älgen tvärnitade:eek: och vände och sprang. Hästen satsade på att jag efter. :bump: Han tyckte det var väldigt skojigt och jag lät honom galoppera efetr en bit (ja ung och dum) Så nästa gång vi mötte en älg tänkte hästen jaga iväg den direkt. Men då tyckte jag det kunde vara slut på att jaga älg:D
Ursäkta off topic:o

Ninniw skrev:
*fundersam* när du säger ”aldrig startad” menar du inte galopptränad eller att det är en häst som inte varit avsedd för galopp? Vad hade hon gjort om hon inte varit i träning och inte i närheten av en skog?
~skrattar~ Hon var i professionell träning, men de gav upp på henne... Dels växte hon lite konstigt i omgångar, dels så lekte hon "popcorn" med dem som red... Jag har fått höra att det kunde gå hur bra som helst på träningsbanan, och sedan hux-flux så var de på väg på fel håll. Det gick t om så långt att de som träningsred vägrade att rida med korta stigläder....(fast det fick jag inte veta förrän ett bra tag efter jag hade köpt henne)

Ninniw skrev:
*Jag förstår precis vad du menar och vist fungerade det i detta fall, men MIN åsikt är ändå att hästen skulle kunna ha uppfattat det tvärt om. ”Oj nu hoppar Matte av också, snacka om att det är något skumt pågång… ”

Känner du din häst och vet hur den reagerar, vet du också hur du skall handla. Men siter du på en unghäst som det börjar bli olika former av ”lynnes problem” med, anser jag att hoppar du av har du förlorat. Jag vet att jag gör bättre nytta ovanpå hästen vare sig den är nervös eller riktigtjävla dum. Jag har suttit på ett gäng ”dumma” hästar så jag har testat minna ”gränser”. Alla har sitt sätt, jag kan som sagt inte dramig till minnes någon situation som jag har sätt/varit med om där det hade varit fördelaktigt för hästen (för ryttarens är en helt annan diskussion) att ha en träckare i stället för en ryttare. Det är ingen slump att det sitter ryttare på de hästar som är jobbiga i ledvolten..

Hon är varken nervös eller dum, möjligtvis lite korkad ibland ;) Går man på henne för hårt vid de tillfällen hon inte vill gå förbi någonting (och jag förstår inte vad det är som är farligt eller otäckt, alltså är det inte JAG som skickar signaler till henne vid de tillfällena) så blir hon lite blockerad, vi har backat ned i diken och in i elstängsel (DÅ blev full fart framåt vill jag lova), stegrat så vi nästan ramlat baklänges och det är den blockeringen jag undviker. I början när jag hade henne så varje gång hon stannade utan att jag sagt till, så ryckte hon till i hela kroppen (konstig reaktion, tyckte jag), men så en dag hade vi besök som såg det där och sa: "den där, hon har fått elstötar i England" (tyvärr förekommer det). Hon var så rädd för longerpisken att hon inte ens vågade titta på den...Förmodligen har den goda damen alltid haft en egen uppfattning om hur saker och ting ska vara och fått ta en del skit för det som liten...Hon är mycket för att hitta på hyss, aldrig elak och tänker ibland för mycket :)

Hoppandet och studsandet är aldrig för att vara dum, utan mer "WoW vad det här är kul!", hamnar jag ur balans nångång så stannar hon och väntar tills jag kravlat mig tillbaka. Det enda jag inte gillar är helikopterlyften (rätt upp i luften och snurrar 180-360 grader) hehe

Ninniw skrev:
Jag visar att tex rinnande vatten, älgar, traktorer osv, inte är farliga genom att med obekymrad hållning helt enkelt inte anpassa mig efter ”hindren”. Men det bör påpekas att orädda hästar kan bete sig lite oförväntat de med. :crazy: Vatten går från att vara farligt till at vara dökul att skutta i, till och med skrämmer andra genom villt plaskande. :angel: Älgen i skogen är så spännande att man vill skutta iväg efter den, inte så bra om det är en ko med kalv… Hade en förförra vintern som blev påkörd av en snöplog på vägen, plogen körde på fel sida vägen (!!!) och hästen blängde på den och ryttaren fick ner henne i diket liite för sent… :cry: Yoggi klarade sig bra, plogbladet tog i mjukdelarna på rumpan, men oj så ont hon hade.

Men nu mår hon bra, ingen respekt för stora fordon iofs, men men... ;)

Älgar och rådjur är inte farliga, första gången hon fick se sådana stannade hon och stod blickstilla och bara följde dem med blicken, och jag kände att hjärtat gick i 180, men sedan bryr hon sig inte om dem. Traktorer, motorcyklar och cyklar är hon inte rädd för, inte heller fladdrande plast o pressenningar (om man inte är på tårna och använder det som en ursäkt för att låtsas bli rädd), jägarna som skjuter i skogen bevärdigas inte ens med ett klipp med öronen... Vi skrittade på en väg och ett gäng på 20-25 cyklister kom susande, precis när de är i jämnhöjd så började alla hojta "hepp! hepp! hepp!", hon bara tittade på dem och när de var förbi vände sig siste man om och sa: "Cool häst".

Vi har kommit ganska långt på väg, men har en liten bit kvar :)

Senast ändrad:

Trix skrev:
Det enda jag inte gillar är helikopterlyften (rätt upp i luften och snurrar 180-360 grader) hehe

Älgar och rådjur är inte farliga, första gången hon fick se sådana stannade hon och stod blickstilla och bara följde dem med blicken, och jag kände att hjärtat gick i 180, men sedan bryr hon sig inte om dem. Traktorer, motorcyklar och cyklar är hon inte rädd för, inte heller fladdrande plast o pressenningar (om man inte är på tårna och använder det som en ursäkt för att låtsas bli rädd), jägarna som skjuter i skogen bevärdigas inte ens med ett klipp med öronen... Vi skrittade på en väg och ett gäng på 20-25 cyklister kom susande, precis när de är i jämnhöjd så började alla hojta "hepp! hepp! hepp!", hon bara tittade på dem och när de var förbi vände sig siste man om och sa: "Cool häst".

:rofl: :rofl: Fullbloden :D
helikopter lyft hör till - dock vänder inte min om, hoppar bara rakt upp, och sen landar igen hel lugn som om inget hänt. han är varken tittig eller rädd, men ibland kan han bli överraskad om det är ngt speciellt (pinne som knäcks under honom eller stigbygel som nuddar vid en postlåda :angel: )

Känner igen reste med... de är kloka hästar.

mystiquex skrev:
Såhär är det..
Tränar en 2 årig fullblodshingst som sedan ska iväg i "riktig" träning och gå löp. Vi har ett litet problem, det är som så att den här lilla gossen kan, mitt i en ridtur i skogen bara stanna, sen står han där blickstilla, helt lugnt men rör sig inte ut fläcken vad man än försöker hitta på för lösning. Han går när han själv vill gå igen.. =) detta kan hända några gånger på en ridtur, lite olika
För övrigt är hästen pigg och frisk med massor av energi, finns inga fel eller ont någonstans.
Vi har försökt att hästen framför går iväg, men det struntar han i, jag har försökt locka och pocka på alla sätt och visförsöka svänga han mm, allt man kan komma på och han går ju tillslut, men som sagt när han själv känner för det.
Ingen ide att bli arg på något sätt för då blir han lätt stressad..
Måste komma på något sätt att få bort detta för så kan han inte göra när han kommer till banan =)
Tips någon???

Vet inte riktigt. Rider ju galopphästar själv. Men är det ett vist ställe han stannar på? Eller är det bara helt plötsligt? . Men kan nästan säga att när han kommer till banan kommer han inte stanna. Eller kanske på vägen till startboxarna men inte när dom ska hoppa ut eller springa. :)

Håller med till 100% och säger att ni som tycker att en 2 årig fullblodshingst ska vila bara för att han är ung bör nog byta gren helt och hållet. För ni verkar ju inte veta nånting. Jag har 6 hästar i träning för galopp. Varav 2 är 2 åringar som är heltidsuppstallade på Jägersro med proffsträning. Så de här med att han är för ung och bara bara skitsnack. Det är mycket möjligt att han är trött och behöver jobba på sin kondition och då kan longering eller tömkörning vara ett bra sätt. Du har kontrollen över hur fort och han kan helt enkelt inte stanna om du driver på han. Testa longering först och sen kan du gå över till tömkörning. Han behöver konditions tränas.

Eller så är han helt enkelt rädd för något i skogan och stannar för de. För som andra sa så är han faktiskt unghäst och ska gå på bana inte stig i skogen.

Mors!

Jag motionsrider en dam i sina bästa år ett par ggr i veckan ( oftast då ensam i skogen)
Det här är iofs ett halvblod, men hon har en del fullblod i sig misstänker jag, inte minst för det härliga lynne hon visar då och då ;)

Cess, som jag kallar henne ägnar sig också åt denna "frysning", och då jag redan första gången lärde mig att "drivande" hjälper inte fungerade alls, utan snarare hade den effekten att hon blev fastare besluten om att inte röra sig ur fläcken, fick jag vara uppfinningsrik.

TACK alla bångstyriga, viljestarka, knasiga, knäppa, vilda och "speciella" ponnier jag lärt mig av under åren! Tips och trix från ponnytiden sitter och kommer nog alltid sitta kvar i ryggmärgen.
Här är de bästa JAG har vid s.k "frysning"

1. Sjung. ( valfri sång, på just Cess fungerar födelsedagssånger allra bäst :D )
2. OM du når ett träd eller annat "naturföremål", så börja pilla med det lite försiktigt. ( typ plocka barr/löv...verka helt enkelt inte ha så bråttom med situationen o koncentrerar du dig på annat slappnar du förmodligen av mer och det känner garanterat din häst)

Inga proffsiga tips kanske, men de fungerar alltid för mig när jag är ute o härjar i skogen bland tomtar och troll. ;P

Jag kan tillägga att jag nog aldrig har tänkt tanken att sitta av min häst ute i skogen... men det fungerar säkert bra för vissa, då enligt mig helst äldre hästar. Jag håller helt med ninni om att unghästar inte bör sittas av i sådana situationer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 723
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 584
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 950
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar